Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling i ovn  (Læst 19479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Kylling i ovn
« Dato: 25 Oktober , 2010, 14:31 »
Jeg fandt en opskrift på øko-kylling i Politiken i går. Var inde og tjekke hjemmesiden (www.soedam.dk), og kyllingerne lever godt og noget længere end almindeligt, så jeg går ud fra at opskriften er tilpasset kyllinger med ordentligt kød. Det var en kok der havde skrevet konens opskrift ned, så jeg vil lige viderebringe den til alle dem der godt kan lide ovnkylling med sprødt skind.

En stor kylling på godt 2 kg tørres og pensles med olie og drysses med lidt salt. Fyldes med citronbåde, 6 fed hvidløg og en håndfuld timian. Kyllingen sættes i bradepanden med hele gulerødder.
Kyllingen steges 1 time ved 100 grader. Tilsæt lidt vand til bradepanden. Giv den 20-30 minutter ved 150 grader, til den er lysebrun. Derefter 10-20 minutter ved 230-240 grader, så skindet er gennemstegt og sprødt.

Jeg har ikke selv prøvet opskriften endnu, men gør det en af dagene. Men jeg synes den lyder fornuftig og lovende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling i ovn
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2010, 20:35 »
Så er årets første barnevelderhanekylling slagtet. Jeg er noget så stolt af mig selv. Fra hovedet røg af, og til jeg sidder her igen med en hane i køleskabet og et (igen) ryddeligt køkken er der kun gået en halv time. Hanen vejer godt 2,4 kg og han var meget nem at plukke. )Måtte ordne det hele selv, da manden mener at det er livsvigtigt at se OB forsvare de fynske farver på fodboldbanen... not good. Han ender med at blive noget så sur)
I morgen aften skal den ovenstående opskrift så afprøves.
Fortsættelse følger...
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kylling i ovn
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2010, 20:51 »
Jeg glæder mig til at høre om opskriften er noget værd - jeg har selv lige for et par uger siden selv ordnet 6 haner (min debut)  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kylling i ovn
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2010, 20:54 »
En variation (med samme tilbehør, stort set) er at lave kyllingen i en bradepande - som 'fladmast', dvs. man skærer el. klipper rygbenet af, og breder kyllingen ud, så hele skindsiden vender opad. Så kan hele familien få sprødt skind  :D
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling i ovn
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2010, 21:27 »
Den fladmaste har jeg ofte lavet med købekylling. Meget lækkert, men jeg har aldrig lavet hjemmeopdrættede kyllinger i ovn før, fordi jeg var bange for at det blev for tørt og sejt. Grydestegt kylling er rigtig godt, men da jeg også selv æææælsker sprødt skind, så glæder jeg mig rigtig meget til at se om det bliver godt med ovnstegt kylling af egen avl. Uuuuh. Kan næsten ikke vente til i morgen aften... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling i ovn
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2010, 21:22 »
Så er dyret fortæret til stor fornøjelse for hele familien!
Men selvfølgelig kunne jeg ikke følge en opskrift, så her er hvordan den så i virkeligheden blev lavet. (Den fik noget længere i ovnen, for min mand havde -igen- sat sig op på stråtaget!)

Altså 1 stk hane på 2400 gr slagtet vægt. Lidt salt drysset indeni, og fyldt med øko-citron, timian og hvidløg. I et fad kom jeg kartoffelbåde og jordskokketern vendt i olie og lidt salt, et par laurbærblade og en kvist rosmarin. Oven på risten lagde jeg hanen på siden (de hjemmeavlede har så smal en ryg at de ikke kan balancere på ryggen). Den var lige penslet med lidt olie og drysset med lidt salt.
Ind i ovnen på 100 gr en lille time på hver side. Så hældte jeg en god sjat hvidvin ned til grøntsagerne, skruede op på 150 og gav dyret først en halv time på den ene siden og så en halv time på den anden... ;) Så skruede jeg op på fuld hammer og brunede kræet ca. et kvarter på hver side.
Nums det blev godt. Jeg skal hilse fra manden og sige at det var "fandeme godt!" Sprødt skind og dejligt kød. Mere tyggemodstand end i en købekylling, men absolut mørt og lækkert. Eneste problem er de meget kraftige knogler, som hverken manden eller jeg kunne klippe over med fjerkræsaksen! Så jeg måtte partere den med kniv. Det blev nu også meget fint.
God appetit.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kylling i ovn
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2010, 11:26 »
Så er årets første barnevelderhanekylling slagtet. Jeg er noget så stolt af mig selv. Fra hovedet røg af, og til jeg sidder her igen med en hane i køleskabet og et (igen) ryddeligt køkken er der kun gået en halv time. Hanen vejer godt 2,4 kg og han var meget nem at plukke. )Måtte ordne det hele selv, da manden mener at det er livsvigtigt at se OB forsvare de fynske farver på fodboldbanen... not good. Han ender med at blive noget så sur)
I morgen aften skal den ovenstående opskrift så afprøves.
Fortsættelse følger...

Jeg synes altså det er svært at få med alle de små fjer der sidder tilbage, nogen der har en teknik så jeg nemmere kan få alt af med en gang??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling i ovn
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2010, 11:49 »
Jeg tror det har meget at gøre med hvornår de bliver slagtet i forhold til fjerskifte. De 3 haner der er blevet slagtet her i huset i år har været meget nemme, men sidste år bøvlede vi meget med stabber og nuller-fjer. De var så nok lige blevet et par måneder ældre, så måske er det det der er forskellen. Ellers brugte mine forældre, der er de lykkelige ejere af gaskomfur lige det at de brændte de små hår og nuller af over blusset. Lugter grimt, men er meget effektivt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling i ovn
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2010, 12:35 »
Ellers brugte mine forældre, der er de lykkelige ejere af gaskomfur lige det at de brændte de små hår og nuller af over blusset. Lugter grimt, men er meget effektivt.
En af de der små "flammekastere" til, når man laver creme brûlée, er også rigtig god /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Kylling i ovn
« Svar #9 Dato: 01 November , 2010, 13:34 »
en ukrudsbrænder kan såmænd også klare jobbet  ;D
Det er faktisk hovedformålet med den jeg har  ::)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling i ovn
« Svar #10 Dato: 01 November , 2010, 14:08 »
Jeg har jo lige plukket moskusænder, og af de 2 jeg købte (bare med hovedet hugget af) var den første "pluk-umulig" mens den anden var noget nemmere. De fik begge en tur med ukrudtsbrænderen efter plukning. Jeg havde helt glemt vi havde den. Vi har boet her i huset i snart 8 år, og her er bindingsværk og stråtag, så vi tør ikke bruge den. Man hører så tit om at det går galt. Så den har stået ubrugt i laden i maaange år, men så kom den alligevel til ære og værdighed igen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Kylling i ovn
« Svar #11 Dato: 01 November , 2010, 14:55 »
Hej Henriette.

Vi lavede vores første hjemme avlede kylling efter din opskrift - wow - tusind tak    ;D

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling i ovn
« Svar #12 Dato: 01 November , 2010, 14:57 »
Tak. Glad for at kunne komme op med noget brugbart.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kylling i ovn
« Svar #13 Dato: 07 November , 2010, 08:19 »
Jeg skal afprøve opskriften idag - har bare lige et spørgsmål..

De der øko citroner - er det i skiver, halve, både!?!!?

Jeg glæder mig  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Kylling i ovn
« Svar #14 Dato: 07 November , 2010, 11:49 »
Et godt tip til selve tilberedningen af en lækker kylling.
Smid en i gryden først, kog den til den er stort set færdig og smid den så i ovnen ved høj temperatur.
Det giver gennemstegt, saftigt kød og sprødt skind :)

Så kan du så selv vælge hvad du vælger at tilsætte.
Det eneste man lige skal være opmærksom på er at man kan risikere at koge den pluk, simpelthen fordi den har fået så meget så kødet slipper benene for let..

Som bonus kan den lave direkte fra frost - dvs. frossen kylling i gryde, op og koge en del tid, ind i ovnen til skindet er sprødt og lækkert. Bliver ikke meget nemmere :)