Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: strøelse .... hvordan?  (Læst 3075 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline --Christian--

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
strøelse .... hvordan?
« Dato: 26 ſeptember , 2010, 09:10 »
Jeg skal til at opstarte et hus for første gang, og har i den forbindelse læst en hel del her inde og i deiverse bøger. Men alligevel har jeg ikke helt styr på strøelse og fodertilsætning, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.

  Hvad skal de have og hvor tit?

Jeg tænker på alt såsom, halm, grit, kul, skaller osv......


    På forhånd tak....
 
   Christian

   
 
 

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: strøelse .... hvordan?
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember , 2010, 09:53 »
Hej Christian,

Jeg kan da komme med et bud på, hvordan jeg gør - der er sikkert lige så mange måder at gøre det på, som der er hønseejere  ;)

Mine høns har en stor skål med skaller/kalk, som de bare går og gnufler af efter behov. Normalt får de ikke grit (de små sten til kråsen), for de kommer på friland et par timer hver dag (jeg regner med at de selv finder lidt småsten). I perioder hvor de ikke løber frit (fx. når køkkenhaven er ny-tilsået) får de en håndfuld grit i skålen med kalk/skaller.

Kul skal de kun have hvis de har løs mave, så det er ikke noget mine høns har fri adgang til.

Strøelsen i huset skifter jeg, når der er muget ud. Hvor tit det sker kommer lidt an på indretningen af hønsehus. Med et skidtbrædt under siddepinden kan man springe mange udmugninger over - så ordner man bare brædtet. Hvis du bruger halm i redekasserne, så skal det skiftes lidt oftere, hvis dine høns sover i kasserne - det er helt utroligt så meget høns skider i løbet af en nat  ::) Jeg bruger et produkt som hedder easy-strø (finthakket halm) i både hus og redekasser, det ryger lige på komposten....

Pøj-pøj med hønseholdet  /o

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

frida

  • Gæst
Sv: strøelse .... hvordan?
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2010, 09:54 »
Jeg tror der er ca. 100 forskellige måder, at holde høns på.
Jeg giver mine fuldfoder, hvede og knækket majs at spise. Derudover får de diverse rester fra køkken og have. Normalt giver jeg ikke skaller osv. Men i vinters, da der lå sne i månedsvis gav jeg skaller og sten. Skallerne købt på foderstoffen, og stenene hentet i dyrehandlen (akvarieafdelingen).
Jeg har valgt at strø med spåner på gulv og under siddestederne. I redekassen har de spåner og hø.
Hvis de har muligheden for at komme ud hver dag, så finder de selv mange spændende ting, som de har brug for ;).
Det var vist det, som høns under normale omstædigheder har brug. Ellers er jeg sikker på at andre melder ind, og byder på ting, jeg evt. skulle have glemt.
Held og lykke med din nye hobby /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: strøelse .... hvordan?
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember , 2010, 12:07 »
Velkommen på forum, Christian  :D
Ja, et møgbræt under siddepindene er en rigtig god idé  /o
Jeg har sand på møgbrættet og i hønsehuset; jeg river alle klatterne af hver dag, og det er hurtigt og nemt. Sandet virker desuden udtørrende på diverse utøj. En fordel mere er at jeg altid ser deres klatter, og derfor ved, hvis der er noget galt. Jeg har heller ikke fluer i hønsehuset, for de foretrækker diverse strøelse.
Jeg fodrer med en kornblanding og med Møllerens "Fuld af Pep", selvfølgelig diverse fra køkkenet, og endelig er mine fritgående hele dagen. De får også hønseguf.
Spørg endelig løs, der er et hav at søde medlemmer, der gerne vil hjælpe her. *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk