Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination eller ej ??  (Læst 15363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Vaccination eller ej ??
« Dato: 31 Oktober , 2009, 22:03 »
Er der nogen som ved mere end mig ?

Case :
En race i DK har ikke problemer med Marecks (hønselammelse), tilsvarende race har dog problemer med Marecks i Tyskland og bliver derfor vaccineret mod denne sygdom.
Så er det det at jeg tænker på :

1) Hvis man får nogle af disse dyr til DK, vil de så smitte de danske dyr, fordi de er raske bærere af sygdommene trods vaccinen ?
2) Vil afkommet blive smittet og skal man så fremover selv vaccinere alle sine dyr ?
3) Vil problemet være det samme, hvis man får rugeæg fra Tyskland ? Hvis der overhovedet er et problem.

Jeg kender ikke så meget til marecks, da mine racer ikke har det, 7-9-13, men jeg kender alligevel lidt til at avlere af urdværge vaccinerer deres dyr. Og hvis de ikke gør, så mister de mange.

Kan man egentlig avle sig ud af det. Ved evt. at krydse Tyske dyr med Danske ?

Denne tråd er ikke møntet på nogen speciel race, for det kunne være en hvilken som helst. 


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #1 Dato: 31 Oktober , 2009, 22:15 »
Takker Lestat for at have formuleret en tråd på et spørgsmål jeg ikke kan finde svar på.

Håber kloge hoveder kan belyse vaccineproblematikken da det vil gøre det meget nemmere for beslutningsprocessen ved køb af nye høns
(en aktivitet jeg holder meget af  ;))

Min holdning er at jeg ikke vil have høns der er vaccinerede da jeg vil være sikker på de er livskraftige udelukkende i kraft af deres gener.

Derfor vil jeg ikke købe tysk ...men vil gerne vide hvordan jeg er stillet i forhold til fx. yngel af tyske avlsdyr ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #2 Dato: 01 November , 2009, 01:15 »
Efter det jeg har læst om Mareks sygdom, så er det yderst smittefarligt.
Mareks sygdom er jo en herpes art, og en gang smittet, altid smittet.

Vaccinationen består i at man tilfører en anden form af samme sygdom, som ikke skader dyret. (En mildere form)

Smitten overføres ikke via æg.

Vaccinationen skal iøvrigt foretages ganske kort tid efter klækning, og problemet herhjemme er, at den portion man køber til vaccinationen rækker til et par tusinde høns, og er ubrugeligt efter meget kort tid..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #3 Dato: 01 November , 2009, 09:01 »
Hvis smitten ikke overføres via æg hvorfor er det så nødvendigt at vaccinere kyllingerne forudsat de kommer væk fra det miljø smitten findes i ?

Ja jeg har læst at man ikke kan isolere høns så de undgår evt smittekilder af mareks . Der jo ingen af os der kan tilbyde laboratorieforhold.

Men da særlige racer er specielt udsat og deres yngel dør hvis de ikke bliver vaccineret må der jo være en eller anden form fra smitte fx via æggeskallen ?Et eller andet der gør at disse racer er specielt modtagelige ?

Jeg ved godt det lyder hårdt når jeg fx spørger om hvad der berrettiger avl af racer der ikke kan overleve uden vaccine ?

Og at avl af disse racer gør at man i Tyskland vælger at vaccinere alle andre måske/måske ikke raske racer ?

Kan vaccinevira mutere og blive sygdomsfremkaldende ?

Er stadig af den overbevisning at lige meget hvor stor tilhænger man er af en evt race, skal den ikke holdes kunstigt i live i hvert fald ikke når det udsætter andre for smittefare hvis fx kyllingerne ikk bliver rettidigt vaccineret.

Og hvis man vaccinerer alle dyr ...hvordan kan man så vide hvilke racer der er bærere af sygdommen eller ej ?

Mange spørgsmål om noget jeg intet aner om ...blot det at det har en betydning for mine nyindkøb af høns. Og det irriterer mig grænseløst da det nu altså er fedest bare at købe løs  ;)
Med venlig hilsen Søs

GKV

  • Gæst
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #4 Dato: 01 November , 2009, 09:06 »
Det der gør, at det er så smittefarligt er at virus befinder sig i de skæl som der kommer fra fjerene, samt i støvet omkring dyrene. Herfra spredes det så med luften, så let som ingenting. Næsten umuligt at undgå.

Om man skal vaccinere er vel et temperamentsspørgsmål, jeg mener Nej. Vel er det ærgerligt at miste dyr, som regel de bedste, men målet må være, at få så sunde og stærke dyr som muligt.

Læste et sted at vacc.ikke beskytter decideret mod sygdommen, men forhindrer de tumorer, der fremkommer som følge af den og som er årsagen til dyrenes død. Det fik mig til at tænke på, at man måske kan få smitten ind på den måde, da dyrene jo kan være raske smittebærere og ikke viser nogen tegn på sygdom, selvom den er til stede.

Jeg kan forstå, at man vacc. i de store besætninger med industridyr, men ikke at hobbyavlere gør det. Det giver en falsk tryghed og rejser spørgsmål som: Skal man købe dyr fra vacc. besætninger, hvis man ikke selv vacc.?

Der er jo dyr, der ikke angribes, hvilket jo må betyde at de er modstandsdygtige overfor det, ellers havde der slet ingen høns været.

Selv tror jeg, at jeg har haft et par stykker af englænderne, i hvert fald lignede det og de er blevet aflivet og nu venter jeg med lidt gru på det videre udfald. Kun tiden kan vise det. Underligt nok er det de sorte det gik ud over. 2 stks er ikke mange, men rigeligt til at skabe bekymring.Ingen af de andre er blevet angrebet, endnu

Her vil jeg så også lige nævne indavl. Det siger sig selv, at ved indavl kan man styrke, men også svække gener og det ser ud til, at hos visse racer er genet for at modstå Marek blevet svækket så meget, at de fleste dør hvis de ikke bliver vacc.

Den udvikling er svær at ændre for, hvor er de dyr der kan modstå den virus?. Måske en dag kan man DNA teste og dermed finde dyr, der har det gen, der kan modstå eller modsat dem der har genet for at få Marek, men jeg tvivler på, at nogen vil beskæftige sig med det, det er jo "bare høns"

Her er en lang udredning om Marek.

http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/203602.htm

VH Gunni.


Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #5 Dato: 01 November , 2009, 09:37 »
Hmmmm ...ja så er det jo enten eller ...enten vaccinerer man eller man gør ikke. Ja jeg gør ikke ...så vil prøve kun at købe dyr der heller ikke er vaccinerede.

Det er som GKV så fint skriver så en temperamentsag da vaccinerede og ikke vaccinerede dyr fint kan have gået i sammen gård. Og man vil kunne købe yngel af vaccinerede dyr underordnet hvor mange generetioner det er siden vaccinen tog sted kan man ikke sikre sig, da det både er genetisk og miljøbestemt.

Har gumlet i teksten om Mareks der blev linket til som jo også skriver at smitten er alle  vegne.

Min konklusion må være .... lever mine dyr uden vaccine ..så de sunde ...i hvert fald ser de sådan ud  ;)

Nå ja ..man kan ikke gå med livrem og seler altid...men man KAN da prøve  :D

Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #6 Dato: 01 November , 2009, 10:13 »
Håber der kommer nogle indlæg fra dem der ikke deler mit synspunkt ...... ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #7 Dato: 01 November , 2009, 14:54 »
Jeg har gennem de snart 2 år jeg har haft serama oplevet 4 høner få sygdommen, den sidste her for en lille måned siden. Det har altid været unge høner som har fået det, og endnu har det kun ramt en enkelt og så er der ikke sket mere over et godt stykke tid, men så igen en enkelt. Underligt nok har det været høner alle gange og ikke haner det finder jeg lidt pudsigt, men kan jo sagtens være tilfældigt.

Hvis jeg kunne ville jeg vaccinere, men med den smule vaccine jeg skal bruge så bliver det næppe en realitet.

Men jeg mener nu sagtens man kan vaccinere hvis man vil så ens dyr holder sig raske og ikke får en slem sygdom som mareks. Vi mennesker bliver jo også vaccineret mod alvorlige sygdomme, og det samme gør hunde og katte...så hvorfor ikke også høns ?


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #8 Dato: 01 November , 2009, 22:22 »
Er umiddelbart heller ikke den store tilhænger af vaccination. Det kan være påkrævet i særlige tilfælde, men det kan også blive for hysterisk.

Hvis hønsene ellers er sunde og raske, burde de kunne modstå angreb fra vira og bakterier, nøjagtig som vi mennesker kan.

Jeg er lidt af en Darwinist. Survival of the fattest, sorry fittest.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #9 Dato: 02 November , 2009, 00:36 »
Jeg har gennem de snart 2 år jeg har haft serama oplevet 4 høner få sygdommen, den sidste her for en lille måned siden. Det har altid været unge høner som har fået det, og endnu har det kun ramt en enkelt og så er der ikke sket mere over et godt stykke tid, men så igen en enkelt. Underligt nok har det været høner alle gange og ikke haner det finder jeg lidt pudsigt, men kan jo sagtens være tilfældigt.

Nielsen, kan du ikke lige fortælle, hvordan det udarter sig, når en høne får mareks?
Jeg har haft flere tilfælde for næsten et år siden, hvor jeg havde Mareks mistænkt, men har ikke fået noget svar på, hvordan det udarter sig i diagnosen?

Mine høns enten kunne næsten ikke gå rundt, eller lagde sig på gulvet, og kun sparke sig rundt.. De blev selvfølgelig aflivet.. Har ikke haft noget siden, men er da spændt på, hvis jeg skulle gå hen og få nogle orpington kyllinger til foråret.
Det har kun været Orpington og silker, der har været ramt, ikke de Skånske Blomsterhøns.
Glemte lige at sige, at hos Orpington'erne var det kun hønerne, men hos silkerne var der en hane med. Det kan selvfølgelig også ha' været noget andet, ved spring ned fra pinden måske, men jeg kunne ikke se nogen skade ved ham.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #10 Dato: 02 November , 2009, 01:19 »
Der er billeder af syge dyr i artiklen om hønselammelse her på forum .....

Frygteligt at tænke på at lammelserne er resultater af de svulster de får.

Kan godt være jeg bare er hys..og går også ind for survival of the fittest. Vil gerne høre fra alle jer der handler Tysk ...er det noget i ser som et problem ..eller det er bare prisen for det man vil ha´?

Eller ser i det slet ikke som et problem da smitten i princippet er overalt ?

Vil jo egentlig talt helst have uret i mine egne meninger her hvis i forstår  :)

Prøver på at finde den sunde fornuft .....altså den gyldne middelvej eller nowet. Indtil videre ser jeg kun de 2 modpoler ....som er :

Hys 1 .....vaccine mod Mareks er af det onde ...skjuler raske bærere af sygdommen ! (det må jo være den jeg hører til )
Hys 2 ..... vacciner ALT ..... målet (specielle racer) helliger midlet (vaccine)

Vil gerne høre fra dem der har stor erfaring med tyske fjerkræ  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #11 Dato: 02 November , 2009, 07:48 »
Nielsen, kan du ikke lige fortælle, hvordan det udarter sig, når en høne får mareks?
Jeg har haft flere tilfælde for næsten et år siden, hvor jeg havde Mareks mistænkt, men har ikke fået noget svar på, hvordan det udarter sig i diagnosen?

Mine høns enten kunne næsten ikke gå rundt, eller lagde sig på gulvet, og kun sparke sig rundt.. De blev selvfølgelig aflivet.. Har ikke haft noget siden, men er da spændt på, hvis jeg skulle gå hen og få nogle orpington kyllinger til foråret.
Det har kun været Orpington og silker, der har været ramt, ikke de Skånske Blomsterhøns.
Glemte lige at sige, at hos Orpington'erne var det kun hønerne, men hos silkerne var der en hane med. Det kan selvfølgelig også ha' været noget andet, ved spring ned fra pinden måske, men jeg kunne ikke se nogen skade ved ham.

Jamen det var meget som du selv beskriver, at de næsten ikke kunne bevæge sig rundt. Den sidste som havde det skete det med over 2 dages tid, hvilket var meget hurtigt. Første dag noterede jeg bare at hun lå på rede og gik ud fra hun var ved og lægge æg, og da hun lå der fortsat senere på dagen tænkte jeg begyndende skruk. Da jeg så kom ud til dem næste morgen kunne jeg godt se at der var noget galt da hun lå ned men et andet sted end reden, så da tog jeg hende op og kunne se at hun var blevet lam i benene og begyndende lam i den ene vinge.

Den høne var ca 8 måneder gammel, og de andre der har været angrebet af mareks har været omkring samme alder ca 6-8 måneder gamle når de har fået det.

Serama er ellers i følge mange udlandske avlere ikke specielt disponible for mareks, men der er jeg uenig. De er jo fremavlet via mange små racer, uden at jeg vil give bud på nogen af dem så er jeg sikker på at der har været racer inde over som er meget disponible for mareks. Nogle avlere melder at de har ca 1 ud af 100 som får mareks hvilket jo også er meget lavt. Men jeg ligger meget lavere end de 100 og har altså haft 4 i løbet af den tid jeg har haft serama, det kan selvfølgelig skyldes uheld hvilket jeg håber.

Det jeg godt ville vide 100% sikkert var om det nedarves til æg/kyllinger altså om de er bærer eller bare er særlig modtagelige nogle af dem. Selvom som der også er nævnt i tråden er mareks alle vegne i luften/støv så en isolation er umulig for almindelige hobby avlere.

Hver gang jeg har haft tilfælde at det har jeg gået og været nervøs de næste uger for at det skal ramme flere heldigvis har det dog ikke været tilfældet endnu.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #12 Dato: 02 November , 2009, 09:13 »
Nielsen ...ærgeligt med dine tab af høns. Kan godt forstå du kunne ønske dig at vaccinere dig ud af det. På den anden side, tror du så ikke at ved at de modtagelige dyr dør, så får du en stamme af dyr der er modstandsdygtige ? Hvilket du måske ikke får ved vaccination ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #13 Dato: 02 November , 2009, 11:55 »
Tak for det uddybende svar. jeg kan sagtens se hvorfor det er nødvendigt at vaccinere da man ellers ville opleve uoverskuelige økonomiske tab. Det er jo ikke noget man lige får industri og storavlere med på.

At så mange vaccinerer kunne jo så også forklare hvorfor de få ikke kan avle sig ud af det.

Hvis man dannede fælles front mod ikke modstandsdygtige racer ville det da være et skridt mod at styrke fjerkræs generelle modstandskraft mod Mareks. Hvilket ville være at foretrække da den netop er så frygtelig smitsom ?

Ja ...der ville gå noget avlsarbejde tabt ..ja det ville være et skridt tilbage på mange punkter inden for avl ... men ville bonusen ..at få sunde modstandsdygtige dyr ikke være det værd ?

Er det ikk bedre end at skulle gå bekymret og frygte næste udbrud i sin hønsegård ?




Med venlig hilsen Søs

GKV

  • Gæst
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #14 Dato: 02 November , 2009, 22:32 »
Uha, jeg kan regne ud at jeg går en svær tid i møde, da jeg ikke agter at vaccinere. Jeg skal jo ikke lave hundredvis af kyllinger så må nok tage de tab der evt. følger med. :'( :'(

Jeg har stadigvæk kun haft to der var syge og døde og har da været bekymret, de fælder, nogle af hønnikerne ( aracanerne og silkerne) er jo startet æglægning o.s.v.

Jeg håber dog på at de vil klare sig og hvis de gør, må de jo være så stærke at de kan modstå virus.

VH Gunni.