Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologiske kyllinger får ikke salmonella af at gå ude  (Læst 3893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Økologiske kyllinger får ikke salmonella af at gå ude
« Dato: 01 ſeptember , 2008, 16:34 »
Den også er fri for salmonella på trods af, at den har gået ude og prikket i jorden.[..]
– Salmonella har vist sig ikke at være et problem. Man kan sagtens have dyrene gående ude, uden de bliver inficeret af bakterien, siger projektleder og cand.agro. Ninna Pedersen fra Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret Fjerkræ. [..]Kyllingerne får ikke salmonella af at komme ud i det fri. Det vigtigste er, at der ikke er salmonella i de daggamle kyllinger, stalden eller foderet, forklarer Ninna Pedersen.

http://foodculture.dk/Lige%20nu/Nyeste/Tema/Super-kylling%20knockouter%20salmonella.aspx

Det må siges at være en nyhed. Det har været almindelig antagelse at fritgående fjerkræ var udsat for salmonella, men det kan de åbenbart vokse fra?

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Økologiske kyllinger får ikke salmonella af at gå ude
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2008, 09:01 »
Ja, det er spændende læsning. Også at de får lov til at leve i 63 dage...
Jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at tænke over, hvornår de kommer ud i det fri - der står, at kyllingen skal være mindst seks uger. ... Nu har den jo ikke så lang tid at løbe på - den bliver ni uger inden den dør.  ???
Hvilket også afføder spørgsmålet - hvor gamle bliver jeres kyllinger i snit? Jeg mener, langsomt voksende, er det ni uger?
Så hurtigt synes jeg i hvert fald ikke, at det går her...  ;)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Økologiske kyllinger får ikke salmonella af at gå ude
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2008, 15:34 »
Nej ni uger er bestemt ikke langsomt voksende, mine bliver først slagtet når de er 16 uger + - afhænger af størrelsen.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Økologiske kyllinger får ikke salmonella af at gå ude
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2008, 21:54 »
mine sussex er mindst 12 uger inden slagtning, og de kommer på græs når de kan finde ind selv...eller vha. hønemor
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Økologiske kyllinger får ikke salmonella af at gå ude
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2008, 22:23 »
Vores 4 sussexhaner er 11 uger og laaaangt fra at jeg vil tænke på at slagte dem.
Hilsen Susanne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Økologiske kyllinger får ikke salmonella af at gå ude
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2008, 14:56 »
Jamen er det ikke bare den omvendte verden vi lever i !!!

"Kyllinger får ikke salmonella af at komme ud i det fri" - nej, tværtimod!! er jeg tæt på at sige... Enhver med en lillebitte smule indsigt i bakterier kan sqx da sige sig selv, at bakterier opformeres i tætbefolkede indelukker.

Var der ikke også nogen der for et par år siden "opdagede", at malkekøerne blev mindre syge, hvis man sørgede for at lukke frisk luft ind til dem????  <J

Det er lidt ligesom at genoprette åers naturlige løb, og genplante læhegn, fordi man har "opdaget", at uden læ blæser og vaskes jorden væk.

 <J <J <J
« Senest Redigeret: 04 ſeptember , 2008, 15:01 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)