Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kalkben, sort samvittighed :-(  (Læst 10793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
kalkben, sort samvittighed :-(
« Dato: 15 August , 2008, 12:00 »
Puuha jeg har sort samvittighed :-[ jeg er alt for sent ude med behandling af kalkben.
Jeg er ellers igang med at smøre vaseline på alle hønseben, men jeg er bange for at jeg er kommet for sent her. Jeg har en hønemor som ikke har fået smurt noget på endnu...
I morges da jeg lukkede op var der friske blodpletter i hønse(skruk)huset, først troede jeg hun måske havde trådt på en kylling, men så kunne jeg se det løb ned af benet på hende, benet er meget tykt, hun er hårdt angrebet, av av av det så slemt ud. Hvad er det bedste jeg kan gøre når jeg kommer hjem?
Kan jeg nøjes med at vaske med sæbevand og så vaseline på, eller skal der drastigere behandling til? Jeg overvejer at ringe til dyrelægen....?
Mvh.
Majs  :-[
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #1 Dato: 15 August , 2008, 12:38 »
Jeg kan godt se tråden her måske er overflødig, jeg kan bruge den lidt længere nede.. og prøver mig frem...

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #2 Dato: 15 August , 2008, 12:40 »
Hej Majs
Jeg har sendt dig en pm  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #3 Dato: 16 August , 2008, 09:38 »
Når kalkben er så slemme at de ligefrem knækker af og bløder, er afvaskning og sæbevand ikke nok, så skal der drastigere midler til.

vaselinen kan ikke kvæle miderne når der er så mange, det er kun når skællene blot løfter sig en smule, det er nok.

Spray dem med f.eks Matas insektfri spray, som du ved virker. Og gentag det igen efter en 5 - 7 dage, med efterfølgende indsmøring, naturligvis.

Når der er så mange kalkbensmider, er det vigtigt at behandle, for det gør ikke bare meget ondt på dyret, den kn ligefrem blive deform på fødderne af det.

Du behøver ikke ringe til dyrlægen, det er lat for dyrt, når nu Matas er lige ved hånden ;)

Dårlig samvittighed skal du ikke ha Majs! Ikke når du handler!

Rigtig god bedring med hønemor!! ;D ;D

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #4 Dato: 16 August , 2008, 10:03 »
Tak Hanne, det vil jeg prøve ved næste behandling.
Jeg badede hendes ben i sæbevand og smurte vaseline på i går, puha det ser slemt ud, det var holdt op med at bløde og der var kommet sår på, her kan man virkelig tale om en klods om benet >:(Den vil vi meget gerne af med.
Jeg havde ikke opdaget at det var så slemt, hun har jo ligget og ruget de sidste 3 uger :-[

Tak for råd og opmuntring, også til Dorte og Berit

Mvh.
Majs :)

Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #5 Dato: 20 August , 2008, 21:13 »
Desværre blev billederne ikke tydelige, jeg prøver igen ved næste behandling.
I dag blev løbene badet i sæbespånevand fik insektspray på og en ordentlig gang vaseline.

Højre ben


Venstre ben


Man kan se klodsen om benet her når hun går


Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #6 Dato: 20 August , 2008, 21:20 »
Jeg kan jo ikke lade være med at tænke på de små. Bliver de smittet af deres mor? Bør man behandle dem forebyggende?
Kalkben er vel noget man får med, når man får nye dyr? Det er vel ikke noget, der kan ligge og "ulme" for så at dukke op når man har haft dyrene i månedsvis?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #7 Dato: 20 August , 2008, 21:30 »
Jeg ved ikke hvordan de opstår, men nu har jeg behandlet hønen, sprøjtet insektfri spray i redekassen og i huset og smurt de små med vaseline......og så skal jeg huske dem (miderne) i min aftenbøn ;) fri os fra det onde >:(

Vi skal nok få gjort has på dem, de banditter >:(

Mvh.
Majs :)

Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #8 Dato: 22 August , 2008, 09:23 »
Der er tydelig bedring Majs, det er let at se, men den klump har jeg aldrig set før, er det kalkben?

Kan du tage et tydeligere billede af den mon - bare for min nysgerrigheds skyld? <P

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #9 Dato: 22 August , 2008, 09:50 »
Hanne, ja jeg er ret sikker på at det er kalkben, jeg vil prøve at tage et tydeligere billede næste gang, hvis den da ikke er væk ;D

"Klumpen" der gik jo hele vejen op og ned af løbet, blev tykkere og tykkere indtil noget af det brækkede af og hun blødte :'( tilbage er der så "klumpen" >:( og så de der underlige udposninger på tæerne, som måske så hedder "kalktæer" ::)

Og ja det er blevet meget bedre, men "stykket" brækkede af inden jeg begyndte behandling, så jeg ved ikke hvor meget den hjælper endnu, kun at det ser pænere ud og hun går mere ubesværet rundt :D og er begyndt at smile igen ;D ;D ;D

Mvh.
Majs :D
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #10 Dato: 22 August , 2008, 15:17 »
Prøv om du kan få lidt smørelse ind under "klumpen" eller så godt som, så kan det jo være at du slipper for at hun bløder når den falder af.
Hun er under alle omstændigheder i sikker bedring.  <M
 
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #11 Dato: 22 August , 2008, 17:23 »
Ah nu forstår jeg bedre - sikke en omgang!

God bedring med hende!

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #12 Dato: 22 August , 2008, 18:34 »
Jeg takker for gode råd og opmuntring, det har virkelig hjulpet mig meget ;D
Jeg elkser...og hvis jeg ku' stave elsker det her forum ;D
Mvh.
Majs :D
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #13 Dato: 22 August , 2008, 22:10 »
Hej Majs
ja sikke en omgang. Til spørgsmålet om det kan smitte kyllingerne. Kalkbensmider smitter men sandsynligheden for at dine kyllinger får den fra mor er ikke så stor idet unge dyr har tættere skæl som er svære for miden at grave sig ind under. Men er der mider nok er der selvfølgelig en risiko. Hvis det var mig ville jeg behandle kyllingerne på benene når mor er næsten fri for miderne uanset. Kalkben angriber iøvrigt mest dyr som er et år eller mere netop fordi skællene med alderen bliver en smule mere løse.
Pøj pøj med det ;) 
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: kalkben, sort samvittighed :-(
« Svar #14 Dato: 29 August , 2008, 20:26 »
Jeg kan meddele med glæde at klumpen er faldet helt af  :D de skidderikker er væk  :D og har efterladt et lyserødt men ikke blodigt ben, jeg er så glad for at hendes løb ser så fint ud nu, nu vil jeg forebygge med sæbespånevand og vaseline (eller nivea) ihvertfald med fed creme og være opmæksom. Det ser fint ud nu  ;D

Og jeg tror ikke at alle høns blir udsat for kalkben, faktisk er det kun èn ud af mine 7 der er angrebet så hårdt...

Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...