Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Skravlet" kylling? Update...  (Læst 5006 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

  • Gæst
"Skravlet" kylling? Update...
« Dato: 19 ſeptember , 2010, 11:35 »
Hej.
Er der nogle der har et bud på, hvad der kan være galt med min ene wyandotkylling?
Fra den kom ud af ægget, hang vingerne "mærkeligt". Lidt som "Happy Feet", fra filmen. Nu er den snart 1.5 måned, og den har hele sit liv været "utilfreds". Den pipper klagende konstant, og prøver altid at kravle under hønen for at få varmen. Skrukken er dog meget upåvirket af kyllingen, og går kun op i at finde "lækkerier", så kyllingerne bruger meget energi på at gå rundt, og selv holde varmen (dum årstid til at skulle klare sig selv).
Happy Feet står derfor ofte alene og halvsover, da det virker som om den ikke orker at gå så meget rundt.
Man kan nu tydeligt se at den ikke er så stor som sine søskende, så jeg tror den mistrives af en eller anden årsag. Den spiser og drikker, og har normal afføring.
Mit dilemma er at jeg ikke synes den skal lide unødigt, men på den anden side synes jeg heller ikke den skal aflives, hvis den bare er lidt mere langsom i væksten. Den er ikke tynd, bare mindre end de andre.
 Idag har den været inde og ligge på vores mave, og der blev vingerne langsomt puttet ind til kroppen, og pippene blev meget kraftigere. Så egentligt tror jeg bare den er lidt "bagud" i udviklingen, og måske ikke klarer det køligere vejr så fint som sine søskende.
Hvad ville I andre gøre med sådan et lille skravl?
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2010, 15:51 Fra Frida »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2010, 12:37 »
Kunne du ikke tage den og en af dens søskende ind under en varmelampe og se om det ikke hjælper lidt. Jeg har også en hønekylling der er bagud i forhold til sine søskende, men den er sund og rask og har hele tiden gået med skrukmor og søskende, så måske kommer din kylling også efter det med tiden og lidt ekstra omsorg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

frida

  • Gæst
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:05 »
"Happy Feet" får chancen, og bliver bare lidt ekstra forkælet. Jeg kunne godt tage den og en søskend (hedder det det?) ind. Men synes omvæltningen bliver for voldsom, når de igen skal ud. Vejret er jo lidt "lusket" pt. Jeg prøver istedet at give lidt ekstra fedt til ham, og håber at han dén vej, ville kunne holde varmen bedre. Derudover må vi lige varme ham i hænderne indimellem, og ellers må han gå i læ, som der er masser af mulighed for. Ellers må han flytte i kælderen, og bo der til foråret kommer. Men det bliver laaaaaang tid for en eller to kyllinger, at være isoleret.
Men byd endelig ind, hvis nogle har en diagnose, så han kan få behandling, hvis det er det, han har brug for :-\

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:23 »
Kan du ikke købe en varmelampe og hænge op i hønsehuset. Så kan den eller de som har brug for gå under og få varmen?

Jeg vil selv se at få bestilt en hos America Thisted snart for jeg syntes den god at have i baghånden bl.a. i tilfælde af syge og forkølede høns.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Rakosi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 77
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:44 »
jeg  havde en kylle præcis som din, og jeg kan varmt anbefale varmelampe.
Så kommer der gang i kylles udvikling - og dens søskende er også glade for varmen på denne årstid, og ydermere så er hønemutter glad for at "slippe" for kyller, der hele tiden vil varmes  :D <L

1,1,1 gule silkehøns
0,0,4 hvide silkehøns
0.4,7 australops
0.1 "blanding"
1,1,4 siameser dværg silke

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2010, 23:13 »
og ydermere så er hønemutter glad for at "slippe" for kyller, der hele tiden vil varmes  :D <L

Dette postulat tror jeg så ikke lige på. Jeg er sikker på at hønemor nyder hvert øjeblik hun har med sine kyllinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2010, 09:40 »
Hvad er Happy Feet for en race?

Synes næsten det ser ud som om den har kappe og hue på. ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2010, 11:20 »
Frida skriver, at det er en wyandotte, men farven har jeg ikke noget bud på.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rakosi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 77
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2010, 11:50 »
Dette postulat tror jeg så ikke lige på. Jeg er sikker på at hønemor nyder hvert øjeblik hun har med sine kyllinger.


Det må du så selv om, Pilegaarden. Men det er så min erfaring - beklager at min høne ikke lige er som dine, og alle andres  <P
1,1,1 gule silkehøns
0,0,4 hvide silkehøns
0.4,7 australops
0.1 "blanding"
1,1,4 siameser dværg silke

frida

  • Gæst
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #9 Dato: 20 ſeptember , 2010, 17:32 »
Kyllingen skulle være wyandot, men er lidt i tvivl ;D. Den har enkelte fjer på benene. Jeg skrev på æggene da jeg fik dem. De 3 af 4 kyllinger skulle være sort-hvide- (-tegnet? el. -randet?) Synes nu der er stor forskel i deres farver til at de er "rene" i farverne ;D. Den sidste er fra min veninde, der har "ægte" wyandotter, men i vildt meget blandet farve :o. Efterhånden som de klækkede, blev skallerne smidt ud, så nu aner jeg ikke, hvad der er hvad :-\

Nu har jeg sat ekstra kasser med spåner og hø i hønsegård og -hus. Varmelampe vil jeg kun bruge i yderste nødstilfælde. "Happy Feet" går jo sammen med sin mor, og kryber under hende ligeså snart hun stopper. Hønen er en ok mor, men går nok mere op i at finde mad end i at holde sig i ro og varme kyllinger ;).

Tak for jeres svar og tiden med det!
« Senest Redigeret: 20 ſeptember , 2010, 18:10 Fra Frida »

Offline Rakosi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 77
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2010, 18:46 »
Præcis min pointe, Frida: at høns også vil andet end kun at passe kyller. :D :D :)
1,1,1 gule silkehøns
0,0,4 hvide silkehøns
0.4,7 australops
0.1 "blanding"
1,1,4 siameser dværg silke

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2010, 23:42 »
Jeg har nu også haft sådan en op pustet kylling, men det hjalp over nogle dage da jeg satte en kasse med tørt strandsand ind til dem.
De gik ikke ude, og det gør dine jo, og det er godt nok et surt vejr at være lille sart kylling i, jeg ville også tænde varmelampen så den kunne blive gennemvarm og få lidt flere kræfter, hvis den er lidt skravlet bruger den alt for megen energi til at holdee varmen, men måske vil den slet ikke væk fra mors ben.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2010, 23:53 »
Jeg har også 7 kyllinger der har har 3 skrukker de kan søge ly hos, men om natten synes damerne, det er på tide at sove på pind.
3 af kyllingerne er også nogle skravl at se på, og jeg har spekuleret i hvad jeg skulle gøre med dem.
Så tak Frida fordi du oprettede tråden, nu er der også sat varmelampe op ude i hønsehuset og ALLE 7 kyllinger ligger nu under den og hygger sig  ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #13 Dato: 20 ſeptember , 2010, 23:54 »
Hønen er en ok mor, men går nok mere op i at finde mad end i at holde sig i ro og varme kyllinger ;).

Et enkelt tillægsspørgsmål. Hvordan opfører hønen sig så når hun finder noget spiseligt? Spiser hun det i stilhed, eller kommer der nogle specielle lyde fra hende?
Mvh
Erik Andersen

frida

  • Gæst
Sv: "Skravlet" kylling?
« Svar #14 Dato: 21 ſeptember , 2010, 15:50 »
@Pilegaarden. Hun kalder lystigt på kyllingerne! Instinktivt véd hun nok at de har brug for energien til at holde varmen. Men nu er lige nøjagtig mine høns jo også specielt intelligente ;)
Jeg har set lidt oftere til, især, Happy Feet. Han "snupper" tit én af de andre høns, og sidder under. Endda hanen bliver brugt som dyne. Høns der ikke er skruk, og hanen bliver usædvanligt "stive" og tør knap flytte sig, når de har en kylling under sig. Det er lidt sødt at se på ::)
Tak for jeres svar, og jeg har stadig varmelampe i baghovedet.... Ser nok lidt sjovt ud :D