Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rottesikret foderautomat  (Læst 22346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Rottesikret foderautomat
« Dato: 29 Januar , 2017, 00:02 »
For at undgå flere rotter, tænker jeg på at bygge en automat der minder om den her:

Vil de virke mod rotter?

Mit gamle hønsehus er ikke designet med henblik på at holde rotter ude, og p.t. er det ikke muligt at gøre noget ved det, pga. fugleinfluenza og byggeprojekt.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2017, 00:17 »
Rottesikker og rottesikker  <A
Uanset hvordan du vender og drejer det, så er der nok ikke noget der er rigtig rottesikret - måske nok lige den viste anordning, men lur mig om ikke dine høns vil "rode" med næbet i kornet/eller hvad du nu fylder i automaten og derved sprede det ud på gulvet under automaten ?
Så har du allerede problemet - og hvordan opbevarer du foderet inden dyrene får det ?, spiller du ikke også lidt under opfyldningen ? det tror jeg, det er næsten uundgåeligt. Jeg ved ikke om høns er særlig bange for rotter  <J, så hvis de er frække nok - læs sultne nok -kan de vel finde på at komme i dagtimerne og forsøge at få foder samtidig med hønen spiser ?.
Hvor mange rotter skal der til, før deres vægt åbner for fodreautomaten ? Det er meget udspekulerede dyr vi har med at gøre, så de tager vel bare venner, familie osv med, til de er nok - det er bare en tanke.

Det bedste er nok kun at ud fodre lige præcis det, som dine høns spiser og ikke et korn mere - hver dag - men kan du det ? nej vel.

Så rotter vil aldrig kunne undgås, helt, men deres antal kan man gøre noget ved og være meget påpasselig med fodringen. Tror jeg  :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2017, 10:54 »
Jeg har købt sådan en til vores la bresse. Vores største problem er at få dem til at bruge den nye automat, men det kommer vel. Jeg tror den virker fint mod rotter, især hvis du lader den stå på et underlag du kan rense for spildkorn hver aften. Vi har vores stående på låget af en regnvandstønde, som vi hver aften rydder for korn.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2017, 20:23 »
Vi har en sådanne automat som en del af vores rottebekæmpelse og den virker rigtig godt. Vores høns fandt lyn hurtigt ud af at bruge den og spildet er minimalt. og så kan der være rigtig meget foder i som er lukket helt inde vi fylder kun vores en gang om ugen ca.

Nu er vi heldigvis rottefri efter gift, fælder, luftgevær, og sikring af vand og mad. men før vi fik den rottesikre mad automat, havde vi en af de traditionelle fodertårne hængende fra loftet og her sad rotterne oppe og spiste lystigt af maden.

Offline hammerholts

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2017, 15:37 »
Vi købte denne maskine sidste år hos CpLy og er rigtig glade for den! Vi blev instrueret i at lægge en mursten på pladen de første dage, så hønsene vænner sig til at spise fra den.
Herefter ved de hvor maden er og du kan så tage stenen væk. Nemt!  ;D

https://www.cply.dk/produkter/opdraet/rottesikret_foderautomat/

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2017, 10:29 »
Vi købte denne maskine sidste år hos CpLy og er rigtig glade for den! Vi blev instrueret i at lægge en mursten på pladen de første dage, så hønsene vænner sig til at spise fra den.
Herefter ved de hvor maden er og du kan så tage stenen væk. Nemt!  ;D

https://www.cply.dk/produkter/opdraet/rottesikret_foderautomat/


Den ser rigtig smart ud, den automat.  Den virker op til hønsevægt på 1 kg., så nu må jeg ud at veje en madamme :-D

Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline hammerholts

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2017, 11:08 »

Den virker op til hønsevægt på 1 kg.

Den virker til høns fra et kg.
Så medmindre du har dværghøns, burde det ikke være noget problem  ;)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2017, 10:40 »
Nu har jeg også anskaffet mig sådan en rottesikret foderautomat; og det virker!
Har lige haft besøg af rottemanden, og han var meget tilfreds.

De var lidt bange for den i starten, men nu går det rigtig fint, og de sviner ikke ret meget. Det er ikke mere end man lige kan tørre af med en hånd. Den står på en plade, skal jeg måske lige nævne.
Min kan indstilles til 600 gram. Og det passer fint til landhønsene.

Offline Vildmedhøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
    • Webshop med alt til høns
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2017, 13:28 »
Kom du videre i projektet om at bygge en selv?
- Hvis ja, må man se billeder? :D

Ellers har FeedOMatic også lavet en ny Model, som fungere fortræffeligt som rottesikret foderautomat:
https://vildmedhoens.dk/produkt/tilbehoer/foderautomat/rottesikret-foderautomat-til-hoens/
Jeg går meget op i høns, og driver til daglig en lille hjemmeside og webshop der hedder Vild Med Høns
https://vildmedhoens.dk

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #9 Dato: 04 November , 2017, 20:14 »
Nogen som kender en der kan bruges til dværghøns? Vi har dværg kochin og nogle meget små blandinger, som begge vejer under 1 kg🤔

Vi har automaten der kan indeholde 10 kg foder til de store høns, og det fungerer super godt  /o men ville rigtig gerne have en til de små høns også...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #10 Dato: 04 November , 2017, 22:12 »
Jeg mener, at den jeg har, kan gå ned til 600 gram.
Nu ved jeg ikke, hvor store rotter I har i Jylland, men vi nærmer os vel.
Google fortæller, at en rotte vejer ca. 400 gram, synes godt nok de ser større ud, når katten har lagt en til mig om morgenen.  :o :o
Husker dog at rose ham.  ::)

Offline kirstenc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #11 Dato: 06 April , 2018, 12:03 »
Ang. feedomatic foderautomat. Jeg har købt en og som udgangspunkt er jeg meget glad for den, men. Mine høns vil stadig kun bruge den ,når jeg som anbefalet har lagt en,sten på trædepladen. jeg har selvfølgelig prøvet at fjerne den men de nægter at bruge den så. Overvejer om jeg skal prøve at træne med dem hver dag med godbidder for at se om det mon hjælper. er der nogen der har andre gode råd. Tak :)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #12 Dato: 06 April , 2018, 12:21 »
Min erfaring er at - når de bliver sultne nok, så skal de nok bruge automaten... vi har ingen problemer med den. Vi lagde en sten på trinbrættet de første par dage og gør det nu kun hvis vi får nye høns ind i flokken. Og så igen kun i et par dage. De lærer det hurtigt og vi har 18 høns, som alle bruger den uden problemer.

Sååå måske man bare skal være lidt mere hård og lade dem selv finde ud af det? Jeg ville tage stenen væk i flere dage og alle andre fødemidler og så om aftenen lige mærke efter på kråsen om det er korn i. Hvis ja, så spiser de af automaten.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #13 Dato: 06 April , 2018, 17:42 »
Har også investeret i  een af slagsen - og må sige: "Den virker". Vi havde på et tidspunkt rotter løbende i pendulfart mellem hønsehuset og naboens brændeskur ( hvor de havde slået sig ned). Har ikke set skyggen af rotte siden. Ikke noget spilderi hvis der kun er foderpiller i - hvis det blandes med korn rodes der rundt og spildes.

Jeg lagde mursten på om natten i starten (hønsehuset er rottesikret) og har stadig en ekstra fodersilo oppe om natten - så jeg er sikker på at alle kommer til fadet - også den høne der måske skranter eller har tabt i vægt.

Offline kirstenc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Rottesikret foderautomat
« Svar #14 Dato: 06 April , 2018, 19:22 »
Tak for svar. Ja jeg skal nok være lidt mere konsekvent. Jeg kan tydeligt mærke og høre på dem når de er sultne, men de burde sagtens kunne klare sig nogle dage uden hjælp så de kan lære det. Det giver jo også lidt mere frihed når de selv kan styre foderet. Hilsen Kirstenc