Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: A og D vitamin mod benproblemer  (Læst 3214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
A og D vitamin mod benproblemer
« Dato: 08 November , 2019, 20:55 »
En La Bresse hønnikke, som vi tidligere på året satte ind i vores flok, fik efterhånden tiltagende ben problemer. Hun fik en meget vraltende gang og begyndte at halte mere og mere, lagde sig ofte ned og blev liggende i lang tid. Hun er blevet en usædvanligt stor og flot høne og vejer betydeligt mere end sine artsfæller af samme race. En undersøgelse viste ingen tegn på skade. På dette fantastiske forum læste jeg så om et tilsvarende problem, som på kort tid var blevet løst ved at give A og D vitamin. Jeg indrømmer, at jeg var stærkt skeptisk, men besluttede alligevel at forsøge. Carmen - det hedder hun - blev anbragt i vores afskrukningsafdeling. Jeg bryder mig ellers ikke om at isolere høns, men hun tog det helt roligt og virkede ikke stresset. Her tilbragte hun så de kommende dage og blev forkælet ud over al rimelighed. Dagligt fik hun en kvart A vitaminpille og en kvart D vitaminpille pakket ind i en kugle af fuldfed ost. Efter få dage blev bentøjet gradvist bedre og efter en lille uges tid gik hun helt normalt og kunne hun sættes tilbage i flokken ( til hanens store begejstring). Det kan selvfølgelig være, at benet var  kommet sig alligevel, men da andre har gjort samme erfaring er der vel grund til at tro, at kuren har en virkning.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: A og D vitamin mod benproblemer
« Svar #1 Dato: 08 November , 2019, 22:56 »
Jeg er sikker på, at din kur har virket.
Om vinteren giver jeg hønsene vitaminpulver i deres blødfoder, for de har jo ikke lejlighed til at solbade og lade op med D vitamin som om sommeren.
Der er sikkert de vitaminer, der skal være i pillerne, men dem er mine høns bestemt ikke begejstret for. De æder dem bare i små portioner, og i korn alene er der sikkert for lidt D vitamin om vinteren.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: A og D vitamin mod benproblemer
« Svar #2 Dato: 08 November , 2019, 23:26 »
Mine høns rører heller ikke pillefoderet, sålænge der er hvede i automaten. Derfor får de også regelmæssigt Vispumin, foruden store mængder grønt, men det har tilsyneladende ikke været tilstrækkeligt for Carmen. Hvis hun får tilbagefald, må vitaminpillerne frem igen. Jeg tør ikke forsætte med at give hende pillerne regelmæssigt, da både A og D vitamin er fedtopløselige og derfor kan overdoseres.