Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rovfugl-høne død  (Læst 10791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #15 Dato: 14 December , 2011, 19:46 »
Overdækning er vel det bedste, plus så bliver ens gård hellere ikke så mudret om efteråret/vinteren.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline kim lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #16 Dato: 14 December , 2011, 23:10 »
Synes også duehøgen er en træls gæst i hønsegården , har selv mistet ca.20 høns/kyllinger indenfor de sidste 3 mdr. Mistede for ca. 1 uge siden en voksen vorwerk høne. Ang. størrelse på duehøgen så er hunnen altså på str. med en musvåge og har ikke nogen problemer med at tage en voksen høne , duehøg hannen er ca. ½ str. af hunnen . Overdækning er ikke nemt da jeg har hønsegårde der svarer til næsten 2 håndboldbaner og det er jo ikke nemt at få ram på en rovfugl men vil da prøve den med plastik-uglen i første omgang ...så må tiden vise om der skal mere drastiske metoder til ...

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #17 Dato: 14 December , 2011, 23:17 »
husk når i bruger fugleskræmsler og plastik ugler og flytte dem engang imellem. ellers vænner fuglene sig til dem og kan næsten finde på og sætte sig på dem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #18 Dato: 14 December , 2011, 23:21 »
Velkommen til Kim /o

Jeg er heldigvis sluppet for udyr i min gård indtil nu. Tror det er fordi jeg kun har en lille have, men tilgengæld mange katte samt 2 hunde.
Jeg ser tit musvåger lige ovre på folden på den anden side af vejen men aldrig hos mig.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jan Markus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #19 Dato: 16 December , 2011, 08:58 »
En del rovdyr gør så stor nytte, at man må overveje rovdyr eller f.eks. høns. Mange af rovsdyrene lever næsten udelukkende af mus, selv ræven.
JMO

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #20 Dato: 16 December , 2011, 23:17 »
Jeg har ikke set skyggen af rovfugle endnu - 7, 9, 13 - og ville i øvrigt også have et problem med overdækning, da mine høns går i hele haven? Der kan man vel ikke gøre andet end det med plastik-uglen?

mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline amanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • min hønsegård
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #21 Dato: 17 December , 2011, 21:19 »
Jeg har lige mistet en and, de går frit og jeg aner ikke om det er en mår eller en rovfugl der har taget den.Nu skal det siges at vi aldrig har set en ræv fordi der er jagt, og fasan opdræt i skoven op til huset .Den lå med hovedet,hals og gump revet op og helt tømt for indvolde ,det var en stor and,er der nogle der har erfaring med,hvilke dyr der elles kan tage en and.  Det er jo ærgeligt hvs man ikke kan lade dyrene gå frit.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #22 Dato: 17 December , 2011, 21:28 »
Jeg ville umiddelbart gætte på ræv.

Jeg antager at du mente at hoved, hals og gump var revet af. Der skal et relativt stort dyr til at rive hoved og hals af en and.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #23 Dato: 17 December , 2011, 21:30 »
En del rovdyr gør så stor nytte, at man må overveje rovdyr eller f.eks. høns. Mange af rovdyrene lever næsten udelukkende af mus, selv ræven.

Jeg tror ikke der er så mange her på Forum der vil give dig medhold i den udtalelse.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #24 Dato: 17 December , 2011, 22:14 »
Tjoh, der er nok noget om snakken. Men man har da lov til at passe på sine høns, UDEN at slå rovdyr ihjel. Alt andet lige så ved de nok ikke at det er VORES høns, vel?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #25 Dato: 17 December , 2011, 22:23 »
@Ankerine

Ikke helt sikker på hvad du mente?

Men mit seneste indlæg refererede udelukkende til udtalelesen om at 'mange af rovdyrene lever næsten udelukkende af mus, selv ræven
Mvh
Erik Andersen

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #26 Dato: 22 December , 2011, 08:14 »
<Hej
tak for jeres fine svar. Restene af Hilda blev begravet. Vi har en lille hønsegård 30m2og en stor 150m2 , som er et stykke skov.
Den lille er den der er rævesikret. Nu lader vi kun hønsene komme i den lille og har hængt et jordbærnet over. Jeg bestiller et rigtigt net. Det skal vi alligevel have til når vi får kyllinger. De skal nemlig gå der med deres hønsemor. Jeg håber at når rovfuglen ser at den ikke kan komme ind at den så glemmer det .Nu vil jeg se og finde en plastikugle til at søtte i den tore hånsegård. >Er  der en af jer der ved hvor de kan købes?
Mvh Laila

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #27 Dato: 22 December , 2011, 13:34 »
@Ankerine

Ikke helt sikker på hvad du mente?

Men mit seneste indlæg refererede udelukkende til udtalelesen om at 'mange af rovdyrene lever næsten udelukkende af mus, selv ræven
- det kan jeg godt forstå ;D - mit citat fra Jan Markus var bare faldet ud ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #28 Dato: 22 December , 2011, 19:19 »
plastik ugler kan du købe i næsten alle jagtforretninger. Dog skal du være opmærksom på at den skal flyttes jævnligt, og at krager elsker og gå til angreb på ugler så dem tiltrækker du måske mere end du skræmmer dem :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jan Markus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Rovfugl-høne død
« Svar #29 Dato: 26 December , 2011, 14:22 »
Når man læser i diverse databaser( leksikoner o.l.) om ræven, musvågen, lækatten m.v. , så kan man undre sig over, at de har det til fælles, at deres vigtigste føde er smågnavere. Vil man gerne opretholde en balance i naturen, så vil de her dyr være til gavn. og så kan man godt stå over for valget, husdyr eller rovdyr.
JMO