Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Adfærd ved æglægning  (Læst 1580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BjørnogJette

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Adfærd ved æglægning
« Dato: 12 Juli , 2022, 07:52 »
Hvorfor kagler en høner når den har lagt et æg? Mange mener at den praler med sin bedrift, men det synes jeg lyder usansynligt. Hvorfor skulle en høne dog påkalde sig opmærksomhed så enhver æggetyv kan komme på sporet af denne lækkerbidsken? Min egen teori er, at hønen er i en slags trance, ligesom når den er skruk, når den lægger æg. Når den vågner af trancen er den skrupforvirret og konfus. Den går i hønsepanik indtil den har fundet ud af hvor den er og hvor de andre høns er.
Hvad mener de ærede medlemmer af gruppen om dette?
Mvh Bjørn på Samsø

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Adfærd ved æglægning
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2022, 08:35 »
om det er sådan det forholder sig skal jeg nok lade være med at udtale mig om, men jeg kan  sige så meget at mine høns de kagler altid lige før de går i reden og lægger æg. Aldrig bagefter, såå
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Adfærd ved æglægning
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2022, 16:17 »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Adfærd ved æglægning
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2022, 16:54 »
Der er forskellige teorier om årsagen:
Hønen synger, fordi hun er MEGASTOLT over det æg hun har lagt – og det er også en flot præstation!

Hun synger for at fortælle resten af flokken, hvor hun er, så de kan finde hinanden.

Hun synger så rovdyr er opmærksomme på hende, og ikke på æggene, som hun går væk fra.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14