Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bedømmelse af maranhane  (Læst 21746 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Bedømmelse af maranhane
« Dato: 07 Marts , 2015, 14:50 »
Jeg er godt klar over, at man ikke kan bedømme en hane ordentlig, uden at se ham i virkeligheden. Men er der nogen kloge folk, der ud fra billederne her kan fortælle mig om min maranhane har nogle grove fejl eller andet jeg skal være opmærksom på. Jeg har kun ham tilbage, og det bliver ham, der skal være avlshane i år medmindre der er nogle meget grove fejl.

Jeg er klar over at hans hagelapper er foldede. Hvor slem en fejl er det? Og hans kobberfarve kunne godt være mere ensfarvet.

Han er i øvrigt fra ca. 29/8, så han er kun godt 6 mdr gammel. Hvor meget udvikler han sig endnu i kropsbygning og farve? Jeg går ud fra han vokser en smule endnu og nok får udviklet nogle flere muskler.





Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2015, 19:59 »
Nu skriver du jo selv at du kun har ham  ;). Maran er heller ikke så nem og opdrive hvis man har de meget kritiske briller på, så der skal man huske og bruge det man har, indtil noget bedre er der.Jeg ville bare bruge ham. Han er måske ikke helt perfekt, men mon det er til og finde en der er bedre? Hvis du er i tvivl, så lav lidt ekstra kyllinger og sorter hårdt i dem  /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2015, 20:33 »
Ja, han kom også i avl her på matriklen, kraftig bygget især i den alder, hoved delene kunne da være bedre men det var ikke nok til at jeg ikke ville bruge ham, kammen står jo lige op og er ikke overdrevet stor hvilket ofte kan være et problem. Fin farve, og tegningen er heller ikke helt ved siden af, de har jo tit tendens til at blive overtegnet og det synes jeg ikke han er. Nysgerrig, hvor har du ham fra og hvor mørkt et æg er han klækket af ?
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Bedømmelse af maranhane
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2015, 21:28 »
Som de andre også skriver, så ser han okay ud, det jeg er kunne måske være lidt "bekymret" for er de hvide fjer i halen. Og så en ting mere og det er at hanen ikke gør det hele, hønerne skal også være i orden i farven/ typen
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2015, 07:13 »
Nu skriver du jo selv at du kun har ham  ;).

Jeps, men alternativet, hvis han havde nogle grelle fejl, er at kun udruge indkøbte æg :)

Og ja... hønerne skal også være i orden, men det er lidt nemmere at få en bedømmelse på hanen, i stedet for at skulle tage gode billeder at 7 høner, jeg ikke kan kende forskel på, og som render rundt i mellem hinanden ;) Jeg er klar over at mine høner har en del fejl, bl.a. at de fleste af dem ingen kobbertegning har. Men det er desværre det, jeg må starte ud med, og så må jeg se om der kommer et par ok kyllinger fra dem. Ellers må jeg nøjes med at beholde afkom fra indkøbte æg.

Henrik: Han er købt som daggammel af en bruger her fra forum. Han skulle efter sigende være klækket af et mørkt æg, men jeg har jo ikke selv set det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2015, 01:06 »
Måske alligevel var det en ide, at få kigget på hønerne, for er der nogle som falder helt ved siden af, så er der jo ingen grund til at bruge dem i avl.
(Hvis det er altså er avl efter standarden for racen).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2015, 15:14 »
Du har helt i, at det ville være det optimale, Lene. Jeg skal ikke opdrætte til udstilling. Det er forholdene desværre ikke til, som det ser ud lige nu. Men jeg vil alligevel helst opdrætte så racetypiske dyr som muligt. Mine maraner går lidt et midlertidigt sted lige nu, og jeg skal lige vurdere her i løbet af foråret om jeg får mulighed for at beholde hanen. Ellers bliver det måske kun nogle kuld til slagt og hønerne bliver til æglægning. Det er de 7 unge maraner, der holder huset fyldt med æg lige for tiden :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2015, 21:20 »
Altså hvis du vil avle racetypiske dyr, så vil de da også kunne udstilles.
Jeg forstår ikke helt folks opdeling af disse to ting, som jo i høj grad faktisk hører sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2015, 22:01 »
Du har helt i, at det ville være det optimale, Lene. Jeg skal ikke opdrætte til udstilling. Det er forholdene desværre ikke til, som det ser ud lige nu. Men jeg vil alligevel helst opdrætte så racetypiske dyr som muligt.

Lige netop med de racetypiske dyr,spiller hønerne jo osse en stor rolle. De leverer jo 50% af gen materialet så de er slet ikke uvæsentlige. Hvis vi nu som tanke eksperiment siger at der er 2-3 af dine høner med div fejl og mangler, så var det noget nemmere og pille dem fra flokken en kort tid, mens du samlede rugeæg fra de bedste, og så sætte dem sammen igen når æggene var samlet.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2015, 23:20 »
Enig med Jes. Ang om ham er klækket af et mørkt æg, så må æggene fra hønerne jo give et prej hvis ellers hønerne er hans søstre, hvordan ser de ud ?
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2015, 06:59 »
Altså hvis du vil avle racetypiske dyr, så vil de da også kunne udstilles.
Jeg forstår ikke helt folks opdeling af disse to ting, som jo i høj grad faktisk hører sammen.

Korrekt. Jeg skriver bare at jeg ikke vil/kan/skal udstille. Jeg er ikke medlem af nogen klubber og de bliver ikke fastringet, så derfor vil de jo ikke kunne udstilles. Men derfor er der jo ingen grund til at avle på dyr med store fejl. Og som jeg skrev før er det optimale at få kigget på hønerne også. Det er jeg godt klar over. Jeg har tidligere udstillet tropefugle, bl.a. zebrafinker, hvor højeste resultat var en sølvvinder til Danmarksmesterskabet, så lidt forstand på avl har jeg da ;-)

Jeg har netop fået ringet mine høner med farvede ringe, så jeg kan se forskel på dem. Så jeg vil prøve at tage nogle billeder af dem og sætte ind.

Min hane er ikke i familie med hønerne. Deres æg er ikke særlig mørke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2015, 17:42 »
www.aviculture-europe.nl ligger der en artikel vedrørende maranæg/farven på maranæg. Der skriver han noget om hvordan tingene hænger sammen. (det af det man ved) En af måderne og "kontrollere" hanen skulle være, at man satte ham sammen med nogle høner der lægger hvide æg. Afkommet fra dem skulle så gerne lægge brune æg, hvis ellers hanen har de rigtige gener til stede for mørke æg.Om det er rigtigt ved jeg ikke, og det er da en proces der tager lidt tid, men det var da en ting man kunne prøve
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2015, 17:45 »
Spændende. Men ja det kommer til at tage lang tid.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2015, 23:38 »
Hvis jeg havde bil skulle jeg gerne være kommet forbi og hjælpe dig med at få kigget lidt på dine høner :-). Kobberfarven kan du godt avle på med tide, men du bør ikke acceptere f.eks. kamfejl på hønerne. Det kan godt tage nogen generationer at få de helt mørke æg. Det er vigtigt at hanen har gener for mørke æg, og det er jo en indikation at han er klækket af et mørkt æg. Men selv den bedste hane laver jo ikke mirakler på en enkelt generation. Maran er en dejlig race
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Bedømmelse af maranhane
« Svar #14 Dato: 11 Marts , 2015, 16:42 »
Der er et par af hønerne, der har rigtig grimme kamme, så de skal tages fra. Men jeg vil prøve at gå ud og se om jeg kan være heldig at få taget gode billeder af alle 7. Ikke nemt... for hver gang jeg sætter mig på hug, så løber de hen til mig allesammen ;D
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.