Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af ny hane  (Læst 3226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tue H

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Valg af ny hane
« Dato: 08 Februar , 2015, 11:39 »
Hej vi er netop kommet af med vores gamle Brahma hane John, og skal til at vælge en ny. Vi valgte i sin tid Brahma på grund af det rolige temperament, og størrelsen  da vi ville have store slagtedyr, men da vi synes de bliver for seje inden de når slagtestørrelse, så vil vi prøve en anden race nu.
Vi ønsker stadig en rolig ikke flyvelysten hane, der dog gerne skulle vokse hurtigere end Brahma.            Vi har kig på følgende racer:
Farverolles, Maran, og måske Wyandot.
Hvilken vokser hurtigst?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Valg af ny hane
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2015, 12:35 »
Jeg har haft kun haft maran og wyandot og kan ikke udtale mig om faverolles. Men af de to vokser maranen hurtigst. Har lige slagtet 4 maraner på 6 mdr i dag, og de vejede slagtet mellem 2062 og 2592 gram. Til sammenligning slagtede jeg wyandotter på samme alder, og de lå under 2 kg alle sammen. Såvidt jeg lige husker ca 1400-1700 g.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Valg af ny hane
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2015, 20:47 »
Brahma bliver ikke seje, jeg slagter og spiser mange af dem hvert år, så det må være under tilberedningen at det går galt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Valg af ny hane
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2015, 21:33 »
Nej jeg har også spist flere lækre brahmaer. Det er godt kød. Men de er lidt længere om at nå op i størrelse og kødet har en lidt grovere struktur. Hvis de tilberedes med langtidsstegning, så bliver de ikke seje.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.