Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???  (Læst 11040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cassie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Dato: 30 November , 2014, 20:22 »
Nu har jeg læst flere steder samt set billeder herinde at maran findes som hvedefarvet. Hvis man tjekker racestandard på marans hjemmeside, så ser det ikke ud til at den anderkendes som farve? Hvordan opstår farven og skal man undlade at bruge den i avlen? Hvorfor har mange afbildede maraner ikke fjer på løb? Og sidst men ikke mindst hvornår begynder kammen at vokse, mine tre maraner er 12 uger gamle og stort set uden kam, betyder det at de alle er høner?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #1 Dato: 30 November , 2014, 20:59 »
Jeg kan afsløre at den hvedefarvede varietet fremstilles i år på LU som nyopdræt.

Angående fjer på benene så skal maran ifølge den franske standard have en let befjering på ydersiden af benet og yder tåen. Vi i Skandinavien retter os efter den franske standard, da det er racens hjemland.
Hvor i mod at maran i England ikke har fjer på benene.

Men så er der også de industri maran som forretninger/ hønserier sælger og de har kun navnet til fælles med racen maran. Da de ligger meget fjernt fra standarden.
« Senest Redigeret: 30 November , 2014, 21:04 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #2 Dato: 30 November , 2014, 21:06 »
Hvis dine kyllinger har meget lidt kamme, så er det sikkert høner, for maran haner er hurtige til at få store hoveddele.
« Senest Redigeret: 30 November , 2014, 21:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Cassie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #3 Dato: 30 November , 2014, 22:10 »
Tak for svar :)

Mine maraner har antydning af fjer på benene, men det bliver ikke rigtigt til noget. Kan de være gode nok alligevel?

Mht kammen så er den også snarere sort end rød er det almindeligt?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #4 Dato: 30 November , 2014, 23:06 »
Nu er det jo ikke kun fjerene på benene som er vigtigst, men hele dyret ( typen) som er det.
« Senest Redigeret: 30 November , 2014, 23:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #5 Dato: 02 December , 2014, 16:23 »
Det er nemt nok at få avlet fjer på løbene (benene) /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Cassie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #6 Dato: 02 December , 2014, 18:01 »
Du skriver at det er nemt nok......men hvordan? Mht mit spm om at kammen er mere mørk end rød, så vedhæfter jeg lige et billede

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #7 Dato: 02 December , 2014, 19:15 »
Den ligner ikke en ægte maran.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Cassie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #8 Dato: 02 December , 2014, 19:35 »
Det kan jeg heller ikke være sikker på at de er, men de er kommet ud af chokoladebrunebrune æg og jeg har set forældredyrene og de så ret rigtige ud, lagde dog ikke mærke til det med fjerene på benene. De er også begyndt at få lidt kobberfarve rundt om halsen. Burde de have lignet "den ægte vare" allerede som daggamle?

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #9 Dato: 02 December , 2014, 19:58 »
hvis det er kobberfarven du mener, så kommer den først med de forskellige fjerskift. Det kan du ikke se på dem som daggamle. Det er så heller ikke sikkert at den får så meget kobberfarve.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Cassie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #10 Dato: 02 December , 2014, 20:09 »
Vedhæfter lige et billede af den hvedefarvede med den sorte bag sig også og de ser ret ens ud i kropsform og fjer og begge mangler kam. Tror i at det er fordi at de ikke er ægte? Har som dagt set forældrene, der i mine utrænede øjne lignede sort/kobber maran

Offline Fru B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 139
  • Livet er kort -omfavn det!
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #11 Dato: 03 December , 2014, 11:43 »
Jeg synes at den ser mere rød end hvedefarvet ud.  :)
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 
 
 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #12 Dato: 03 December , 2014, 17:02 »
Den er ikke hvedefarvet og ( undskyld) jeg syntes stadig ikke at de er specielt race typiske.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #13 Dato: 12 December , 2014, 11:27 »
Hvis bare du får fat i en enkelt høne med fodbefjedring, vil du have lidt fodbefjedring i næste generation.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ivan Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hvedefarvet Maran og mange flere spm???
« Svar #14 Dato: 24 Februar , 2015, 16:14 »
Hej Cassie jeg har Hvede Farvede Maran og de har været udstillet ved lu som ny opdræt,
Nu er det sådan, at jeg arbejder i Rødvig for tiden, ude ved windmøllerne, hvis det ville hjælpe dig ville jeg gerne se dine dyr, det kunne være at jeg kunne give dig svar på nogle af dine spørgsmål
Mvh Ivan Hansen