Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med Maran  (Læst 5705 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

TuT

  • Gæst
Ny med Maran
« Dato: 22 December , 2013, 17:32 »
Jeg har anskaffet mig nogle rugeæg af racen Maran(stor race), fordi jeg elsker store robuste høns.
Jeg har søgt på nettet for at finde mere indformation omkring racen men syntes meget det er det samme der står alle steder.
Hvilke erfaringer har i med Racen?
Hvornår starter de æglægning?
Er de omgængelig(hakker ikke ud efter mennesker)? ovs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ny med Maran
« Svar #1 Dato: 22 December , 2013, 20:05 »
Har du set denne hjemmeside : http://maranklub.dk/
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

TuT

  • Gæst
Sv: Ny med Maran
« Svar #2 Dato: 23 December , 2013, 11:00 »
Ja, det er en virkelig god side og gode forklaringer, men der står bare mest at de er gode æglægger og gode til selv at ruge. :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ny med Maran
« Svar #3 Dato: 23 December , 2013, 11:17 »
Jamen så vil jeg  da gerne fortælle om mit indtryk af racen Maran.

Jeg begyndte med dem i 2009, sådan bare for sjov og på grund af Forum og de brune æg. Siden har jeg avlet gråstribet/kobber som jeg fik optaget i standarden på LU 2012.
Jeg har også arbejdet lidt med blå-kobber, men har så solgt dem i år, da jeg måtte reducere pga. af plads og jeg har flere andre racer også.

Men nu til det du spørger om.

Jeg synes at Maran generelt er en meget nysgerrig og rolig race. Jeg har oplevet en enkelt aggressiv hane, men den tabte hovedet og rejste hen et sted hvor der er meget koldt. For jeg mener ikke at det er værd at avle på aggressive eller meget hysteriske dyr for den sags skyld idet temperament også er arveligt.

Maran kan godt gå sammen med andre racer, hanekyllinger er synes jeg dog hurtige til at blive haner end mine andre racer og er derfor "mere fremme i skoene" i en tidligere alder.

Hønerne starter æglægning i 5-6 måneders alderen alt efter forhold og årstid måske lidt før eller senere.

Maran har i de  senere år blevet meget populær og når ting bliver populært så bliver der også lavet en MASSE af det. Så der findes mange Maraner i mange "udformninger" og industrien har endvidere også øjnet populariteten og sælger masser af "Maraner" som er masse producerede i rugerier i Tyskland. De sidst nævnte har dog ikke meget racepræg og lægger vist heller ikke særligt mørke æg. Så faktisk er det lidt utroligt at de kan slippe afsted med at sælge dem for at være af racen Maran.

« Senest Redigeret: 23 December , 2013, 17:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

TuT

  • Gæst
Sv: Ny med Maran
« Svar #4 Dato: 23 December , 2013, 17:44 »
Tusinde tak :)

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Ny med Maran
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2014, 08:07 »
I sommers købte jeg 1,2 blå-kobber Maran som unghøns. De begyndte at lægge æg som Lestat skriver. Jeg synes, at de er blevet nogle rigtigt flotte høns, og det er dejligt med hjemmeproducerede æg til køleskabet  :)

Hanen er en flinker fyr, som aldrig har hoppet op af os eller set alt for gnaven ud. De render af og til frit rundt i vores store have, og der holder han fint øje med sine to høner (og os). De kan alle tre sagtens håndfodres, men kan ikke lide at blive løftet. Det er hyggeligt, når de render een i hælene gennem haven for lige at se, om der falder lidt spiseligt af.

Der er kun to høner, og hanen er ret sød ved dem. Laver høje klukkelyde for at kalde hønerne til sig, når han har fundet noget lækkert. Han parrer dem jævligt, og det er vist ikke helt frivilligt  :o Men det er hurtigt overstået, og roen indfinder sig igen.

Jeg synes at det er nogle meget søde, rolige og nysgerrige høns, og jeg er overbevist om, at hvis man fra starten behandler dem pænt, så bliver de jo også mere tillidsfulde og venligt stemt.

Til foråret håber jeg på naturlig vis at kunne øge bestanden en smule  :D

God fornøjelse
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2014, 19:08 Fra RuneLund »
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Tostrupbrogaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
    • Tostrup Brogaard
Sv: Ny med Maran
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2014, 14:46 »
Vi har avlet Maraner (Stor/Kobber) i tre år og synes at det er en dejlig rolig og køn race.

Det er spændende med de mørkebrune æg og når vi har taget æg fra til rugning har det været de mørkeste.
Vor erfaring er at vore Maraner har været mere sarte end vore andre racer, og der har desuden været en del som måtte kasseres pga. skæve tæer. Sandsynligvis skyldes det indavl.
Vor hensigt er at fortsætte, så til foråret vil vi prøve at købe æg/eller nye Maraner, hvis vi kan finde nogle rigtig gode dyr.
Tostrup Brogaard