Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Marandag i holstebro 2013  (Læst 4673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Marandag i holstebro 2013
« Dato: 05 Oktober , 2013, 21:43 »
Vi fra bestyrelsen vil gerne takke for stor opbakning til arrangementet i dag. Det er altid rart og arrangere noget når der også er opbakning til det. Det er bare supert og snakke med jer allesammen  /o
Igen i år havde vi besøg af en flok fra den tyske maranklub, som havde planlagt en lille ferie i danmark så de kunne deltage.

Det faglige indslag bestod af Frank Kristensen som fortalte om genetik og farver, inden for marans. Genetik kan godt være meget tørt stof, og er ikke noget man bare lige fatter med det samme, men Frank har en rigtig god måde og forklare på, så vi andre almindelige også kan forstå det, og så forklarer han gerne igen med en anden formulering hvis man ikke lige fangede budskabet første gang  ;). En stor tak til dig Frank, det var rigtig godt  /o

Der var også tid til at gå lidt igennem de dyr vi havde med. I år var det ikke en direkte gennemgang, men mere en snak frem og tilbage om dyrene, med input både fra willy, Frank og de tyske deltagere.

Dyrene der var med talte sort-kobber i stor, blå-kobber i stor, hvedefarvet i stor, krydsning af hvedefarvet og sort-kobber i stor, sort-sølv i dværg, sort-kobber i dværg og gråstribet i dværg. Hele 36dyr ialt

Vi håber og se mange af jer til specialudstillingen i Aulum d 9-10/11

mvh bestyrelsen i maranklub.dk
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Marandag i holstebro 2013
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2013, 21:54 »
Det lyder som et dejligt arrangement, skønt med så mange dyr fremvist og ikke mindst den store opbakning.

Frank er genial og ved virkelig meget om gener.  /o

Jeg selv var desværre på Østersøcruise torsdag og fredag nat fra 19-7.15 begge dage, MEN jeg ville nu hellere have været med til Maran dag.
 
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2013, 22:22 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Marandag i holstebro 2013
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2013, 22:20 »
Selv tak for en rigtig dejlig dag  /o
Ja Frank gjorde det rigtig godt.  /o  Willy`s viden er også guld at lære af  /o  <E til dem begge to for at øse ud af deres viden så vi alle kan lære mere om vore dyr.
Dejligt afslappende og hyggeligt atmosfære. At få lov til at stille alle de mærkelige spørgsmål som man går og tumler med en gang i mellem er befriende dejligt.
Der findes godt nok mange "frække" ord i hønse verdenen... Fæno, Geno, Resissive, dominante samt hane striber og høne striber.  ::) 8)
Som ikke helt hønse "nørd" er der meget at sætte sig ind i men det er en fornøjelse når man går fra en Maran dag ...og er blevet klogere, har fået hilst på gamle samt nye hønse venner og er blevet bekræftet i at man er på rette vej med de dyr man har.
Jeg må sige.....Der er fuld valuta for de små penge jeg betaler ( 150.-) for at være medlem af Maran.dk klubben
Det er dælme for dumt ikke at være med..  *g
Mange mange tak for en dejlig dag.......men det kan man jo snilt sige når man har
den bedste hane i sort-kobber-------OG i blå-kobber  8) 8) 8) 8)

Aulum må vi da vist høre lidt mere om... !!!!! me no nothing. = Fortæl om det tak........
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2013, 22:27 Fra Linda Andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Dorthe FR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
    • Kennel Fálkastjörnu
Sv: Marandag i holstebro 2013
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2013, 09:54 »
Som helt ny i Maranklubben vil jeg gerne sige jer alle en STOR tak for en særdeles hyggelig og lærerig dag - hønsetosser er i sandhed et hygsomt og gemytligt folkefærd  /o   

Jeg har ikke fortrudt et sekund, at jeg tog turen fra Thy til Holstebro for at tilbringe nogle timer sammen med jer  *o

Der vil gå endnu et halvt års tid, før jeg får høns på min matrikel, og disse måneder vil jeg gøre alt for at suge viden til mig om Maraner, og forhåbentligt kan jeg få lov at besøge nogle af jer garvede indenfor racen, dels for at få endnu mere raceviden og dels for at blive klogere på alt det praktiske. Selvom jeg har haft høns i mange år, vil jeg starte forfra med nyt hus og gård til dem   <D

Nu vil jeg glæde mig til at møde jer igen i Aulum d. 9-10/11 og dér også møde endnu flere rare Maran-folk *o

« Senest Redigeret: 06 Oktober , 2013, 09:56 Fra Dorthe FR »
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Marandag i holstebro 2013
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2013, 10:13 »
Hej Marantosser :) :)
Jeg kørte hjem i går med en rigtig god mavefornemmelse, hvor min opfattelse var, at det var lykkedes at lave en god dag for erfarne avlere og for de helt nye der var med ( tak til Dorthe for respons)og endda igen i år en god dag for de fremmødte 5 tyske avlere, der helt klart hyggede sig i vores selskab og som også kom med flere gode faglige input.
Den tyske gruppe udtrykte forventning om at komme igen næste år.
Jes har i indledningen udtalt bestyrelsens glæde og tak til alle der bidrog, men jeg må alligevel udtrykke min egen personlige  <E <E <E og mange <E til Frank for hans "menneskeliggørelse" af det svære men meget vigtige emne - arvelighed. Jeg vil meget gerne høre Frank igen, da der falder nye brikker på plads hver gang, men næste gang skal det helst være et sted hvor Franks budskab ikke forstyrres og overdøves af hanegal.
@Linda. Se ny tråd om specialudstillingen i Aulum, og lad os få gang i tilmeldingerne, så vi ved hvor mange dommere, vi skal ud og finde.

mvh Steffen
« Senest Redigeret: 06 Oktober , 2013, 11:56 Fra Lundur »
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Marandag i holstebro 2013
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2013, 10:27 »
Jeg ville rigtig gerne have været med, men en begravelse kl.12:00 gjorde det umuligt........... De to dværghøner fra Marianne er STORE personligheder og helt sikkert ikke sidste tilførsel til matriklen indenfor racen.  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk