Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Transport af høne over sverige til bornholm.  (Læst 5689 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Transport af høne over sverige til bornholm.
« Dato: 17 November , 2014, 20:48 »
Hej.

Er der nogle regler for at tage høne/hane over Sverige. Der er med hund og katte men jeg kan ikke finde noget om at tage høns med over Sverige.
Nogen der ved om der skal en masse til???

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Transport af høne over sverige til bornholm.
« Svar #1 Dato: 18 November , 2014, 22:28 »
Jeg har som du kigget i Jordbruksverkets sider, men heller ikke fundet noget om gennemrejse. Spørg evt. en dansk dyrlæge; de plejer at være opdaterede.
Just i dag er fareniveauet i Sverige hævet til 2, hvilket betyder udgangsforbud for alle høns, men det understreges, at man dog vurderer, at faren for smitte er næsten ikke-eksisterende.
I dit sted ville jeg bestille plads på bornholmerfærgen og i øvrigt være opmærksom på, at der også inden for Danmarks grænser lynhurtigt kan indføres restriktioner, så man ikke må flytte fjerkræ.

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Transport af høne over sverige til bornholm.
« Svar #2 Dato: 18 November , 2014, 22:40 »
Hej
Hvis du vil have høns med igennem Sverige eller til Sverige, skal du kontakte de Svenske dyrlæger 24 timer før ankomst, dine høns må ikke være vaccineret i mod new castle disease, hvis du ikke kontakter dem før de 24 timer, ryger de i karantæne. Det er den fejl de fleste laver.

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Transport af høne over sverige til bornholm.
« Svar #3 Dato: 18 November , 2014, 22:56 »
Jeg fandt også noget om, at man skulle være registeret som importør (koster 500 kr, gælder 2 år, ren pengemaskine, er nu afskaffet for katte og hunde, som er med på ferie). Dette gælder f.eks. hvis man vil købe bierdronninger i DK og få dem indført i Sverige. Jeg har ikke kunnet finde undtagelser for høns. Det er nok et problem, at høns betragtes som produktionsdyr, mens hunde, katte og ildere er kæledyr.

Med hunde og katte gælder særlige regler for gennemrejse til og fra Bornholm, men der er de danske dyrlæger nok bedre orienteret; svenskerne gør i hvert fald ikke reklame med det.

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Transport af høne over sverige til bornholm.
« Svar #4 Dato: 19 November , 2014, 09:39 »
Jeg vil kontakte en dyrlæge for at høre hvordan jeg skal forholde mig. Det er en kringlet jungle at  finde rundt i.
At registrere mig som importør er nok lige i overkanten for en hane :) Men ja hvis de kan tjene penge så skal det nok passe man skal være "importør" :) Jeg tænker hvad udstillere gør når de tager fra Bornholm til resten af landet eller omvendt? Er det nat færgen de tager??

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Transport af høne over sverige til bornholm.
« Svar #5 Dato: 19 November , 2014, 15:35 »
Ved fjerkræ forstås: Høns, kalkuner, perlehøns, ænder, gæs, vagtler, duer, fasaner, agerhøns og strudsefugle (ratitae), der opdrættes eller holdes i fangenskab med henblik på avl (rugeæg til udrugning), produktion af kød eller konsumæg (også til eget brug) eller levering af vildt til udsætning.

Ved rugeæg forstås: Æg af fjerkræ, bestemt til udrugning.


2. Ved eksport af fjerkræ og rugeæg til andre lande end EU- eller samhandelslande, er det modtagerlandets importkrav, som skal være opfyldt. Forsendelsen skal ledsages af et af Fødevarestyrelsen godkendt veterinærcertifikat, som attesteres af en embedsdyrlæge.
I Fødevarestyrelsens certifikatdatabase findes veterinærcertifikater til eksport af fjerkræ og rugeæg.

Såfremt der ikke er udarbejdet et certifikat til et ønsket tredjeland, kontaktes Fødevarestyrelsen med anmodning om, at få udarbejdet certifikat.

3.
Udstilling af fjerkræ i et andet EU-land

Fjerkræ, der udføres med henblik på deltagelse i udstillinger i EU er ikke omfattet af kravene i EU Direktiv 2009/158/EF.
Som eksportør af fjerkræ til udstillinger må man først sikre sig, at arrangørerne af udstillingen har en dispensation/tilladelse fra de veterinære myndigheder til at afholde udstillingen.

Desuden må man forhøre sig om, hvilke dyresundhedsmæssige betingelser fjerkræ eller fugle skal opfylde for at kunne deltage i udstillingen. Dyresundhedsmæssige betingelser skal være opstillet af Medlemsstatens veterinære myndigheder, hvori udstillingen afholdes.

Kopi af dispensation/tilladelse, samt hvilke dyresundhedsmæssige betingelser, der er opstillet, fremsendes til den lokale veterinærafdeling, og på baggrund heraf, vil der kunne udarbejdes et udførselscertifikat.
Vær opmærksom på, at situationen omkring Fugleinfluenza kan ændre sig hurtigt. Indføres der fx forbud mod transport af fjerkræ og fugle i EU, mens man er til en udstilling, vil det ikke være muligt at genindføre dyrene. En udførsel er derfor på ejerens eget ansvar.

mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Transport af høne over sverige til bornholm.
« Svar #6 Dato: 19 November , 2014, 16:20 »
Med det kendskab jeg har til Sverige gennem arbejde der, samt mor og søskende, ville jeg aldrig tage chancen på det, men vælge færgen.
Hvad med at spørge på nettet, om nogen kan tage den med færgen eller spørge færgeselskabet.

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Transport af høne over sverige til bornholm.
« Svar #7 Dato: 25 November , 2014, 18:26 »
Tak for jeres svar. Det er ikke længere aktuelt da jeg ikke kan få hanen alligevel :( Men tak for hjælpen, informationen kan bruges til en anden gang :)

Offline oskar98

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Transport af høne over sverige til bornholm.
« Svar #8 Dato: 28 November , 2014, 18:13 »
Djur från DK till Sverige får ikke tas över utan tillstånd från Jordbruksverket.se
Vi får ikke vaccinera mod New casel i Sverige.
Älskar rasen Orpington
Gulsortsommed Store
Guldsortbånded Store
Blå Dværg
Gule Dværg
Tværstribet Dværg
Gule Orpington And
Jeg bor i Sverige og er 15 år og er på udstillning med mine Orpington
Har även Maran höns i Gökfärgad