Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.  (Læst 34298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #30 Dato: 03 Juni , 2014, 08:26 »
Synes det lyder som et rigtig spændende projekt hvor der kunne være mange muligheder og har selv gjort mig tanker om et godt foder og hvordan det kunne sammensættes.

Ligesom industrigen har lavet et foder til henholdsvis kødkyllingerne og æglæggerne har vi private også brug for et foder til de forskellige grupper inden for høns. Overornet set måske blødfjeret og hårdtbefjerede(kamphøns) racer.
De blødbefjerede racer har brug for en masse energi så de kan sætte en masse fjer samt befjeringen gerne skulle blive bred.
Dette kunne boghvede og et mælkeprodukt eventuelt hjælpe godt til med. Hvis man har teknikken eller god tid derhjemme ville opblødt eller spiret korn nok også hjælpe på en god fjerstruktur.
De hårdtbefjerede racer skal fjerdragten være stram og man lægger mere vægt på muskelmasse og gode stærke knogler. Så her ville animalsk protein virkelig være vigtigt kontra det vegetabilske protein. Ved nogle topopdrættere i de store racer som Brahma og forskellige kamphøns samt nogle med langhalede racer bruger de katte- og/eller hundefoder med et højt animalsk protein i for virkelig at styrke racerne og sørge for at de kan udvikle sig rigtigt/optimalt. Til gengæld bruger de så et normalfoder der ikke behøver have så højt en del protein, men mere det niveau man ser i de helt gamle bøger omkring fodring.
Et andet vigtigt punkt til denne gruppe er calcium og mangan til knoglevækst så man får nogle gode stærke ben.

Proteinet i de forskellige fodertyper synes jeg nemlig i årernes løb er blevet højere og højere og tror ikke på at det er godt for hønsene at det bliver en større og større del af foderet. Problemet er nok at man tror det animalske protein kan erstattes af det billigere vegetabilske og derfor kan nøjes med det billigere soja.

Kan så også slutte mig til en grøntpille der gerne måtte indeholde mange forskellige urter, som kan hjælpe på immunforsvaret. For min skyld kunne grøntpillen og urtepillen også være to forskellige så urtepillerne kunne være lidt mere koncentreret i det.
Ved flere er gået over til når de har syge dyr og bruge en kraftig urtepille til mennesker for at få dem raske igen og det ser ud til at hjælpe.
Jeg har også prøvet grøntpiller til Marsvin og to forskellige til kaniner, men ingen af dem gad hønsene at spise så kunne ikke bruges til meget. Derfor gad jeg godt en alligevel der bare virkede da ikke alle vores høns har lige nem adgang til grønt.

Kål har mange gode egneskaber, men for os der lægger kyllinger til i vintermånederne for at de kan blive klar til udstilling vil vi helst undgå det da det også nedsætter vitaliteten på hanens sæd.
Så gerne masser forskelligt grønt med gode eneskaber og hvis kål så en mindre andel af grøntpillen.

En anden ting jeg personligt er træt af er den store andel af foderstøv som ofte går til spilde og ikke rigtig gør godt for noget. Dette kunne jeg godt undvære og hvis man kunne lave en pille uden dette eller et minimum ville det være rart og sikkert sparre folk nogle kroner.
Har set nogle i USA der har fundet en ny metode til at lave piller som ikke støver. Dog er metoden til det hvis noget dyr at introducere. Så nok ikke noget man skal håbe på.

Prisen vil også spille en vigtig rolle.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline S-Svejstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #31 Dato: 05 Juni , 2014, 09:51 »
Vi takker mange gange for de gode input, og flere er selvfølgelig velkomne.
Vi kigger det hele nøje igennem, og vender tilbage med noget mere konkret og ser om det kunne være noget for jer. På forhånd mange tak.

Med venlig Hilsen
Søren Svejstrup

Offline Nina Vitale

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #32 Dato: 05 Juni , 2014, 11:29 »
Jeg tilslutter mig nedenstående ønske, tillige med urte/grønt/vitaminpillen

jeg håber gerne med på den bølge der hedder en god gøntpille til høns.... men jeg savner en noget simpel blanding også... en blanding med hvede, majs, ærter, byg og hamp. ( 30,30,15,15,10) en i en hel kerne moddel og en i en knækket version. stiller også gerne flokken til rådighed for evt afprøvning.

mvh fra stendyssen
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #33 Dato: 05 Juni , 2014, 11:52 »
jeg tilslutter mig de andre forslag om grønt/urtepiller. jeg fodrer med grøntkål hele vinteren igennem da jeg er heldig at få fra mit job. men kan dog i foråret mangle noget godt grønt som også vil være godt til avsldyrene når de skal levere gode rugeæg.

jeg savner også meget et ande start tilskudsfoder som indeholder hvad de har behov for blandet med korn. jeg får selv kornet billigt og syntes det er helt hul i hovedet at købe dyrt startfoder hvor det meste alligevel er korn.

så et start tilskudsfoder der indeholder vitaminer/mineraler, proteiner og gerne grøntpillerne også så det kan blandes med korn og de får hvad de skal have, ville være helt fantastiskt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Nina Vitale

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #34 Dato: 07 Juni , 2014, 00:13 »
Ifølge flere tråde her på forum, ser det ud til at vi bliver flere og flere der mangler et godt økologisk tilskudsfoder. Måske endda både til æglæggere og voksekyllinger
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #35 Dato: 07 Juni , 2014, 15:44 »

Ifølge flere tråde her på forum, ser det ud til at vi bliver flere og flere der mangler et godt økologisk tilskudsfoder. Måske endda både til æglæggere og voksekyllinger
hørt!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #36 Dato: 07 Juni , 2014, 20:18 »
Hørt, både vokse - og æglægnings tilskudsfoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #37 Dato: 07 Juni , 2014, 20:18 »
Hørt, både vokse - og æglægnings tilskudsfoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #38 Dato: 08 Juni , 2014, 08:36 »
Hørt tilskud foder uden korn
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #39 Dato: 09 Juni , 2014, 10:47 »
Sikke et fremragende tiltag.

Jeg ønsker mig mest af alt et økologisk foder lavet af udelukkende lokale/danske varer. Og ja som andre også har nævnt,
et foder der kan give det nødvendige boost om vinteren.
Det er så dumt at fodre med produkter der er dyrket på den anden side af jorden. Når der er så meget godt herhjemme:-)

Måske vil det give mening at have et vinter foder og et sommer foder?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #40 Dato: 09 Juni , 2014, 20:20 »
Det er så dumt at fodre med produkter der er dyrket på den anden side af jorden. Når der er så meget godt herhjemme:-)

Hørt!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #41 Dato: 09 Juni , 2014, 21:08 »
jeg sidde rlidt og klapper i mine hænder,over alle de fine ting i tråden, men hvor mange vil reelt betale det ekstra for det gode foder, så stopper klapperiet nok

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #42 Dato: 09 Juni , 2014, 21:10 »
Ja men det er i det mindste et tiltag i en fornuftig og bæredygtig retning. Og bæredygtighed burde ikke nødvendigvis være ubetalelig.
Vi må håbe at prisen bliver spiselig og forbrugs incitamentet stærkt.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #43 Dato: 09 Juni , 2014, 22:21 »
jeg sidde rlidt og klapper i mine hænder,over alle de fine ting i tråden, men hvor mange vil reelt betale det ekstra for det gode foder, så stopper klapperiet nok


Jamen, klart mange nok tænker "penge", når det kommer til stykket.. Men Svejstrup, der har startet tråden, kan jo komme med et udspil på det økonomiske,  når han/de har kalkuleret mv, og se, hvor mange der viser interesse efter dét ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til udvikling af foder til fjerkræ.
« Svar #44 Dato: 10 Juni , 2014, 15:22 »
Tja det foder jeg bruger pt. hører ikke til i den billige ende.

Men der er da selvfølgelig mange som ikke mener at det må koste noget at købe eller holde høns og at der helst skal være et + på økonomien, samt 365 æg om året fra hver eneste høne. Det ser man tit i folks ønsker om hønsehold.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub