Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Versele - Laga  (Læst 30845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Versele - Laga
« Svar #30 Dato: 31 Marts , 2013, 11:16 »
Hej Louise,

Personligt kan jeg sige, at det er ikke et ønske om, at fylde mine kyllinger med medicin.

Jeg er ny i hønseriet's kunst og har fået anbefalet - og har kunnet læse mig til - at dette foder skulle være noget af det bedste på markedet. Og jeg ønsker kun det bedste til mine kyller.

Så det handler mere om hvad det bedste er, end at fylde dem med medicin.

Mange glade hilsner,
Mette


Men du fylder jo dine kyllinger med medicin? Hvordan kan det være det bedste? Jeg forstår simpelthen ikke argumentet, beklager..


Det kan da ikke komme bag på nogen at forebyggende brug af medicin til husdyr er dybt problematisk.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Martin Rantzau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Versele - Laga
« Svar #31 Dato: 31 Marts , 2013, 11:32 »
Hermed frisk info. fra d. 27. marts 2013 vedr. P.P.Hedegaard foder:

Start-Held - i 25 kg. sæk - købt detail på hovedsædet i Nrd.sundby = Kr. 117,71
Guldkorn - i 25 kg. sæk - købt detail på hovedsædet i Nrd.sundby = Kr. 114,60
Herlige hilsner..

Martin Rantzau

2.13.19 Danske Landhøns, Brune
1.3 Felis catus
og flere hundrede Rudskaller i dammen :)

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Versele - Laga
« Svar #32 Dato: 31 Marts , 2013, 11:32 »
Men du fylder jo dine kyllinger med medicin? Hvordan kan det være det bedste? Jeg forstår simpelthen ikke argumentet, beklager..


Det kan da ikke komme bag på nogen at forebyggende brug af medicin til husdyr er dybt problematisk.


Jeg håber da der er andet i det foder jeg overvejer at købe end medicin?  :o  ;)

Men jeg kan kun sige, at jeg har fået anbefalet dette foder. Og kan jo læse, at andre er virkelig glade for det.
Da jeg ikke har nogen erfaring med kyllinger overhovedet, kan jeg kun basere mit valg af foder på andres erfaringer.

Hvis du - eller en anden - vil forklare mig nærmere hvorfor, jeg skal vælge et anden type foder, ja så lytter jeg mere end gerne.
Jeg er som sagt helt ny, og hvis jeg gør noget forkert, så ønsker jeg naturligvis at ændre det - øjeblikkeligt.

Fra hesteverdenen kender jeg jo til problemstillingen omkring vores misbrug af forebyggende behandling med ormekur.
Men er det denne problemstilling vi taler om hvis jeg vælger Versela-laga foderet? At nogen parasitter bliver resistente?
Eller svarer det til, at jeg vælger at give penicillin til en rask hest i tilfælde af at den skulle blive syg?

Men når du bare skriver, at jeg fylder mine dyr med medicin og ikke hverken uddyber eller forklarer, så er det svært for mig at forstå hvad jeg skal gøre i stedet der er bedre.

Jeg er lutter øren  <E



Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Versele - Laga
« Svar #33 Dato: 31 Marts , 2013, 13:02 »
Et af de helt store skrækscenarier i vores moderne liv er den dag antibiotika ikke længere virker og hvor vi igen risikerer at dø af en skramme på benet, lungebetændelse, halsbetændelse osv.
Derfor er der meget hård kritik af at landbruget bruger forskellige slags antibiotika forebyggende (Danmark bruger tonsvis, men er stadig mønsterelev set i forhold til andre lande) og der er indført diverse tiltag/lovgivning/kontrol etc. for at nedbringe forbruget (At det så igen er blevet lovligt til privatsalg forstår jeg ikke ... :o :o)
Problemstillingen er at der skabes resistens i bakteriestammerne på samme måde som vi har set det med heste og ormemidler.
Ved at bruge foder der er tilsat antibiotika forebyggende gør man nøjagtigt som den traditionelle industri.

At det kan være nødvendigt at bruge antibiotika forebyggende i et hobbyhold kan jeg simpelthen ikke se. Grunden til at man bruger det i hønseindustrien er jo pga. de svinske forhold dyrene bydes med masser og masser af dyr på lidt plads der umuliggør ordentlig renholdelse og får sygdomme til at spredes som steppebrande - de forhold findes forhåbentlig ikke hos dem der har høns på hobbyplan eller hvad?

Eksperter i antibiotika er rimeligt enige om at massiv indsats mod de faktisk konstaterede sygdomme er meget mere sikkert end forebyggende lav-dosering - derfor hvis dine kyller har klumper i måsen, så ring til doktor dyr, få en kur og overhold tilbageholdelsestiden mht. kød og æg - så kan du også læse en artikel som denne
 http://politiken.dk/videnskab/ECE1927343/eksperter-frygter-for-en-verden-uden-virksom-antibiotika/
uden at sidde med røde ører og vide at du har bidraget med din del.

I disse tider hvor der kæmpes for retten til at vi hobbyavlere kan sælge gode, friske landæg fra velholdte høns der lever det gode hønseliv, så synes jeg faktisk det er lidt uhyggeligt hvis disse æg (også) kommer fra høns der spiser antibiotika  :P
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Versele - Laga
« Svar #34 Dato: 31 Marts , 2013, 13:11 »
@Nimrod,

Tak for det rigtig gode svar, det kunne jeg bruge til noget - og forstå...

Hvilket foder skal man så vælge, hvis jeg vil have det bedste der kan opdrives, UDEN der er medicin tilsat?
Eller er det spørgsmål ikke så enkelt endda?

Sorry hvis dette er at spamme din tråd Lene  *r


Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Versele - Laga
« Svar #35 Dato: 31 Marts , 2013, 13:58 »
Jeg skrev et langt svar, men nimrod sagde det så glimrende  /o

I mine øjne er det bedste foder, det naturen kan byde på. Derfor går mine høns på friland hele dagen året rundt, det holder dem beskæftigede, mætte og sunde - og det er sjovt at se på. De har et økologisk æglægningsfoder til rådighed ad libitum, men det er ikke meget de spiser af det, selvom de skam godt kan li' det.

Selv om vinteren er der overraskende meget at leve af, det hjælper selvfølgelig også at de kan nappe de nederste blade af grønkålen. Men de kan skam også finde føde i sneen, det tager dem ikke lang tid at rydde ned til det grønne.

Når det kommer til kyllinger, så er det væsentligt for mig at ruge ud i små hold (oftest kun 12-15 kyllinger) og altid først når det er blevet forår. Så passer det nemlig med at naturen også bugner for de små. Alle mine kyllinger er maskinudruget, og derfor vokser de op under en varmelampe. Jeg giver dem hurtigst muligt mulighed for at komme ud et sted med masser af græs og kriblekrable og LÆ, fordi det er små dunede dyr, der ikke har sat fjer endnu. Øko-startfoder får de naturligvis også, men selv små kyllinger synes det er sjovere at fange maden selv.

Jeg har haft høns på denne måde de sidste 5-6 år. Jeg har aldrig haft problemer med hverken utøj, orm eller andre sygdomme. Jeg kender heller ikke til problemer med fjerspisning, slåskampe, kanibalisme, dyr der ikke vil ud i sne osv.
Samtidig er mine foderudgifter minimale, selvom det aldrig har været målet.

Dét er mit bedste tip til foder  /o




De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Versele - Laga
« Svar #36 Dato: 31 Marts , 2013, 14:11 »
Lidt om resistens og coccidiostatika
http://videnskab.dk/krop-sundhed/urter-kan-erstatte-antibiotika-til-syge-hons
Der er rigtig god grund til at undgå det. Også i hobby-hold.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Versele - Laga
« Svar #37 Dato: 31 Marts , 2013, 14:16 »
@Louise,
Det lyder rigtig dejligt, tak for nyttigt svar :)

@Finn,
Spændende artikel! Hvor dejligt med alternativer til medicin.


Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Versele - Laga
« Svar #38 Dato: 31 Marts , 2013, 14:27 »
Artiklen er fra 2008, så den er "lidt" gammel og der er ikke rigtig sket noget gennembrud med kinesisk malurt (Desværre sker det ofte med artikler fra videnskab.dk ). Så derfor er det mest relevante info omkring ulemperne ved coccidiostatika
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Margit steenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Versele - Laga
« Svar #39 Dato: 31 Marts , 2013, 15:53 »
Versela-laga er uden tvivl det bedste foder på markedt.

i due sporten, afprøves hurtigt om et foder er godt eller ej, det ses på resultaterne med det samme.

tror også det er det eneste der er varme behandlet for at undgå svampe spore, og deres spire evne er vist det bedste iflg. dyrlægerne.

Men det er selvfølgelig ikke det billigeste.

men du kan jo bare ringe til meldgaard i åbenrå og så selv tage det hjem engro, det gør jeg.

kan godt oplyse dig engro pris hvis du ønsker.

Versela - Laga start foder til daggamle kyllinger, høre til noget af det bedste på det europæiske marked, og benyttes af rigtigt mange her i landet.

M.v.h.

« Senest Redigeret: 31 Marts , 2013, 16:35 Fra Margit steenfeldt »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Versele - Laga
« Svar #40 Dato: 31 Marts , 2013, 17:12 »
Nu var denne tråd ikke ønsket som en diskussions klub om for og imod det ene eller andet. Men kun et spørgsmål om hvor man køber Versele-Laga foder, når man bor på Lolland.

Men okay som med så mange andre tråde her på Forum, så ender de mange gange i noget helt andet. Og man har selvfølgelig også lov til at komme med sine meninger. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Versele - Laga
« Svar #41 Dato: 31 Marts , 2013, 17:23 »
@ Louise

Med den holdning er det nu lidt pudsigt at du så vælger at have hybridhøns. ;) Og dermed støtter en industri, som meget langt væk fra dine idealer om hønsehold.
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2013, 17:37 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Versele - Laga
« Svar #42 Dato: 31 Marts , 2013, 18:49 »
Nu har du jo lige frabedt dig at din tråd blev en diskussionsklub, så jeg tror bare vi lader den ligge der.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Versele - Laga
« Svar #43 Dato: 31 Marts , 2013, 19:35 »
Hej Lene
For at komme tilbage til dit spørgsmål så er der en specialklub der ovre der forhandler det skriver en pb.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Versele - Laga
« Svar #44 Dato: 31 Marts , 2013, 20:08 »
Hej Lene
For at komme tilbage til dit spørgsmål så er der en specialklub der ovre der forhandler det skriver en pb.

Hej Walter,
Er det muligt du kan lægge kontaktoplysninger ind i denne tråd?
Mange glade hilsner
Mette