Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Versele - Laga  (Læst 30842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Versele - Laga
« Dato: 30 Marts , 2013, 17:25 »
Jeg er begyndt at bruge startfoder fra Versele Laga, det er fantastisk godt og kyllingerne elsker det.

MEN det er skisme svært at skaffe, når man bor på Lolland og det er tillige med også noget dyrere end det startfoder jeg plejer at bruge. Selvfølgelig er jeg klar over at pris og kvalitet følges ad, men når der skal en forhandler (som skal tjene penge på det) imellem importør og forbruger, så bliver det ikke "billigt".

Jeg har prøvet Tradi Plus Start og Tradi Croc Start og synes at Tradi Croc Start fungerer bedst.

So what to do ?

Er der nogen her på Lolland/Falster som også bruger det ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Versele - Laga
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2013, 19:44 »
Lene, hvad er den primære årsag til at du bruger dette foder, udover at du kan konstatere det ædes med stor velbehag. Er det pga. at det indeholder medicin/coccidiostadikum?

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Versele - Laga
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2013, 20:02 »
Vi bruger også Versele Laga, og har brugt det fra starten af - fik det anbefalet af opdrættere to forskellige steder.
Nu har vi godt nok aldrig prøvet andet, men der er aldrig problemer med klumper i måsen på kyllerne, og de stor trives både store og små :)

Jeg ved ikke lige hvordan med at skaffe det på Lolland godt nok  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Versele - Laga
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2013, 20:04 »
Jeg synes også mærket er super godt. Mine æder deres æglægningspiller med stor lyst.

Kunne du ikke kun bruge Versele som startfoder og så bruge, hvad du nu end plejer, til vokse- og æglægningsfoder?

Jeg ved, at nogen klubber køber det ind sammen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Versele - Laga
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2013, 20:17 »
Det med klumper i måsen, så jeg en gang imellem, da jeg for mange år siden bruget alm. kyllinge startfoder. Så begyndte jeg at bruge et Versele Laga lignende produkt, blot produceret i DK, og mine kyllinger har aldrig klumper i måsen, samt vokser betydelig bedre og har en langt højere sundhedstilstand (der dør næsen aldrig en kylling, og jeg har mere end  70-80 stk.)
Det at mange opdrættere anbefaler Versele Lage er uden tvivl pga. det indeholder medicin/Coccidiostatika.
NB: Versele Lage indeholder 1 mg Coccidiostatika pr. kg. foder, hvor det alternative og langt billigere danske produkt indeholder 50,1 mg Coccidiostatika pr. kg. foder.

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Versele - Laga
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2013, 20:31 »
Nu kunne jeg som bare bruger et normalt produkt og døjer meget med klumper i dunene godt tænke mig at vide hvor jeg kan købe det du bruger Rudy for vil gerne gøre det bedste for de små.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Versele - Laga
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2013, 20:36 »
Nu kunne jeg som bare bruger et normalt produkt og døjer meget med klumper i dunene godt tænke mig at vide hvor jeg kan købe det du bruger Rudy for vil gerne gøre det bedste for de små.

Hedegaard i Nørresundby producerer dette kyllinge-startfoder under navnet Start-Held. Der er foderstoffer rundt omkring som hjemtager det, bl.a. en foderstof i min nærhed, så jeg behøver ikke engang at handle i den anden ende af landet.
Jeg giver kr.483,75 pr. 100 kg. leveret og sat ind på mit lager, nemt :)

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Versele - Laga
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2013, 20:42 »
Hmm så var det så jeg tænkte tilbage på sidste år og der brugte jeg netop startheld fra hedegaard og var jo godt tilfreds men i år valgte jeg at købe en pose fra mølleren fordi jeg lige var i deres butik...

Startheld bliver indkøbt igen når de åbner.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Versele - Laga
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2013, 20:50 »
Møllerens (Hornsyld Købmandsgaard) kyllinge startfoder har tidligere være med Coccidiostatika, men jeg har erfaret, at de ikke har fornyet deres godkendelse for at måtte tilsætte dette.
Da Start-Held indeholder så meget Coccidiostatika (50,1 mg. pr. kg foder) kan man uden at tabe foderets gode virkning tilsætte hel hvede. Jeg starter med hel hvede til mine Orpington kyllinger når de er daggamle. Blot ca. 15-20% de første dage men efter 10 dage er de oppe på 50% hel hvede, som er det foder de vokser op på.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Versele - Laga
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2013, 21:04 »
Forøvrigt har jeg også bemærket at Start-Held indeholder lidt over 50% mere Mangan end Versele-Lage, og da mine Orpington har behov for Mangan, er det samtidig en af grundene til mit valg af Start-Held.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Versele - Laga
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2013, 21:41 »
Kan daggamle kyllinger spise hele hvedekerner??
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Versele - Laga
« Svar #11 Dato: 30 Marts , 2013, 21:44 »
Kan daggamle kyllinger spise hele hvedekerner??


Med største velbehag ;), det er faktisk de hele kerner de går efter /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Versele - Laga
« Svar #12 Dato: 30 Marts , 2013, 21:52 »
Versele Lage indeholder 1 mg Coccidiostatika pr. kg. foder, hvor det alternative og langt billigere danske produkt indeholder 50,1 mg Coccidiostatika pr. kg. foder.

Rudy,

Er du sikker på at disse tal holder/er rigtige?
Det lyder voldsomt hvis det danske, billigere produkt, skulle indeholde 50 gange mere medicin.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Versele - Laga
« Svar #13 Dato: 30 Marts , 2013, 22:03 »
Rudy,

Er du sikker på at disse tal holder/er rigtige?
Det lyder voldsomt hvis det danske, billigere produkt, skulle indeholde 50 gange mere medicin.

Det er da altid en mulighed for at jeg tager fejl, Erik :)  Men jeg har ikke analyseret produkterne, men kun henholdt mig til hvad jeg som lægmand kan læse mig til /o
F.eks.:  http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?fam=25187&ani=25189&rac=25203&ran=25346&pro=25426
Har ingen henvisninger til Start-Held, udover at jeg har indholdssedlen på sækkene.

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Versele - Laga
« Svar #14 Dato: 30 Marts , 2013, 22:08 »
Hvis jeg nu kan vedhæfte er der en seddel fra en gammel tråd herinde med indhold i startheld.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor