Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foderindkøb - samkøb  (Læst 32387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #30 Dato: 20 November , 2012, 21:54 »
Hornsyld vil godt sælge direkte (nu).

Men selv ved køb af 1 hel palle (52 x 15 kg) er det ikke specielt attraktivt. Leveret på min adresse løber det op i 6,11 kr/kg.

Bangs vil give en beskeden rabat ved køb af min 5 x 30 kg. Tilbudte pris bliver da 145 kr pr sæk á 30 kg. På deres hjemmeside står prisen for 30 kg til 150 kr. Men jeg er ikke sikker på at hjemmesiden er opdateret så det kan være at de faktisk tager mere end 150 kr pr sæk ved køb af enkelt sække.

Men jeg tager lige en runde mere med Bangs for at checke dette ud. Og se om jeg kan få lidt større rabat hvis jeg fylder trailer og bil op. Jeg vil nok kunne køre med 20-25 sække på en gang fordelt mellem bil og trailer. Desværre er traileren begrænset til 350 kg's last, ca 12 sække.

Jeg fik fra Bangs en kopi af indlægseddel for produktet men jeg skal lige se om jeg kan få den op i lidt større størrelse, så lægger jeg den ind i tråden. Desværre er den ikke helt tydelig at læse.

Men så vidt jeg kan tyde er indhold ca:
Råprotein 19,1 %
Råfedt 3,6 %
Råtræ 4,7 %
Råaske 8,8 %
Vand 14 %
Lysin 1%
Methiomin 0,35 %
Calcium 2 %
Fosfor 0,56 %
Natrium 0,15 %

Og så diverse tilsætningsstoffer som er endnu sværere at læse. 
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #31 Dato: 20 November , 2012, 22:45 »
Hermed indlægsedlen fra Bangs foder.

Hvis man åbner filen kan man, ihvertfald, i nogle programmer få lov at forstørre den, men den er stadig lidt svær at tyde.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #32 Dato: 20 November , 2012, 23:02 »
Har lige prøvet at tyde indlægssedlen fra Bangs. Der er 19,1 % protein og hvede står som første indigriens, desværre uden et % tal.

I fuld af pep er der 25 % protein og soyaskrå som første indigriens.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #33 Dato: 20 November , 2012, 23:25 »
Jeg ved ikke om rækkefølgen af ingredienser betyder noget.

Som jeg har forstået det, er det et spørgsmål om at tilføre hønsene tilstrækkeligt med proteiner, til at kunne, både holde varmen og, producere æg.

Hos mine befjerede venner kan jeg konstatere at soyaskrå, ikke står nederst på listen.
Det står nede under listen. Og så hjælper det jo lige fedt.

Sååå, det er vel et spørgsmål om at finde en balance. 

Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #34 Dato: 20 November , 2012, 23:35 »
Jeg er ret sikker på at det skal stå i rækkefølge efter faldende vægt. I hvert fald når det gælder mad til mennesker. Og det overholdes næsten altid til menneskemad.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #35 Dato: 20 November , 2012, 23:42 »
Det lyder logisk.

Men det synes så ikke at være tilfældet i 'indholdfortegnelsen' som jeg beskrev i svar #30.

Indholdfortegnelsen er så lavet i %, så det kan være baseret på volumen i stedet for vægt. Men alligevel.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #36 Dato: 20 November , 2012, 23:55 »
@ Tanja Pedersen

Du har brugt/bruger dette foder til dine kære høns.

Vil du evt bidrage med en uvildig beskrivelse af dine erfaringer med brugen af æglægningsfoderet fra Bangs.

Jeg har ingen intentioner om, at skifte til, eller lokke nogen over på, et ulødigt alternativt foder, blot fordi det er 'billigere'. Hvis produktet ikke er 'lødigt', kan man jo af gode grunde ikke lave retvisende prissammenligninger, og dermed ikke tale om besparelser.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #37 Dato: 21 November , 2012, 00:06 »
"Sjovt" at der ikke stå % andel på indholdet. Når hvede står først er der mest af det i foderet, måske er det fuldfoder og ikke tilskudsfoder ? 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #38 Dato: 21 November , 2012, 00:24 »
Jeg bliver svar skyldig omkring % andel af indholdet af de forskellige ingredienser. Det er muligt at hvedes placering som førstnævnte, betyder at det er det, der er mest af i blandingen.
Mit fokus er at opnå et fornuftigt proteinindhold i et foder som hønsene er villige til at indtage. Jeg vil helst ikke fodre med noget som hønsene stort set kun er villige til at intage, for at undgå at 'dø af sult'.

Som nævnt tidligere har jeg til nu selv blandet. Hvede, byg, ærter, Fuld af pep, undulatblanding, soyaskrå. Og det der ligger tilbage i foderautomaten er Fuld af pep og soyaskrå. Når jeg trækker næste påfyldning af foderblandingen lidt, vil de også æde Fuld af pep. Soyaskrå vil de helst ikke kendes ved.   
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #39 Dato: 21 November , 2012, 00:32 »
Jeg gav 142,- kroner for 25 kg VL

Martin

Har du evt en beskrivelse af hvad VL består af? Både ingredienser og indhold af protein og andre dejlige sager.

Det kunne være godt for sammenligneligheden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #41 Dato: 21 November , 2012, 04:11 »
Kanon initiativ. Jeg vil gerne deltage. Om det er Bangs eller Møllerens er nok det samme for mig. Er ikke religiøs. I hvert fald ikke på det punkt. Håber det samme gælder for de befjerede. Jeg har lagerplads og trailer.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #42 Dato: 21 November , 2012, 06:51 »
Hej Erik.

http://engrosfoder.dk/pi/Gold_Croc_Æglægningsfoder_25kg_21230_172.aspx

Jeg bruger dette foder. Pillerne er lidt mindre end dem fra "Fuld a Pep". Mine piller var lidt smuldret, men jeg tror det var den lange transport skyld, og de mange pit stops den havde. Hønsene elsker det, så det er jo okay. Hvis du vil vide mere, skal du nok spørge Janni - hun har brugt det længere tid end mig.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #43 Dato: 21 November , 2012, 07:07 »
Hej Erik og i andre
Min påstand er at i kan købe jeres foder til ca 4,00/kg leveret på adressen !!!
Først skal du finde ud af hvor meget og hvor ofte. ( hvis prisen kommer derned køre flere måske lidt længere efter den)
Derefter har jeg et par muligheder som MÅSKE kan hjælpe.
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #44 Dato: 21 November , 2012, 09:27 »
Rigtig godt initiativ :)
Bor desværre for langt væk til at det kan blive attraktivt for mig :(
En lille sidebemærkning Erik.
Du skal overveje hvordan du opbevare dine indkøbte paller. Kender nu flere som har opgivet at sælge hestefoder fordi rotter og mus bed hul i indpakningen, hvorefter det er umuligt at sælge til fuld pris.
Ikke sikkert det er et problem der hvor du vil opbevare foderet, bare lige en tanke som ikke alle overvejer :)