Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderindkøb - samkøb  (Læst 32389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Foderindkøb - samkøb
« Dato: 17 November , 2012, 22:47 »
Vi er mange der kvier os lidt over de evigt stigende foderpriser.

Vi er, tilsvarende mange, der helst ikke vil gå på kompromis omkring kvaliteten (næringsindholdet) af det foder vi giver til vore høns.

Jeg har kigget lidt ind i at proteinberige fodring med korn, men det bliver vist, i længden, ikke billigere end blot at købe æglægningspiller hos foder-pusheren.

Et alternativ til at forsøge at reducere prisen for indkøb, kunne, måske, være at prøve at indkøbe i lidt større partier direkte fra producenterne. Hele paller som vi så deles om. Det kræver naturligvis at vi er nogle stykker til at deles om hver ordre (samt at producenterne vil sælge til os som privatpersoner - men mon ikke de vil det hvis vi bestiller en palle ad gangen).

Det giver sig selv, at man skal være en del stykker, indenfor et givent område, før det giver økonomisk mening at lave den slags storindkøb.

Men umiddelbart synes jeg at det ville være et forsøg værd.

Ville der være interesse for at forsøge at lave et sådant fællesindkøb omkring Næstved-egnen??

Ingen behøver give fast tilsagn, før jeg kan få tilsagn om fast pris leveret til Næstved-egnen.

Og vi taler feks Mølllerens 'Fuld af pep' som er et æglægningsfuldfoder. 

   
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn N R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #1 Dato: 17 November , 2012, 23:16 »
"Og vi taler feks Mølllerens 'Fuld af pep' som er et æglægningsfuldfoder."

Ja, det kan jo kun gå helt galt det der. Allerede ved forespørgsel er der en alvorlig fejlinformation. "Fuld af Pep" er tilskudsfoder, og det er jo noget ganske andet.
PS. det er rigtigt, at der er til høns /o

venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #2 Dato: 18 November , 2012, 06:33 »
Hvis det kan svare sig for mig også mht til afstanden til Næstved kunne jeg være interesseret. I det hele taget synes jeg, at idéen om at købe ind sammen er god. Hiltunen gjorde det med Øko-Tør-Sug-pulveret.

Jeg er dog godt tilfreds med prisen på de æggepiller jeg køber. De koster 5 kg pr. kilo. Hvad giver du/I for æggepiller?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #3 Dato: 18 November , 2012, 07:47 »
Jeg kunne måske være interesseret, hvis det drejer sig om æglægnings- tilskudsfoder og evt. senere kyllinge- startfoder uden medicin.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #4 Dato: 18 November , 2012, 09:14 »
Den kunne jeg også godt være med på, ser frem til at høre om nogle priser  /o
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #5 Dato: 18 November , 2012, 12:36 »
jeg kunne måske også være intereseret, men det kommer an på prisen. for der er et stykke vej til næstved for mig.

jeg ved at miljøfoder (som sælger primært hestefoder) sælger mange hele paller til private. har selv bestilt derfra til særdeles fornuftige priser. også når man skal lægge transporten til helt fra jylland.


nu er det nok ikke så udbredt i hønsefoder, men dem der producerer det må kunne give et god pris ved så store mængder.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #6 Dato: 18 November , 2012, 12:39 »
Dejligt initiativ, Erik!

Jeg har været godt tilfreds med "Fuld a Pep", men er skiftet over til Versele Laga.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #7 Dato: 18 November , 2012, 13:35 »
Dette har jeg også tænkt på tit. Så alt efter prisen på fuld a pep eller andet godt produkt er jeg med. Jeg har familie ved bisserup strand så der kan jeg godt hente det. 4-6 sække kan jeg godt bruge på et halvt år. og til foråret er der jo også til de mindre kyller. Nåe ja og ænder også....

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #8 Dato: 18 November , 2012, 14:02 »
jeg kunne måske også være intereseret, men det kommer an på prisen. for der er et stykke vej til næstved for mig.

jeg ved at miljøfoder (som sælger primært hestefoder) sælger mange hele paller til private. har selv bestilt derfra til særdeles fornuftige priser. også når man skal lægge transporten til helt fra jylland.


nu er det nok ikke så udbredt i hønsefoder, men dem der producerer det må kunne give et god pris ved så store mængder.

Jeg er også interesseret hvis vi kan få en god pris :) (jeg giver 440 kr for 5x15kg nu)

Det kan jo være, at os fra lolland kan finde ud af, at der er en der henter, og at vi så deles om udgiften til brændstof?? Hvad siger i andre til det??

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #9 Dato: 18 November , 2012, 16:40 »
Karoline: god ide  :)

jeg har mulighed for opbevaring i en kortere periode i min carport  og har større bil og trailer hvis det er store mængder der skal mod lolland  :D


jeg har familie i vordingborg, så kommer indimellem den vej opad.


hvad giver i normalt for fuld af pep og startfoder?



Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #10 Dato: 18 November , 2012, 17:05 »
Hej Erik.
Det er en helt fin ide du har fået.Der er en helt masse positive ting i den : Man går sammen 4-6-8-10 personer om foderindkøb.Man har en del hyggelig korrespondance sammen om hvad man mangler af foder.Foderet bliver bestilt og leveret.Så dukker de op,alle dem der er med i ordningen,og henter deres foder.Man får en hyggelig sludder med alle og får opbygget et godt venskab/fællesskab.Kun positive ting.MEN : Den der står for indkøbet,skal jo have plads til måske meget foder og skal betale for leveringen,for så senere at opkræve betaling fra dem som henter foder.Jeg mindes i den forbindelse,de gange for mange år siden,da jeg var ny i fjerkræ.Man reseverer / modtager bestilling på dyr men de bliver aldrig afhentet.Idag er der betaling forud!Tilbage til foderet.På et tidspunkt falder folk fra,og man står med foder ( meget ) man brænder inde med.Besparelsen tror jeg heller ikke bliver ret stor.Man risikerer at skulle køre længere end til den lokale foderstof,for at spare lidt pr.kg.
Det er stadig en god ide,Erik.Men-men-men..................... *t *t *t
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #11 Dato: 18 November , 2012, 17:07 »
Til oplysning er der 52 sække af 15 kg. på en palle med fuld af pep.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #12 Dato: 18 November , 2012, 17:31 »
Hej
super ide. Ærgerligt,  at jeg ikke bor i nærheden. Der er sikkert måder hvor den der lægger penge ud kan sikre sig.
Vh Lala

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #13 Dato: 18 November , 2012, 17:46 »
Jeg har nogle gedevenner, som også købte foder sammen med nogle andre gedefolk. De fik blæst det ind i en silo. Da min. i løsvægt, for at få en god rabat var 3000 kg.  De blev så desværre brændt af de andre, så foderet bare lå og blev dårligt, da de ikke selv kunne fodre det op.

Så ideen med fælleskøb er rigtig god, men den som køber skal både have plads, tid til at udlevere til folk, og ikke mindst kunne betale regningen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #14 Dato: 18 November , 2012, 21:24 »
Det gav en del reaktioner og noget interesse. Jeg vil prøve at hæfte evt relevante kommentarer på hver enkelt.

"Og vi taler feks Mølllerens 'Fuld af pep' som er et æglægningsfuldfoder."

Ja, det kan jo kun gå helt galt det der. Allerede ved forespørgsel er der en alvorlig fejlinformation. "Fuld af Pep" er tilskudsfoder, og det er jo noget ganske andet.

Korrekt, Hornsyld betegner det selv som et tilskudsfoder. 'Tilskuddet' af 'Fuld af pep' kan varieres fra 0 - 100 pct afhængigt af hvilken effekt man vil have ud af tilskuddet.  /o /o
Vil man gerne have mange æg skal man nok op i nogle relativt høje procenter af tilskud.


Jeg er dog godt tilfreds med prisen på de æggepiller jeg køber. De koster 5 kg pr. kilo. Hvad giver du/I for æggepiller?

Tanja. Du skal være mere end velkommen til at deltage, MEN det kan ikke svare sig for dit vedkommende. Du har adgang til foder til fornuftig pris i forvejen, ift os andre. Her i nærheden kan købes 'Fuld af pep' til kr 6,67/kg ved køb af 15 kg ad gangen. Den pris kan man få ned på kr 6,20/kg ved køb af 5 x 15 kg ad gangen (så vidt jeg lige husker). Der kørte en kampagne her i oktober hvor man kunne købe 5x15 kg til kr 400, så selv der var prisen højere end hvad du giver nu. Så vidt jeg husker køber du hos Bangs. Jeg overvejede selv at hente der på et tidspunkt, men man skal jo købe stort ind for at det kan svare sig at hente helt fra Næstvedegnen.

Jeg kunne måske være interesseret, hvis det drejer sig om æglægnings- tilskudsfoder og evt. senere kyllinge- startfoder uden medicin.

I udgangspunkt var tanken at fokusere på 'Fuld af pep', men det skal da ikke udelukke at andet senere kunne føjes til. Hvor langt ude 'vest på' bor du? Dette af hensyn til evt transportomkostning.

Den kunne jeg også godt være med på, ser frem til at høre om nogle priser  /o

Elise. Nu ved jeg ikke hvor mange høns du har og hvor mange piller du kan forbruge, men umiddelbart skal du tænke lidt over transportomkostningerne. Der er en del km fra Stevns til min adresse ca 8 km vest for Næstved.

jeg kunne måske også være intereseret, men det kommer an på prisen. for der er et stykke vej til næstved for mig.

Maja. Samme svar til dig som ovenfor til Elise. Transporten dræber nok initiativet. Men giv ikke op. Hvis jeg kan etablere et eller andet attraktivt for Næstvedegnen, kunne man jo forestille sig at andre gjorde tilsvarende for Østsjælland hhv Lolland.  ;)

Nå jeg kan se at jeg kan gentage min kommentar til Malena og Karoline om transportomkostninger. Der skal mange sække til, eller meget store rabatter, før det kan svare sig at køre så langt efter foder. Og jeg tror ikke på så store rabatter, så det afhænger nok af antal sække.  ;D

Hej Erik.
Det er en helt fin ide du har fået.Der er en helt masse positive ting i den : Man går sammen 4-6-8-10 personer om foderindkøb.Man har en del hyggelig korrespondance sammen om hvad man mangler af foder.Foderet bliver bestilt og leveret.Så dukker de op,alle dem der er med i ordningen,og henter deres foder.Man får en hyggelig sludder med alle og får opbygget et godt venskab/fællesskab.Kun positive ting.MEN : Den der står for indkøbet,skal jo have plads til måske meget foder og skal betale for leveringen,for så senere at opkræve betaling fra dem som henter foder.Jeg mindes i den forbindelse,de gange for mange år siden,da jeg var ny i fjerkræ.Man reseverer / modtager bestilling på dyr men de bliver aldrig afhentet.Idag er der betaling forud!Tilbage til foderet.På et tidspunkt falder folk fra,og man står med foder ( meget ) man brænder inde med.Besparelsen tror jeg heller ikke bliver ret stor.Man risikerer at skulle køre længere end til den lokale foderstof,for at spare lidt pr.kg.
Det er stadig en god ide,Erik.Men-men-men..................... *t *t *t

Hej Leif. Hvem bad om at få lyset slukket?  ;) ;)

Men jeg hører hvad du siger. Pladsen er nok det mindste problem. Jeg vil kunne tage 50-100 paller med dags varsel, alle placeret under fast tag. Og kan vi få lidt palleløft på så kan det udvides med faktor 3-4.  :)
Jeg kender de fleste som umiddelbart har tilkendegivet interesse, så betaling tror jeg ikke umiddelbart jeg ville være så bekymret for. Frafald - ja det kan selvfølgelig forekomme. Men hvor stor er skaden så. Jeg, evt sammen med 1-2 andre aftagere, tager et par sække mere, og problemet er løst.

Største udfordring synes umiddelbart at finde interesserede indenfor en relativt begrænset geografisk zone.

Til oplysning er der 52 sække af 15 kg. på en palle med fuld af pep.

Tak Lene. Så ved jeg/vi hvor meget der skal kommitteres for.
Bliver lige lidt nysgerrig. Hvor ved du sådan noget fra?
Mit gæt er at I allerede laver fællesindkøb i Jeres fjerkræklub.  :)


Det var kommentarer til hvad der indtil videre er kommet af respons på mit indlæg.
Konklusionen er umiddelbart at der er interesse, men at interessen synes for spredt, rent geografisk, til at der vil være økonomi i initiativet.

Jeg må anmode evt interesserede i og omkring næstvedegnen til at komme på banen, hvis der er interesse for at gå videre med denne ide.
   
Mvh
Erik Andersen