Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øko-foder  (Læst 1568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MorMor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Kirsten Nørregaard Jensen
Øko-foder
« Dato: 19 Marts , 2012, 09:36 »
Kan nogen anbefale alternativer til økofoder da jeg syns det er dyrt og de spiser meget af det. Og hvor kan man handle det? /o

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Øko-foder
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2012, 10:08 »
Nu har jeg været økolog i 10 år, altså ikke sådan en selv-udråbt økolog, men rigtig økolog med autorisation og kontrol flere gange årligt fra direktoratet.

Og med de meget meget strenge regler der er på området, er der næsten ingen hobby hønsefolk, som for mig at se, holder deres høns under økologiske forhold der blot kommer i nærheden af det som i den virkelige økologiske verden kræves. For det med foderet er kun en ganske lille del af det der skal overholdes.

Men efter min bedste overbevisning, og min viden fra 10 år som rigtig økolog, så vil jeg mene, at såfremt ens høns har gode og frie forhold såvel ude som inde, og man sørger for at der daglige foderindtag for en stor del består af hvad de selv finder (det er nemt om sommeren, og om vinteren gives protein på anden måde) så kan man godt fodre med hjemmeblandet foder, såsom byg/hvede/havre/soya, man kan jo gøre sig den ulejlighed at skaffe soya der ikke er genmanipuleret. Hvis dette gøres er min påstand at æg/kød er mindst på linie med økologiske købe-produkter.