Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mængden af foder?  (Læst 22342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: mængden af foder?
« Svar #15 Dato: 17 November , 2011, 15:49 »
Jeg skal også have lagt halm på bunden ovenpå sandet men jeg venter til jeg har slagtet alle de store kyllinger for ikke at kulle ende op med alt for beskidt halm alt for hurtigt.
Vejede 3 stk idag. 1.7 kg, ikke så tosset, så det vare nok ikke så længe før jeg svinger kniven igen. Mangler 8 fra i sommers plus mine 5 scan labell-kyllinger. Dem vejede jeg også og gjorde godt nok store øjne, for de vejer allerede 1 kg og er kun 5 uger. Men de løber fint rundt og laver ballade som sådan nogen nu skal så jeg er ikke nervøs for om de vokser for hurtigt. Ikke endnu ihvertfald. Men de er godt nok nogen ædedolke ::)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #16 Dato: 17 November , 2011, 16:40 »
det er faktisk noget af det jeg synes er sværest ved at have høns.... fodermængde ???

jeg havde en ude og hjælpe med at se køn på kyllinger og han sagde at mine høns var for forkælet og fik for meget....

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: mængden af foder?
« Svar #17 Dato: 17 November , 2011, 17:17 »
Mine høns har en blanding af Fuld af pep og malt byg i forhold 1:3 ad libitum. Så går de frit på hele matriklen samt får diverse madrester og hønseguf, når jeg får det lavet  :-\ De har lys ml kl. 07 - 21 og pt får jeg ca 2 æg om dagen. De gamle er lige blevet færdige med fæld.  Men mængden af æg er ok. Nu er jeg jo nysgerrig af natur Farm.svendsen  :D hvad pokker bruger du sååå mange æg til hele tiden???

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: mængden af foder?
« Svar #18 Dato: 17 November , 2011, 17:46 »
Af de 7 høner vi har får vi mellem 5 til 4 æg om dagen. De har lys fra kl. 07-21 Jeg giver dem en blanding af fuld af pep, hvede og byg (Jean's opskrift 1/3 del af hver) + skaller i tårnet. Jeg har prøvet det med at give dem eks antal gram pr høne. Men syntes ikke rigtig at de spiser op, når jeg fodre om morgen. Så nu får de ad libitum. Derudover får de grønt, og div madrester, når der er noget om formiddagen.  /o

Spiret hvede er de også vilde med, og vil gå over til en fast portion af det, når der ikke er mere græs at plukke.

Om eftermiddagen får de et par håndfulde korn smidt i strøelsen, til aktivering. Men der er ingen tvivl at de går rent efter kornet i fodertårnet og ikke pillerne  :-\

Ang. strøelse bruger jeg easy strø  /o Fjerner 1 gang om måneden, det mest snavset under sidepinden og fylder ellers op, efter behov (mere her i den kolde tid). De er helt vilde når de får lov til at splitte en hel pakke ES.

Men ja, jeg har også bekymret mig om mine høns nu får det de skal have ang. piller og korn. For de vælter jo nærmest en omkuld når man kommer ud i gården. Mine går desværre ikke frit.

Offline Fristed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
    • Fristedsgalleri
Sv: mængden af foder?
« Svar #19 Dato: 17 November , 2011, 18:43 »
Desværre heller ikke æg her udover et silkeæg hver anden dag ;-)
Mine får fuld af pep og byg 1:2 de får fyldt i deres fodertårn hver morgen og det svinger om det er spist til aften. De får lidt på slump, men jeg lytter også til en garvet avler som siger de ikke skal have for meget. De går frit i dagtimerene + at de får madrester. Silkerne har mad adlibitum.
Hvor køber I easy strø??
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: mængden af foder?
« Svar #20 Dato: 17 November , 2011, 18:48 »
Hvor køber I easy strø??

I Land & Fritid  :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: mængden af foder?
« Svar #21 Dato: 17 November , 2011, 21:31 »
Jeg har én, der lægger æg pt.. Den er en ung høne og har lagt de sidste 14 dage - jeg forventer, den snart går i strejke som de andre, men det er helt OK! Jeg giver æglægningspiller i øko udgaven samt hel hvede og en lille smule byg, men byggen gider de ikke, de er mest vild med hvede. De går frit på 1000 m2 og kan spise alt det, de vil af korn osv, det styrer de helt selv ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #22 Dato: 18 November , 2011, 06:53 »
desværre kan mine ikke gå frit da min naboer ikke ville se det sjove i at der kom en høne på besøg :D

jeg bruger æg til at bage (bager alt brød selv, kager o.s.v.)
ud over det bruger vi æg til æggemadder og det er jo virkelig lækkert med æg fra hønsegården af :-)

og nu hvor vi nærmer os jul er der super mange småkager der skal bruges æg i  ;D

jeg synes at mængden til den enkelte høne er så svær... men synes at efter jeg er gået lidt ned i foder, funger det bedre...der er spist op hver morgen og de er intrasseret i madrester :-)

men jeg kan ikke forstå at mine høns bliver tynde i maven når de får mere korn?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: mængden af foder?
« Svar #23 Dato: 18 November , 2011, 11:05 »
men jeg kan ikke forstå at mine høns bliver tynde i maven når de får mere korn?
Har du lugtet til kornet? Meget korn har fået skimmelsvampe i år grundet den våde sommer. Her leverede vi en sæk tilbage til dlg fordi den lugtede af mug - men hønsene ville slet ikke røre det. Her får de ikke tynd mave af korn. Korn=hvede. De RØRER ikke byg. Det er ikke HØNSEMAD, siger deres fagforening ::)!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #24 Dato: 18 November , 2011, 11:08 »
ja det lugtet rigtig godt kornet=hvede :-)  og hønsene elsker det for vildt :-)

men synes tit der er en af mine høner der er tynd i maven...og sætter jeg korn mængden ned ser deres afføring meget mere fast ud??

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: mængden af foder?
« Svar #25 Dato: 18 November , 2011, 11:14 »
Hmmm, her mine høns vildt glade for deres nye blanding, -selv de snart ikke så små slagte-kyllinger ::) og deres "prutter" ser mere faste ud nu jeg er begyndt på blandingen.
Så efterhånden tror jeg at jeg give de andre ret. Tror du har meget forkælede høns ;) Prøv at undvære ting fra køkkenet et stykke tid og hold fast i deres hønsemad og ikke andet, så tror jeg nok det skal komme.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: mængden af foder?
« Svar #26 Dato: 18 November , 2011, 12:58 »
I Land & Fritid  :)

Synes ikke man kan se det på Land og Fritids hjemmeside?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: mængden af foder?
« Svar #27 Dato: 18 November , 2011, 20:50 »
Synes ikke man kan se det på Land og Fritids hjemmeside?

Du skal ind under hest http://www.landogfritid.dk/produkter/512-halm-stroelse-lev-kun-pr-palle-27-skke-pr-palle.aspx

Jeg mener at vi gav ca.75,- pr pakke.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: mængden af foder?
« Svar #28 Dato: 18 November , 2011, 21:56 »
desværre kan mine ikke gå frit da min naboer ikke ville se det sjove i at der kom en høne på besøg :D


Vi har hele haven hegnet ind - hverken hund eller høns kan komme nogen steder  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: mængden af foder?
« Svar #29 Dato: 18 November , 2011, 22:24 »
men synes tit der er en af mine høner der er tynd i maven...og sætter jeg korn mængden ned ser deres afføring meget mere fast ud??

Høns roder jo i alt, og æder alt, så det er ikke unaturligt at én eller flere fra tid til anden har lidt tynd mave. Der er to ting du kan supplere foderet med for at hjælpe med at regulere de tynde maver.
1) Tilsæt lidt undulat/kanarieblanding til foderet (hirsen skulle være maveregulerende). Da du har 15 høns jvf din underskrift vil jeg anbefale at du køber en sæk på foderstoffen fremfor små poser i supermarked eller hos dyrehandler. Derved får du kg-prisen ned omkring 10-12 kr. Jeg bruger det selv i min foderblanding, som er 3 hvede/2 byg/2 valset havre/2 Fuld af pep (æglægningsfoder)/½ kanarieblanding/1 håndfuld skaller.
2) Giv dem jævnligt hønseguf med A38 eller lignende.

Selvom du reducerer på mængden af hele korn, som du beskriver, reducerer du kun kornmængden marginalt, idet æglægningspillerne primært er lavet på korn med tilsætning af vitaminer og mineraler. Jeg har ikke checket deklarationen på Fuld af pep, men ville umiddelbart tro at det bestod af 80-90 pct kværnet korn.
Mvh
Erik Andersen