Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: BRAHMA for alle :)  (Læst 152676 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #75 Dato: 23 Marts , 2010, 23:22 »
WOW Rikke der sker hele tiden noget i dit hønse hus  /o Lad os håbe denne  skruk syge ikke  smitter alt for meget  :)

Ja det er surt at have folk på vente listen.Jeg kan kun sige det er hønsenes skyld(og vinteren) Min tålmodighed er også godt slidt tro mig.Jeg Kan ikke lide at skuffe folk.Vil så gerne hjælpe folk igang med æg,kyllinger og gode avls dyr.

På søndag forsøger jeg at opstarte ruge maskinen.Min plan var 80 æg pr udruning. denne plan har jeg ændret til 30-40 stykkeri første omgang(de fleste er kones de sorte/blå og de gøgespættede  ??? ) i mellem tiden burde de andre tage sig lidt sammen.Jeg har det fortiden sådan at mit avl år er slut før det er begynder.Denne tanke gør mig virkelig trist og en smule opgivende.Jeg lever meget igennem min Brahma og når det ikke køre for dem så mister jeg mit ellers gode humør.

mvh Jesper
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2010, 00:48 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #76 Dato: 24 Marts , 2010, 08:39 »
Jesper..jeg forstår dig så godt,,man har tit høje forventninger til det man går op i med liv og sjæl. Tit går det ikke helt som forventet, men man må bevare troen og se det positive i hvad man nu kan opnå..Brahma er en dejlig race, men måske ikke den nemmeste og det gir udfordringer, men nogle mennesker har det jo bedst når de bliver sat over for div. problemer og udfordringer..
Jeg tænker også nogle gange, hvorfor man vælger f.eks. orpington, de bliver tit valgt som en god begynder race, det vil jeg nu ikke mene at de er, der er tit problemer med rugeæg, og hvor de lægger deres æg og antal æg de lægger, men det er selvfølgelig forskelligt fra stamme til stamme,,men udseende og deres rolige væsen, er jo attraktivt for mange..
Man kunne selvfølgelig holde en flok New Hampshire, der kan man næsten være sikker på en strøm af æg, ingen høner som skrukker, befrugtede rugeæg..men helt ærligt (ikke for at fornærme nogen) der er ikke meget sjov ved denne race..nej  helt sikkert Brahma og de mere udfordrende racer, det er sagen, ihvertfald for mig..



vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #77 Dato: 24 Marts , 2010, 09:48 »
Hey

Nu har jeg møjsommeligt læst alle indlæg herinde.. (det tog lidt tid)

Og jeg har i det sidste år med høns virkelig fået blod på tanden, og synes selv jeg går meget op i det.
Mener også nu at have lysten til evt. at avle på dyrene, men jeg kender intet til hvilke træk man skal kigge efter hos de forskellige racer.

Og nu har jeg jo også lige erhvervet mig 1.2 brahma og jeg synes de er virkelig fascinerende men hvad kan jeg forvente der kommer ud af rugeæggene med en blå hane og 2 sorte damer.. (og er farverne rene eller?)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery;u=1917

Mvh

Michael

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #78 Dato: 24 Marts , 2010, 09:55 »
Ok.
Tak for det hurtige svar.

Har brahmaernes æg en speciel form eller kendetegn? da da jo går sammen  med mine 'orper' og new hampshire. og så vil jeg jo gerne sikre mig at jeg får samlet flest brahmaæg sammen til min udrugning.
Mvh

Michael

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #79 Dato: 24 Marts , 2010, 09:56 »
@ Micher

Hvis der er flere haner af forskellig racer som går sammen, så skal du ikke forvente at du får racerene dyr...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #80 Dato: 24 Marts , 2010, 10:01 »
Nej det har jeg ladet mig fortælle..

Men har nu fulgt mine dyr meget nøje de sidste par dage, og det ligner ikke at mine 'orpefar' kommer i nærheden af brahmadamerne, for ude i gården går de i hver sin ende og kan ikke 'lide' hinanden.
Og inde i huset om aftenen sidder brahmaerne på pinden hvor de relativt gumpetunge 'orper' ikke kan komme op..

Men er mine 1.2 brahma med fejl i fjer/farve/statur eller er de gode pæne dyr?
Mvh

Michael

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #81 Dato: 24 Marts , 2010, 14:36 »
Hej Micher

Blå og sort skønne farver  /o Jeg er glad for din kælighed er faldet netop på denne race.Orpington er også dejlige (jeg har selv haft dem i gul)

Rikke takker for din forståelse.Jeg kan se mit problem også går min kone på  ;D Hun er så sød.Jeg tror bare jeg bliver besværlig at finde æg til  :) Jeg er blevet tilbudt æg fra især mine Tyske venner.Men det er nu sjovere at lave dem selv.Jeg er også begyndt at overveje at ruge ud i meget lang tid,for så er dyerene færdige til næste års sommer udstillinger og hønse dage(prøver at tænke positivt)Nogle kan måske undgå fældning og være klar til LU+ Leipzig næste år  ;D

MVH Jesper der forsøger at tænke positivt
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #82 Dato: 24 Marts , 2010, 16:02 »
Søde rare Jesper... slynger lige bingovingerne om dig og giver et kram :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #83 Dato: 24 Marts , 2010, 20:48 »
ih altså Jesper hvad går der dog af dine fjerdamer, bare jeg kunne hjælpe men jeg har jo kun 6 damer lige p.t. men i dag har jeg dog fået 4 æg så det hjælper på det, jeg tror jeg tænder rugemaskinen nu i weekenden.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #84 Dato: 26 Marts , 2010, 11:48 »
Der er altså ikke noget så smukt som  sol skind og se på ens Brahma.De sidste 2 dage har jeg virkelig nydt at se på alle mine dyr.Midt i alt nydelsen fik jeg årets bedste nyhed da min far ringede og fortalte at mit førate æg fra de sølv-sort(mørke) var kommet  /o

Forhåbninger om et godt år er langsomt dukket op igen hos familien Rasmussen  /o Hvilke forhåbninger har i ? Har i fået gjort klar til Kyllinger?

mange glade hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #85 Dato: 26 Marts , 2010, 12:25 »
Jo,,lige nu klækker der en del Brahma i maskinen..det ser ud til de fleste bliver lyse, men der er også enkelte mørke i mellem..de er så skønne..skal prøve at sætte nogle billeder ind, når kyllerne er helt tørre..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #86 Dato: 26 Marts , 2010, 18:07 »
Jeg glæder mig til at se de små hvid-sorte og sølv-sorte  ;D Så er mine høns blevet bedste forældre   ;D for første gang i år kan man sige  /o

mvh Jesper



 
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #87 Dato: 27 Marts , 2010, 09:08 »
Jeg er SÅ kyllingeklar, er total skruk, plukker mine fjer og skræpper op ad alle..... men mangler ÆÆÆÆÆÆGGGGGGG............ men der er lys forude.... mine maraner er sørme begyndt at lave lidt æg igen JUBIIII Og nu lader det jo til at foråret også små småt er ved at nå til Casa Brahma på Sjælland.... man kan kun blive i godt humør.


Tak for foråret... vil daffe ud og gøre min rede mere klar ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #88 Dato: 27 Marts , 2010, 11:24 »
jeg var jo så uheldig at miste 2 Brahma høner indenfor de sidste par måneder..men nu har jeg fået 22 nye små Brahmakyllinger der hygger sig under varmelampen,, nøj hvor er de søde..jeg lægger billeder ind når min datter Mette kommer hjem fra weekendophold hos en veninde..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #89 Dato: 27 Marts , 2010, 11:47 »
Ja det har været et par fantastisk dage med godt vejr(i dag regner det på Sjælland).Her til morgen da jeg var ude og morgen fodre mødte der mig et syn der fik mig til at vågne op på stedet.En af mine gamle Guld-blå båndet Tyske høns (V 97 point i hendes ungdom) gik tungt af reden da jeg åbnede døren.hun er en af dem som jeg har fået ned i vægt de sidste 2 uger(hun lå på ca 5kg nu er hun på 4 kg)Hun havde lagt et stort og dejligt æg  /o hvem bliver de næste der går igang  ;D

Wanda har du fået lavet billedet af en chocolate Brahma ? nogle med bud på avl med gule Brahma

 Når vi snakker om farver er jeg begyndt at tænke videre med  avlen med disse Gøgespættet.Jeg må hellere gøre noget ved farven for at gøre min Tyske ven glad.En god gammel Dansk avler fortalte mig at han for mange år siden havde lavet dem med blå/Sort+hvid-sort columbia.Jeg er godt klar over Gøgene er kommet frem med avl med blå(blå+sort) Rikke får sikkert også lavet 1 eller 2 af dem og hvis de kan sættes sammen med hvid-sort kunne det være særdeles godt /o Her tænker jeg på muligheden for at forbedre størelsen.Hvad mener i ? er det forsøget værd?

mvh Jesper
mvh Jesper