Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Kryds" af hvid og grå landgås ?  (Læst 3991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rie Møbjerg

  • Gæst
"Kryds" af hvid og grå landgås ?
« Dato: 29 Maj , 2010, 21:34 »
Jeg vil spørge om nogen her har forstand på hvad der kommer af farver på ungerne ? - jeg vil blive glad hvis jeg får nogle brogede ? - eller retter glad hvis jeg får nogen gæslinger for 2 damer de får altså ingen gæslinger. Og vi tog "et par" fra som ivrigt dyrkede vandsex ... sådan et par frække damer. Købte så et par vildtfarvede svanegæs, men han har ikke kunnet klare opgaven, så der er meget få befrugtede æg. Det er det vi kalder en "prøv igen"  (næste år) her.

God Søndag Rie.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Kryds" af hvid og grå landgås ?
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2010, 21:50 »
Svanegæs nedstammer fra den vilde Svanegås, hvor i mod de alm. gæs nedstammer fra Grågåsen, så det er to vidt forskellige grene af gæs.
Det vil svare til at parre alm. tamand med Moskus and, hvor afkommet (mulard) bliver steril.

Om krydsning mellem alm. gås og Svanegås også bliver sterilt, ved jeg ikke, men mon dog ikke det gør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: "Kryds" af hvid og grå landgås ?
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2010, 22:05 »
Ja, kan godt se det. Har ikke skrevet at vi faktisk har hentet en grå landgase til de frække damer i dag, så vi nu har to hold. Vi er klar over at kryds bliver sterile og vil da også gerne kunne sælge dem eller beholde nogen til levebrug - men har nogen et bud på krydset hvid / grå gås ?.

;-) Rie

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Kryds" af hvid og grå landgås ?
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2010, 23:22 »
Mit bud er at der kommer henholdsvis brogede hvide og grå, men jeg har ikke et bud på hvor mange % af hver.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "Kryds" af hvid og grå landgås ?
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2010, 09:35 »
Hej!

Jeg har lavet et par stykker af denne krydsning. Mine er blevet broget. Altså hverken grå eller hvide. Men om ca. 30 dage har min gås forhåbentlig ruget et kuld ud. Så kan jeg måske bedre vurdere udfaldet :)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: "Kryds" af hvid og grå landgås ?
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2010, 22:06 »
@Danny
Falder der måske så nogle af til mig ??  ;D ;D
Mvh

Michael

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: "Kryds" af hvid og grå landgås ?
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2010, 22:16 »
Det lyder godtnok spændende, glæder mig til at høre nærmere :-)

Rie