Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hegn til gæs og foder??  (Læst 14803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ellelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Hegn til gæs og foder??
« Dato: 25 Maj , 2010, 12:23 »
Hej
Vi skal have gæs her om 14 dage og er i tvivl om højden på hegnet. Gæssene bliver lukket inde om natten, så hvor højt skal hegnet være, så de ikke kan komme over. Er der nogle der kan hjælpe.??

Vi mangler også ideer til hvordan vi nemmest får dem ind om aftenen. Vi har hørt at det kan give problemer.

Hilsen Ellelund
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2010, 15:49 Fra ellelund »
Med venlig hilsen Lene


5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hegn til gæs
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2010, 20:30 »
90 cm. kan godt holde gæs inde. Medmindre at det er nogen af de mindre pryd gæs.
Hvis der går gaser på hver sin side af hegnet har jeg hørt at de kan få "kæmpet" sig over kanten.

Det er ikke nemt at få gæssene ind de første par gange men de lære det hurtigt. Inden jeg fik strøm om min gåse indhegning, "jagede" jeg dem også ind. Efter et par uger behøvede jeg bare at sige den lyd, jeg pelejede at lave, så gik de ind af sig selv.
Jeg har en bekendt der også lukker sine gæs ind hver aften. Han skal nærmest bare vise sig, når det er ved at blive mørkt, så går de selv ind.
Så med tiden burde det blive nemt ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Ellelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Hegn til gæs
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2010, 11:46 »
Hej Danny
 Tak for dit svar. Vi er både helt nye her på siden men også med hensyn til gæs. Vi har haft høns og ænder men aldrig gæs. Vi glæder os. Tak
 Ellelund
Med venlig hilsen Lene


5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Hegn til gæs
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2010, 12:13 »
Jeg følger med i tråden, da vi lige har fået 20 gæslinger i aftes. Og skal nu have lavet indhegning i denne weekend. Har valgt et 90 cm fårehegn, da fårene går på den anden side af hegnet, er det dobbelt virkende /o

vi har tænkt os at lave A-huse ligesom bonderøven, det så spuer smart ud.

Har lige et tillægsspørgsmål:
vi fodre pt med kyllinge start foder. Kan vi gå over på hønseæglægningsfoder når de bliver større eller skal de have specielt foder? Og hvor gamle skal de være når der skal skiftet foder?

Voksefoder (høns)?
Æglægningsfoder (høns)?

Der er bare så super lækre og dejlige.
Mette E
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Ellelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Hegn til gæs og fodring af gæslinger. Hvem kan hjælpe?
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2010, 15:47 »
Hej
Vi vil også gerne vide noget om foder.
 Vi får vores gæslinger når de er 14 dage gamle. Er det ernæringsmæssigt rigtigt at fodre dem med valset hvede og græs.??+ Adgang til knust strandskaller??.
 Ellelund
Med venlig hilsen Lene


5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2010, 18:48 »
Jeg har lige fået at vide af en der har holdt gæs i 30 år at man skal de første 3 uger fodre med kyllinge startfoder, derefter kyllinge voksefoder indtil de får fjer, så skal man begynde at blande valset korn i kyllinge voksefodret. Derefter kan man langsomt gå over på hele kerner.

Du skal passe på at de ikke drukner i vandet, det er meget vigtigt at de ikke kan stå i vandet, men at der kun er en kant på 4-5 cm rundt i skålen de kan drikke af. Sæt evt. en stor sten/urtepotte i midten af skålen, så det laver en rende.

Gæssene skal også gå under en varmelampe, og være inde til de har fjer. De kan ikke tørre når de har dun. Så dør de hvis de bliver våde.

Elhegn i 20-30 cm højde vil holde ræven ude - i størstedel af tiden (det kommer jo an på rævens erfaring). Vi har derudover også sat fårehegn op og 4 eltråde.

Denne info hjalp mig meget, så derfor giver jeg den videre. Jeg har først fået vores gæs i aftes, og det er første gang vi har gæs. Så jeg hører også gerne om andres erfaringer. Men nu mener jeg at have fået lidt grundviden ;-)

Mette E
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2010, 20:12 »
Græs , græs , græs og atter græs - de skal have adgang til græs i rigelige mængder - dybest set kan de nøjes med græs indtil godt en måned inden slagtning. Herefter kan der skrues op for foderet - helst hvede og hvis i på det tidspunkt kan skaffe nedfaldsæbler : giv dem spandevis , det har en utrolig god afsmitning på kødet.
Og oceaner af vand.

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2010, 20:28 »
Velkommen på forum, Tom  :D
Jeg kan se, at du allerede har fået gode svar  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2010, 20:33 »
mht at komme ind om natten, så er mine inde hver aften og til sengetid kalder jeg bare og siger i skal i seng, så går de hjem, men de er også 10 og 12 år gamle og kender reglerne.

Jeg fodre året rundt med atartforder, hvede og knækket majs, alle spiser det samme, og gæssene går på græs hver dag frit på ejendommen.

velkommen til fjerkrae Tom
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2010, 08:39 »
Hej Ina

Det lyder utrolig godt. Vi håber også at kunne forskel på gås og gase så beholder et par.

Mette E
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2010, 11:10 »
@Mette
Jeg har ikke et par, men to piger, og det betyder at jeg kæmper for at købe tre gæslinger til dem de kan passe hele sommeren, så der bliver gåsesteg til jul.

Det er ikke nemt at få fat i de helt små i år, og Mibbe er helt klar til småbørn igen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2010, 11:32 »
@ Ina
Det er derfor vi vil beholde et par, hvis vi kan finde ud af at se forskel.

Mette
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2010, 22:01 »
Jeg valgte ikke at have en gase fordi mine børn var små, og der kom mange fremmede børn for at lege.
Gaser har det med at være noget mere teritoriale en gæs, men i dag er det da iriterende.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2010, 10:56 »
Kan gæs fodres med afklippet græs (fra græsslåmaskinen) eller skal de selv græsse?

(Efter jeg i vinter lavede gule ærte på sprængt gås er jeg blevet lidt lun på at ha' sådanne gastronomiske vidundere gående - nammenam)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hegn til gæs og foder??
« Svar #14 Dato: 31 Maj , 2010, 20:17 »
@ Ina
Det er derfor vi vil beholde et par, hvis vi kan finde ud af at se forskel.

Mette

Det er selfølgelig svært at beskrive en lyd med bogstaver... Men gåsen har en dyb tone hvor gasen har en mere lys tone/lyd.
Og jeg snakker ikke om deres lyd når de "skriger" men lyden når de går og hygge snakker.
Når man først kender lydene så er det ikke så svært at høre forskel på kønnene.

Danny
Himlen bør altid være blå!