Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Fødslen er i gang #106  (Læst 68442 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Puh, bare der kommer noget godt ud af det her *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Tak skal I ha *l Der er stadig ikke kommet flere, men missemor er utrolig frisk, mærkeligt nok. Går og venter på at dyrlægen ringer tilbage. Håber han fortæller mig at han har oplevet masser af gange, at de udstøder en død, for så at føde resten senere... Måske ønsketænkning... :(

Men jeg har ihvertfald stadig et lille håb. Især fordi jeg ved de ligger i hver deres fostersæk, med hver deres moderkage...

Jeg opdaterer i aften *b

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Nå, der er stadig ikke kommet flere killinger... Missemor opfører sig helt normalt, og lå endda og slangede sig ude på gårdspladsen i solen i dag :) Hun spinder og er glad, så jeg har troen på at det kommer til at gå godt...døde killinger eller ej ;)

Jeg talte i morges med dyrlægen, som fortalte mig at han flere gange havde oplevet at katten havde udstødt en død eller deform killing, for så senere at føde levende killinger, så det var jeg enormt lettet over at høre. Han havde dog også oplevet at det ikke gik godt, så jeg skulle fortsat holde øje med om katten begyndte at virke syg.

Han oplyste mig også om, at hvis jeg skulle have katten undersøgt og foretaget kejsersnit, kunne jeg godt regne med en udgift på omkring 6.000,- :o Så jeg håber det hele går som smurt, for ellers bliver det desværre en aflivning :'( Næsten ubærligt at tænke på, men det kan desværre ikke være anderledes :(

Så kryds endelig fingre for den lille dejlige misling, som bare klarer skærene super godt indtil videre! *h

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #93 Dato: 22 Marts , 2010, 20:02 »
Tak for updaten  ;D Tror nu heller ikke det er nødvendigt med lægehjælp her.. din kat lyder til at have det godt - har hun stadig en tyk mave? spændende om hun føder flere senere.


Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #94 Dato: 22 Marts , 2010, 20:14 »
Mon ikke faren er drevet over nu? Næste gang får hun sikkert levende killinger ;D. I øvrigt kan det godt betale sig at ringe og spørge til priser. Jeg synes at din dyrlæge lyder meget DYR - cirka dobbelt så dyr som min /d
Men det er jo stadigvæk mange penge at give ud på en tilløben kat. Hvis situationen opstår, så spørg endelig inden hvad det så koster at få stillet diagnosen og få foretaget en aflivning. Det er måske næsten lige så dyrt?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #95 Dato: 22 Marts , 2010, 20:44 »
Ja der er meget stor prisforskel.... jeg sparede f.eks 700 kr på min hunds aflivning bare ved at ringe til de 3 dyr(e)læger der ar tættest på mig. de to af dem skulle have 1600 den sidste 900 kr. og metoden var akurat den samme.
håber misling kommer sig helt med egen hjælp :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #96 Dato: 22 Marts , 2010, 21:13 »
Hun er stadig rigtig tyk, ja, så jeg tror der kommer killinger! Og det bedste af det hele er næsten at hun slet ikke snasker bag i mere! Det er et godt tegn! :) Hun har lige siddet og spist noget makrel i tomat...kan jo slet ikke lade være med at forkæle hende efter alle de strabadser hun har været igennem! :D

I forhold til dyrlægebesøg osv...jeg smider lige nogle tanker jeg har :) HVIS det kommer til en aflivning, hvilket det jo heldigvis lige pt ikke tyder på, så fik jeg engang aflivet min dejlige skovkat, fordi hun desværre blev meget syg. Det foregik ved at hun kom i en transportkasse, og så ind i en bil til en tur ind til byen, hvor hun så sad i kassen og ventede, indtil vi kom ind til dyrlægen. Derinde blev hun taget ud af kassen, for hun ville ikke selv komme ud. Så fik hun en kanyle med giften, men da hun i forvejen var bange og utryg, sprang hun ned fra bordet og rendte rundt med kanylen hængende efter sig, indtil det begyndte at virke, og dyrlægen kunne tage hende op og give hende resten.

Og så var der den anden kat, som min veninde skulle have aflivet. Den sad og snusede til noget ude på marken, og i næste sekund lå den død, og så var den sag ude af verden. Hendes mand havde nemlig jagttegn. Så jeg ved godt hvad jeg vælger næste gang (selv om jeg ikke har lyst til nogen af delene). Hvad tænker I?

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #97 Dato: 22 Marts , 2010, 21:20 »
Det skal nok gå fint med din dejlige kat  :D

Mht. aflivning, så er jeg enig med dig i, at et skud kan være mere humant end turen til dyrlægen. Men det er jo også et temperaments-spørgsmål. - Og et spørgsmål om dyrets art og størrelse. Og man skal være 100% sikker på, at dyret ikke bliver skamskudt i stedet for. Men man skal dæleme passe på hvad man siger...

Jeg vil dog sige, at når det drejer sig om en hund, ville jeg nok til enhver tid vælge dyrlægen.
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #98 Dato: 22 Marts , 2010, 21:30 »
Jeg håber du undgår problemer og efterfølgende aflivning. Og indtil videre ser det heldigvis ud til at missemor ikke er syg.

Mht aflivning er jeg lidt i tråd med Marianne. Jo hurtigere desto bedre. For hvor er vejen lang og hvor går tiden langsomt når man er nødt til at tage et kært dyr til dr. Dyr og få det aflivet.

Jeg prøvede det selv for nogle år siden med en dejlig grand danois tæve jeg havde haft i 8 år. Hun fik en mavedrejning og måtte Ba-Bu afsted til dyrlægen og aflives. Det var godt nok hårdt følelsesmæssigt. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #99 Dato: 22 Marts , 2010, 21:35 »
Puh ja, det er bare hårdt at miste nogen man holder af, også når det er dyr :(

@Pilegaarden: Jeg drømte i øvrigt at du ringede til mig i nat, for at fortælle mig hvad jeg skulle gøre med katten!!! :D :D Og at jeg lagde på mens du snakkede, fordi du blev ved og ved med at snakke og jeg var så træt! :D Det var efter jeg havde været oppe og skrive lidt i nat på forum, så det var lige de indtryk der havde sat sig, da jeg lagde mig til at sove igen! :D

Men man skal dæleme passe på hvad man siger...

Hvad mener du med dette?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #100 Dato: 22 Marts , 2010, 21:46 »
Christina.

Beklager at have forstyrret din nattesøvn  :D

Jeg tror det Marianne mente var at der hurtigt kunne være nogen der fik ondt et vist sted over at man aflivede et husdyr ved at skyde det. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #101 Dato: 22 Marts , 2010, 21:50 »
Jeg har først læst lidt her i tråden nu, men jeg håber da der kommer flere killinger og krydser fingre :)

Mht. aflivning så syntes jeg at når et dyr skal aflives skal det gøres så hurtigt som muligt, og tit syntes jeg at det er hurtigere på den anden måde, men dette kommer igen an på forholdet til dyret, art og størrelse. Jeg kunne eksempelvis aldrig finde på dette med en hund, men det ved jeg at rigtig mange andre jægere gør med deres gamle jagthund. Derimod ville jeg ikke have et problem ved at aflive et får eller en kat, men det er selvfølgelig en vuderingssag!

ihvertfald held og lykke Christina ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #102 Dato: 22 Marts , 2010, 22:05 »
Her på matriklen bliver katte aflivet af dyrlægen hjemme. De er kun vant til at være indendørs så løsningen med skydning er ikke en mulighed selv om jeg ville foretrække det på grund af at det nok er det mindst angstvoldende. Vores katte HADER at køre i bil. Hundene, der alle har været store modeller, æææææælsker dyrlægen og bliver kørt på en sidste tur - og bliver så efterladt fordi jeg ikke kan holde ud at have mine "brugte" dyr liggende nedgravet på grunden. Har dog to katte liggende i et rosenbed. Men det gør jeg ikke igen.
Vi har i mange år selv slagtet får og geder med slagtepistol. Det er også effektivt og meget mere skånsomt end at køre dem på slagteri. Faktisk tror jeg ikke at de opdager det - de står med hovedet i en spand foder imens /o..
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #103 Dato: 22 Marts , 2010, 22:06 »
Christina.

Beklager at have forstyrret din nattesøvn  :D

Jeg tror det Marianne mente var at der hurtigt kunne være nogen der fik ondt et vist sted over at man aflivede et husdyr ved at skyde det.  

Nåe, så er jeg med! :) Og det er så i orden for denne gang, Erik! :D

Jeg har først læst lidt her i tråden nu, men jeg håber da der kommer flere killinger og krydser fingre :)

Mht. aflivning så syntes jeg at når et dyr skal aflives skal det gøres så hurtigt som muligt, og tit syntes jeg at det er hurtigere på den anden måde, men dette kommer igen an på forholdet til dyret, art og størrelse. Jeg kunne eksempelvis aldrig finde på dette med en hund, men det ved jeg at rigtig mange andre jægere gør med deres gamle jagthund. Derimod ville jeg ikke have et problem ved at aflive et får eller en kat, men det er selvfølgelig en vuderingssag!

ihvertfald held og lykke Christina ;)

Tak *l Og uanset hvad, ville jeg aldrig selv gøre det, og kun lade en med god erfaring i jagt gøre det :) Det skal komme dyret til gode, at gøre det på denne måde, istedet for den anden :)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Update #92
« Svar #104 Dato: 22 Marts , 2010, 22:07 »
@Ankerine: Det lyder som en god løsning du har fundet på de kedelige problemer :)