Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns  (Læst 51181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #75 Dato: 04 Juni , 2013, 23:11 »
Iflg de links der er (#54 i denne tråd) er der kun tale om høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #76 Dato: 04 Juni , 2013, 23:15 »
Da jeg tog mig sammen og nærlæste det fangede mit opmærksomme øje at det udelukkende var ændringer i reglerne for hønsehold. Men tak for bekræftigelsen. Jeg synes stadig er vildt at det lykkedes.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #77 Dato: 04 Juni , 2013, 23:29 »
Jeg har et enkelt opklarende spørgsmål - 30 høns - skal det forstås som 30 voksne dyr (haner og høner), eller ...? 

Ingen synes tilsyneladende at spørgsmålet er relevant???????????

Men det vil det helt klart være for nogen.

Udmeldingen fra Fødevarestyrelsen og ministeren lyder på 30 høns. Høns er fællesbetegnelsen for haner og høner. Så haner må tælle med. Det i sig selv er ikke et stort problem da de færreste har mange haner.

Men hvis man laver kyllinger til slagt (hanekyllinger), så vil de jo nå at falde indenfor kategorien 'høns' inden de slagtes, og så kan man ganske hurtigt nå grænsen på 30 høns.

Ville det ikke være en god ide at sende en kort besked til Fødevarestyrelsen/ministeren og foreslå at man i stedet for '30 høns' konkretiserer at begrænsningen fastsættes som '30 høner i æglægningsalderen' eller noget lignende?
Mvh
Erik Andersen

Offline BirgitteA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #78 Dato: 04 Juni , 2013, 23:51 »
 /o
Hold da lige helt op...... Her er der da tale om intet mindre end små mirakler..... Det er første gang i umindelige tider, at politikerne har set lyset og fundet at der æg behøver at være langt fra holdning til politisk handling!!! Største respekt til "alle vores" mirakelmagere, der katalyserede politikernes pludselige handlevillighed!

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #79 Dato: 05 Juni , 2013, 00:25 »
Manner, det er SÅ sejt!!!! 8)
Tak for indsatsen alle sammen!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #80 Dato: 05 Juni , 2013, 00:27 »
Jeg har bedt om at ordet "dyr" i bekendtgørelsen rettes til høner, det sidste jeg har hørt, er at der kommer til at stå "høns", og det synes jeg netop er et elastik-begreb.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #81 Dato: 05 Juni , 2013, 07:52 »
Ja, det burde rettes til 30 voksne HØNER, da hverken haner eller kyllinger lægger æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #82 Dato: 05 Juni , 2013, 08:10 »
Både Willy og mig prøvede at ændre det til 30 æglæggende høner, men formuleringen fra ikke-erhvervsmæssigt dyrehold er den som vi kunne enes om. Så det bliver 30 stk. høns.

Jeg har lige snakket med P4 Østjylland og der kommer en opfølgning her hen over morgenen med ægge-historien
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #83 Dato: 05 Juni , 2013, 08:11 »
ja hvad skulle vi gøre uden finn, når ministeren klart siger nej til 30 dyr, og kalder det høns, og ikke stykker fjerkræ, må de 30 jo være ægliggende voksne høns.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #85 Dato: 05 Juni , 2013, 12:03 »
altså jeg bøjer mig i støvet for jeres fine arbejde som jeg har fulgt via facebook. Jeg synes det er et enormt flot resultat! Jeg glæder mig til selv at komme derttil at æg kommer fra haven <: pt kommer æggene herhjemme nemlig fra en kartonbakke.

det apropo så har jeg idag lige smagt forskellen på buræg og æg fra fritgående (og set forskellen). Gemalen er nemlig ikke ægtivist ligesom jeg, så da vi løb tør for æg hentede han en pakke buræg...... (den lader vi lige stå lidt)

idag skulle de sidste 4 æg fra den forkætrede bakke så spises som blødkogte og dertil kom fire fra fritgående ( normalt bio æg men pokker stå i at de var udsolgte)

forskellen i udseende og smag var SÅ markant at det blev snakken om det lille farsdagsmorgenbord. Alle kunne blive enige om at hvis forskellen var så markant indenfor to konvntionelle æg, ja så kan vi nærmest ikke vente med at smage de "hjemmelavede" <:<:<:<:<:<:


 <M <P <Y
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #86 Dato: 05 Juni , 2013, 12:53 »
Fantastisk! Endelig lidt fornuft fra Borgen, takket være jeres store indsats.  /o /o /o /o /o Det bliver min familie og jeg meget glade for.

@Tanja Pedersen: Du skal have rettet din personlige tekst  ;D

@Finn: I Politikens artikel står følgende:
Det understreges, at det er ejerens ansvar, at de æg, der omsættes, ikke giver anledning til sygdomstilfælde hos forbrugerne.
Ikke for at være pessimist, men betyder det ikke produktansvar og dermed erstatningsansvar, HVIS uheldet skulle være ude?

Med venlig hilsen
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #87 Dato: 05 Juni , 2013, 13:50 »
Fantastisk! Endelig lidt fornuft fra Borgen, takket være jeres store indsats.  /o /o /o /o /o Det bliver min familie og jeg meget glade for.

@Tanja Pedersen: Du skal have rettet din personlige tekst  ;D

@Finn: I Politikens artikel står følgende:
Det understreges, at det er ejerens ansvar, at de æg, der omsættes, ikke giver anledning til sygdomstilfælde hos forbrugerne.
Ikke for at være pessimist, men betyder det ikke produktansvar og dermed erstatningsansvar, HVIS uheldet skulle være ude?

Med venlig hilsen
Betina

Det vil i praksis mene at du skal være meget omhyggelig med at dine dyr er sunde og raske, og at evt tilbageholdelsestid fra medicinering overholdes. Men igen er man et fornuftigt menneske med sund omtanke er alt dette vel ikke noget problem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #88 Dato: 05 Juni , 2013, 15:54 »
Det understreges, at det er ejerens ansvar, at de æg, der omsættes, ikke giver anledning til sygdomstilfælde hos forbrugerne.
Ikke for at være pessimist, men betyder det ikke produktansvar og dermed erstatningsansvar, HVIS uheldet skulle være ude?
Det er nøjagtig det samme som hvis du laver mad til andre, det er de regler som falder under privatsfæren.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/04kontor/Vejl_privatsf%C3%A6re_bagatel.pdf
Som beskrevet i kapitel 3 er fødevareaktiviteter i privatsfæren ikke omfattet af fødevarelovgivningen. Det betyder, at hvis man serverer mad for andre, og de bliver syge af maden, har man som privatperson
selv ansvar for at have gjort andre syge. Eventuelt kan de personer, som er blevet syge, rejse sag mod én,men i så fald vil der være tale om et civilretligt søgsmål. Fødevarestyrelsen vil ikke være involveret i
forholdet, og Fødevarestyrelsen vil ikke have mulighed for at foretage tilsyn med fødevareaktiviteter i privatsfæren


Så hvis du bager en kage og sender med til spejderne/fodboldklubben/børnehavet og de bliver syge af den kage, så er det dit ansvar. På samme måde bliver det med æggene. Det er der for så vidt intet nyt eller skræmmende i, men det skal jo pointeres.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Det bliver lovligt at sælge æg, hvis man har max. 30 høns
« Svar #89 Dato: 05 Juni , 2013, 16:21 »
@Jes: Nej selvfølgelig er det ikke det. Vi har jo høns netop for at kunne spise æg og kød fra dyr der er blevet behandlet ordentligt og har det godt.
Jeg var bare nysgerrig, for jeg har tænkt på det før, i andre sammenhænge godt nok. Når man forærer væk af, eller sælger af overskuddet fra fisketure, køkkenhave f.eks. Hvornår og hvor meget ansvar har man så. :) Hvornår bliver det betragtet som erhverv, og ikke privat.  :)
Men nu er jeg lige endnu en gang blevet klogere, takket være Finn.


@Finn: Jeg anede ikke der fandtes sådan en vejledning. Hvordan hulen finder du rundt i den jungle, er du uddannet jurist. Jeg bøjer mig i støvet.  /o
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte