Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hanegal slut i Roskilde?  (Læst 46343 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #30 Dato: 26 Februar , 2009, 15:33 »
Jeg synes også, at det er en tåbelig beslutning, som er truffet af en gruppe tilsyneladene snæversynede mennesker, hvis magtbeføjelser muligvis er steget dem til hovedet. 

Jeg er også klar over, at mange døjer med katte (og i sjældnere tilfælde hunde) som ikke bliver, hvor vi mennesker synes de skal være. Men bliver beslutningen i Roskilde om hanehold en bedre, fornuftigere eller mere retfærdig beslutning, fordi vi i frustration sparker videre og retter skytset mod hunde og katteejerne, som vil sidde med en tilsvarende følelse af afmagt, hvis nogen vil fratage dem retten til deres kæledyr. Hvad skal denne gruppe så gøre - finde en endnu svagere gruppe og sparke videre ned på? Hvor ender det så??

Jeg tror, at Finn er på rette spor med samarbejdet med de øvrige fugleforeninger. Et samarbejde med dyrenes beskyttelse kan vel også være en farbar vej? Jeg er sikker på, at de er helt på linie med os i denne sag!


hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #31 Dato: 26 Februar , 2009, 17:22 »
Du har nok ret Lone,

Det var mest fordi det betragtes som en folkeret at have hund og kat, uanset hvad naboer føler. Alle partier har medlemmer med disse dyr, og det ville derfor efter min bedste overbevisning aldrig blive vedtaget. Jeg mener bare det er en lige så stor ret at have høns, i bedste hensynstagen til naboer.
Jeg har taget det til efterretning, og kaster ikke med mudder.
Jeg var godt sur da jeg kom hjem fra Byrådsmødet, og havde en følelse af, at hvis alle vigtige beslutninger bliver taget partipolitisk uden mulighed for at trænge ind med fornuft, så er det trist for Roskilde kommune.
Håber at det lykkes ad andre veje...

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #32 Dato: 26 Februar , 2009, 17:36 »
Hej Katrine

forstår godt surheden! Her, hvor jeg bor har politikerne lige vedtaget en lokalplan for det område, hvor jeg bor, som efter min mening er ganske tåbelig. Det værste er, at de overhovedet ikke lytter efter argumenter! Det giver en enorm følelse af afmagt!

Men lad os håbe at et tilstrækkeligt pres (bl.a. fra dette forum) kan få dem på bedre tanker. Der er jo allerede skrevet til pressen - et par læserbreve til at følge denne henvendelse op, vil nok ikke være så tosset!

mvh Lone

hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #33 Dato: 26 Februar , 2009, 17:46 »
Hunde og katte var mest for at illustrere det absurde i lovgivningen. Det ville aldrig have nogen chance for at blive gennemført. Man kan kræve haner aflivet, men (vil) intet gøre ved hunde der skambider får..

Det er absolut Bjarne Andersen der skal have æren for samarbejdet. Det er ham der har startet det, både i fugle- og dueforeninger og det er den vej der skal arbejdes. Jeg kunne også forestille mig at Landsforeningen "LANDSBYERNE I DANMARK" har interesse i den. Den rammer jo lige ned i deres medlemmer, hvoraf mange flytter ud på landet i en landsby og vil holde og avle høns, men ikke kan det...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Svend Erik

  • Bruger
  • Indlæg: 99
    • Team Dråby
Haneforbud i Roskilde
« Svar #34 Dato: 26 Februar , 2009, 22:23 »
Se indslaget fra Lorry http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=471376&r=5


Jeg har flyttet dit indlæg til denne tråd, for at holde det samlet.
Susanne / admin
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2009, 06:00 Fra Susanne Hansen »
Racefjerkræ på Djursland, Kolind og Omegns Fjerkræklub
www.djursracefjerkrae.dk
Faverolles den hyggeligste høne
www.faverolles.dk
Racefjerkræ i Danmark
www.racefjerkrae.dk
Faverolles i Dråby
www.TeamDraaby.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Haneforbud i Roskilde
« Svar #35 Dato: 26 Februar , 2009, 22:31 »
Godt indslag :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Haneforbud i Roskilde
« Svar #36 Dato: 26 Februar , 2009, 22:51 »
Ja indslaget er da fint nok.. Men stakkels haneejere.. De politikere må da ha gak i låget...  <B <B...

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #37 Dato: 27 Februar , 2009, 07:01 »
Ikke alene har de pip i låget, men dem der står bag beslutningen tør ikke engang stille sig op og forsvare deres beslutning.... Det er på samme tid både arrogant og ynkeligt.

Det ser ud som om politikerne ikke havde regnet med de massive protester som den her beslutning har medført. Om ikke andet så kan det forhåbentligt være med til at i andre kommuner så overvejes et eventuelt forbud mod hanehold en ekstra gang...

Vi herfra fortsætter i alt fald vores arbejde for at få ændret bekendtgørelsen, så kommunerne ikke kan indføre den slags.
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2009, 07:11 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #38 Dato: 27 Februar , 2009, 07:46 »
Så var indslaget fra Lorry også på TV2 News. Det var helt tydeligt i mine øjne, at det var det latterlige i sagen, der berettigede at indslaget blev vist. Men latterligt eller ej - nu er forbuddet jo trådt i kraft.
"Demokratiet" har virkelig vist sit værd, når man kan lave et så vidtgående indgreb for en hel kommune på basis af én enkelt klage!
Jeg er rystet.
At det så også går ud over museets hane, der altid har været en del af museets udstilling, er bare en af de mange (ups) konsekvenser man ikke har skænket en tanke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #39 Dato: 27 Februar , 2009, 09:26 »
Jeg så også indslaget og blev faktisk godt gal i skralden over at de 'folkevalgte', der havde stemt for, var så store vatnisser at de ikke engang turde stille op og forsvare deres beslutning. Gad vide hvad det næste bliver; kan jeg mon få indført forbud mod trampoliner i Køge kommune fordi en genbo har fire børn, der hele sommeren -dagligt indtil til solnedgang- hopper skrigende rundt på en trampolin????? Eller kan jeg få indført forbud mod bilalarmer, fordi min nabo har sådan en der 'går af' i tide og utide????
Det er desværre den skræmmende trend i vores samfund at der lovgives på baggrund af enkeltsager og på baggrund af en mindre og mindre tolerance overfor hinanden. Hvis ikke man passer ind i 'weber-idylen', så må der gøres noget ::)
ÆV ÆV ÆV
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #40 Dato: 28 Februar , 2009, 10:27 »
Opfordring til alle i Roskilde kommune der er berørt af dette her.

Skriv til Miljøudvalget i Folketinget, det er dem der har mulighed for at lave bekendtgørelsen om! Den nuværende bekendtgørelse udløber 1/1 2010, så det er nu at forarbejdet skal laves!

Her er et link
http://folketinget.dk/default.asp?id={A38552C6-FA46-462C-95A2-1396C0379C59}

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #41 Dato: 28 Februar , 2009, 11:03 »
Jeg er rystet over at man kan tage sådan en beslutning, jeg håber virkelig at borgerne i Roskilde vil kæmpe imod, hvis der da ellers er noget at gøre, næste gang bliver der måske taget en beslutning om at der ikke må dyrkes nogen form  hobby i byen,
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #42 Dato: 28 Februar , 2009, 13:23 »
Det er simpelthen så langt ude i hampen det her, at det er svært at finde ord  >:( Jeg ville være SÅ gal i skralden, hvis det var "min" kommune og jeg havde været med til at stemme de pågældende politikere ind.....ved nærmere eftertanke tror jeg bare, at jeg ville blive gal i skralden uanset hvem!

Det er synd for nuværende og fremtidige hønseholdere i Roskilde og der er findes i min verden ingen argumenter, som kan berettige sådan en beslutning - så meget larmer en hane ikke. Hvor pokker er rummeligheden og tolerancen???

Jeg tilslutter mig Mettes trefoldige "ÆV"!
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #43 Dato: 28 Februar , 2009, 15:54 »
Det er lang tid siden jeg har grinet så meget i forbindelse med at jeg har læst en sags akter.
Det der slog mig flere gange var at det da måtte være løgn det jeg læste, i dagens Danmark i 2008, men det skulle være ganske vidst.
Især beskrivelsen af at genboen klagerde over naboen ikke lukkede hønsene ind rettidig i forbindelse med at fjerkræholderen var på ferie fik ekstra gang i latermusklerne.
Det siger langt mere om genboen end hønseholderen. Så min personlige kommentar er at det er noget af det mest tåbelige jeg nogensinde har set.

Da politikerne er så forviret og ukompotente til deres job og hermed gør som de der råber højest ønsker, skulle dette i sig selv give store muligheder for at få dem til at ændre mening. Jeg håber at rigtig mange i Roskilde gør indsigelse mod regulativet, i modsat fald er der ingen tvivl om at det er begyndelsen til ende på dyrehold i bymædsig bebyggelse.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #44 Dato: 28 Februar , 2009, 16:49 »
Det er egenligt underligt, at der ikke har været nogle udmeldinger om sagen ( i pressen, hjemmesider og lign. ) fra lokale klubber, Roskilde kreds eller DFfR...  ::) Nu ved jeg godt at hovedparten af DFfr`s bestyrelse bor helt ovre i Jylland, men alligevel... Forbud mod hane-gal kunne jo brede sig...

Men TAK til DFF, og især Finn Jensen ! som så udemærket "kikker" på sagen...

Mvh. Bjørn.