Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem lægger æg, og hvilke æg  (Læst 1186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kirill

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Hvem lægger æg, og hvilke æg
« Dato: 06 Marts , 2013, 18:06 »
Hej

Vi startede ud sidste sommer med 4 forskellige racer, i dag der har vi 4 Favrolles, 2 Barnevelder, 3 Lutter og 2 Orpington, plus en Barnevelder hane.

Det har resulteret i 5 nye høns (af egen opdræt) af blandet race, et mix af det vi anskaffede sidste år.
De 5 høns som blev klækket i september, er også begyndt at give æg nu. Disse 5 høns er virkelig nogle blandingshøns, både hvad angår farve og størrelse.

Vi har i alt 16 høns, og får dagligt 6-7 æg, dette tal stiger hele tiden, efterhånden som de kommer i gang med at lægge æg.

Men nu er det så at jeg godt kunne tænke mig at finde ud af, hvem der giver æg, og hvem der giver hvilke æg.
Vi får æg i meget forskellige størrelser, alt fra 40 gram til 75 gram.

En mulighed var jo at sætte sig på en stol og kigge ind i redekassen en hel dag, og se hvem der lægger æg, og hvem der lægger hvilke æg, men det tillader min tid ikke rigtig.

Jeg har 3 "skruk-huse" med hver sin lille løbegård.
Kan jeg hver aften flytte en over i hvert af disse, og så lade dem går der alene i 1 døgn, og så næste aften bytte rundt, indtil alle lige har været på "single ferie" i et døgns tid?
Eller vil denne flytning evt. få dem til at holde op med at lægge æg?

Hilsen
Gert
Nu endelig med høns.

0.4 Faverolles
0.3 Lutter
1.2 Barnevelder
0.2 Orpington
0.5 Havehøns af blandede racer

Og derudover
1.0 fantastisk ægtefælle af arabisk herkomst.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvem lægger æg, og hvilke æg
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2013, 18:12 »
Det synes jeg da vil være rigtig synd for hønerne - desuden kan du sagtens risikere, at sådan en flytning frem og tilbage samt isolation fra de andre kan stresse dem så meget, at de nogle af dem stopper med at lægge æg.

Brug din næste fridag med fint vejr på en stol ved redekasserne, som du selv foreslår - det er også så dejligt afstressende at sidde og kigge på sine fjer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hvem lægger æg, og hvilke æg
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2013, 18:15 »
Måske Kirill. Men man hører tit om folk der køber nye høns, som læger et eller to æg og derefter holder pause pga. flytningen.
Så hvis et æg er næsten færdigt inde i hønen, så bliver det nok også "sendt afsted".

Kan du evt stille skrukhuset tæt op ad de andre, så hønen stadig har kontakt?
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2013, 23:44 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Hvem lægger æg, og hvilke æg
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2013, 18:42 »
Ellers sæt kamera op i redekasserne og så kan du gennemgå filmen om aftenen    /o
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor