Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)  (Læst 60443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #165 Dato: 07 April , 2013, 14:07 »
Jeg skal da have nogle flere høns, så jeg kan male udhæng og havemøbler en gang for alle  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #166 Dato: 07 April , 2013, 15:06 »
@Tanja
Ja, det er jo helt absurd med alle disse regler, og det fører jo til skrivekløe  ;-)

Det handler selvfølgelig om at være saglig i kritikken af reglerne og håndteringen af disse, men humor og udstilling af direkte tåbeligheder indgår naturligvis ;-)

@Poul Try
Det er vel bare endnu et eksempel på at virkeligheden ofte overgår fiktionen..... ;)

@Ina
Ja, metoden er velafprøvet gennem århundreder, og så undgår man også moderne malingstyper indeholdende nanopartikler med uvisse langtidsvirkninger :)

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #167 Dato: 07 April , 2013, 17:10 »
Jeg har ingen høns - endnu da.

Men hvis jeg nu anskaffede mig en flok race- eller blandingshøns, som lagde flere æg, end jeg selv kunne bruge, så ville jeg stærkt overveje at blive kreativ:

Så vidt jeg har forstået, er der intet til hinder for at sælge levende høns. Og hvis nu jeg har nogle kolleger, venner og bekendte, som gerne vil have adgang til lækre, friske fritgående æg, så kan de måske hver især købe en høne af mig. Jeg vil selvfølgelig stadig passe disse høns, for det ville være synd at fjerne dem fra deres kendte omgivelser. Æggene, som disse høns nu lægger, er ikke længere mine æg, så dem må jeg ikke selv bruge. Det er kun den nye ejer af hver høne, som må bruge dem. Flink, som jeg er, sørger jeg for at aflevere æggene til den rette hønseejer - som selvfølgelig giver mig lidt penge til foder og den slags, nu da jeg har udgifter på at passe hans/hendes høne.

Det er vel ikke ulovligt?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #168 Dato: 07 April , 2013, 17:13 »
Ulovligt - Næppe.

Men hvis de vil have skovlen under folk, så er der nok et skatteteknisk problem i det.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #169 Dato: 07 April , 2013, 17:23 »
Jeg agter selvfølgelig ikke at tjene penge på det - jeg skal bare have mine udgifter til foder, skaller, strøelse mv. dækket.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #170 Dato: 16 April , 2013, 17:16 »
Ifølge Fødevarestyrelsen så er der meget lidt salmonella i Sverige og det er derfor at de kan lade være med at kontrollere små besætninger derovre, men det er nødvendigt her i Danmark.

Men nu har de altså fundet salmonella i foder i Sverige..
http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2013/salmonellasmittatfoderfranuppsalaforetag.5.7c4ce2e813deda4d30780002473.html

Hvordan hænger det lige sammen nu med at der er meget lidt smitte i Sverige.. Det er vist svært at gennemskue
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #171 Dato: 18 April , 2013, 09:04 »
Først var Danmark salmonella frit, så var det lige pludselig ikke. Så var Sverige salmonella frit, endda i længere tid end Danmark, og nu er det ikke.

Kan man OVERHOVEDET regne med noget som helst mere ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #172 Dato: 18 April , 2013, 13:32 »
Er der nogen der kender parametrene for hvordan de udregner landenes salmonellastatus?? Som jeg lige har forstået det er Sverige salmonellafrit, Danmark har særstatus som salmonella frit, men stadigvæk er der meget stor forskel i landenes kontrol med det. Der må da være et eller andet der ligger til grund for den status som landet får. Alle landene har jo stadig salmonella i en eller anden form stadigvæk.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk