Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns se i mørke  (Læst 3135 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Kan høns se i mørke
« Dato: 01 Juli , 2012, 16:01 »
Mine høns går først i seng ved 22 - 22.30 tiden.
På hverdagen er jeg nød til at gå i seng omkring kl 21.15 da jeg fra nu af skal meget tideligt op, jeg har ikke altid mulighed for at se om alle høns går ind inden den automatiske lem lukker.

Mit spørgsmål er om høns kan se i mørke.
Tænker på at hvis de sætter sig til at sove ude i deres indhegning ( som er sikker på alle måder ) og det begynder at regne om natten vil de så gå ind i deres overdækket gård eller bliver de bare siddende i regnen.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan høns se i mørke
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2012, 16:04 »
Nej, høns kan ikke se i mørke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Kan høns se i mørke
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2012, 18:31 »
Foreslår du putter dem i seng, altså går ud og genner dem ind i huset, så de er inde inden du selv skal til køjs....
Lidt synd hvis de sidder hele natten i øsende regn, synes jeg. Mine får et venligt men bestemt puf i den rigtige retning, hvis de ikke selv kan finde ud af at det er sengetid.....
MVH Annette

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kan høns se i mørke
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2012, 18:37 »
Vi har også et par stykker, der ikke vil i seng om aftenen. Vi "køber dem" med lidt solsikkekerner. En håndfuld i et syltetøjsglas, rasle lidt med glasset i hønsegården - og alle fire madammer kommer spænende, og spiser deres kerner - og går ind gennem hønsehullet og i seng. Problem: af og til er der én eller flere af de allerede sovende høner, der vågner ved lyden. Så må der gives lidt kerner i hønsehuset så der bliver ro. Ligesom småbørn ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rasmus Nørby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Kan høns se i mørke
« Svar #4 Dato: 02 Juli , 2012, 12:26 »
Jeg har erfaring med, at høns faktisk godt kan se i mørke. Hvis jeg sætter nogle høns eller hane ud i hønsegården, hopper de selv ind i huset og op på pinden.