Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lægge kyllinger under "ny" skruk?  (Læst 6863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Dato: 14 Maj , 2012, 06:58 »
Vi vil gerne prøve at være selvforsynende med kyllingekød, så vi har planer om at købe små plymo'er og lade dem vokse sig store og lækre ;). Mine skrukker har kun ligget i ca. 3-4 døgn, og der klækker daggamle plymo'er hos producenten i morgen, d. 15. Kan jeg mon liste en håndfuld under skrukkerne, eller er det for tidligt? To af dem har haft kyllinger før, og er prima kyllingeførere.




« Senest Redigeret: 14 Maj , 2012, 07:11 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2012, 07:33 »
jeg gjorde det sidste år, startede med 1 enkelt, og da den var aksepteret, fik hun 6-7 stykker mere, der var noget størrer, og jeg havde prøvet at afskrukke hende nogle dage husker ikk lige hvor mange

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2012, 12:03 »
Så jeg kan godt reservere en håndfuld kyllinger og lægge under skrukkerne, selv om de ikke har ligget en uge endnu?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2012, 12:58 »
Min maranhøne havde ligget skruk i ca. 10 dage, da jeg stoppede 16 kyllinger under hende. De første til natten, men resten løbende over 2 dage, efterhånden som de klækkede i rugemaskinen og var tørre. Hun er meget blid af en skruk at være og accepterede dem alle som sine egne, selv om hun skelede lidt racistisk da jeg lagde 5 gule kyllinger under hende  ;)
Jeg ville gøre forsøget, især når de har prøvet det før.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2012, 17:48 »
Det har jeg lige gjort ved en af mine skrukker, hun havde også kun ligget nogle få dage.
Har dog også været udsat for det modsatte, en høne der havde ligget 21 dage ville ikke acceptere kyllingerne og hakkede dem.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2012, 18:22 »
Jeg har også med stort held lagt kyllinger under en skruk, der har ligget omkring et døgn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2012, 19:42 »
Mange tak for svar alle sammen. Jeg overvejer om jeg skal lægge kyllingerne til nu, eller vente til næste kuld klækker hos Bangs. Allerhelst ville jeg gerne have maranhanekyllinger, men befrugtningsprocenten hos mine haner i år er /d :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2012, 19:56 »
Enig Tanja.  ;D

Jeg tror at 3 af de 8 æg jeg hentede hos dig var befrugtede. Til gengæld er kylling nr 3 så lige netop kommet ud. Der er 3 Maran æg mere i maskinen endnu da jeg ikke kunne se særligt godt igennem dem da jeg lyste æg på dag 17. pga af skallen. Jeg har dog en mistanke om at de er blanke.
Mvh
Erik Andersen

Offline MEC

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2012, 20:57 »
Hej Tanja
Det er da ikke umuligt at din skruk vil acceptere kyllingerne, selv den kun har været skruk i en uge.
Har for ti dage siden lagt kyllinger under en skruk(Helga /o), som kun havde skrukket i en uge, og de blev straks accepteret - og er blevet passet upåklageligt lige siden :D.
mvh
Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2012, 07:06 »
Jeg har flere gange lagt kyllinger under en skruk, der kun har ligget få dage, det er gået fint. Høner kan heldigvis ikke tælle til 21 ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2012, 07:12 »
Hej Tanja
Det er da ikke umuligt at din skruk vil acceptere kyllingerne, selv den kun har været skruk i en uge.
Har for ti dage siden lagt kyllinger under en skruk(Helga /o), som kun havde skrukket i en uge, og de blev straks accepteret - og er blevet passet upåklageligt lige siden :D.
mvh
Marianne
Ej hvor herligt *p Søde Helga *p Tak for opdateringen.

Vi er blevet enige om at vente til næste klækning af plymoer, for der er så mange løse ender vi lige skal have styr på inden da, og jeg har også rigeligt med at holde styr på de tre araucanakyllinger der stadig går i kravlegård. Damerne ligger jo bare der og venter alligevel ;). Ærgeligt nok er min lille hollandske dværg gået af reden bare 5 dage før klækning. Måske nok fordi hun kun lå på 5 æg, hvoraf de 4 var ubefrugtede, så de blev fjernet i søndags. Det sidste, forhåbentlig, befrugtede æg er nu lagt ind til de ivrige skrukker i maranhuset, så må vi se om der kommer en enlig kylling på lørdag. Hvis der gør det, køber jeg daggamle kyllinger, så skrukkerne ikke kommer op at toppes om enebarnet.

Tak alle sammen, for gode og brugbare svar /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2012, 07:19 »
Hov :o - Helga /o

Er hun ikke den søde, smukke vorwerk høne, som jeg forelskede mig i, men desværre ikke kunne tilbyde et nyt hjem på daværende tidspunkt???

Skønt at høre, at hun lever et dejligt liv i sin nye hønsegård.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline MEC

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2012, 16:34 »
Hov :o - Helga /o

Er hun ikke den søde, smukke vorwerk høne, som jeg forelskede mig i, men desværre ikke kunne tilbyde et nyt hjem på daværende tidspunkt???

Skønt at høre, at hun lever et dejligt liv i sin nye hønsegård.

-Jo, skønne Helga har fået et godt hjem hos mig, og er nu en super hønemor for 7 wyandotkyllinger. Viser gerne fotografisk dokumentation, når jeg har fået taget nogle billeder ;)
mvh
Marianne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Lægge kyllinger under "ny" skruk?
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2012, 17:28 »
-Jo, skønne Helga har fået et godt hjem hos mig, og er nu en super hønemor for 7 wyandotkyllinger. Viser gerne fotografisk dokumentation, når jeg har fået taget nogle billeder ;)
mvh
Marianne

Hvor er det skønt at høre, at Helga har fået et super liv efter at have vært mobbeoffer - og nu skal hun oven i købet være mor *o . Jeg glæder mig til at se billeder  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14