Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns  (Læst 66684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Jeg har før brændt så meget for noget, at jeg har sendt en e-mail til samtlige partier på Christiansborg. Dengang ville jeg have forbudt sandpapirsrør til stuefugle, og Dansk Folkeparti reagerede faktisk meget positivt på henvendelsen og ville gerne lave et stort interview med billeder til deres partiblad. Desuden tog de det op i Folketingssalen, hvor de dog blev grinet ud  ::), men det kom da i avisen og fik lidt omtale. (Jeg sagde pænt nej tak til interviewet i øvrigt, men en artikel med fokus på emnet blev bragt i bladet og tilsendt til mig). http://undulater.skrivunder.dk/

Nu er der jo så kommet fokus på salg af æg fra private, og jeg har tænkt mig at sende en e-mail igen, men alene er man svag; mange er man stærke. Har I lyst til at være med til at skrive til politikerne, og spørge om de vil lave lovgivningen om, så vi racehønseejere kan sælge vores æg, og også lovligt forære en bakke æg væk? Jeg kan evt. starte en ny underskriftindsamling på fx skrivunder.dk, men jeg vil næsten hellere sætte noget i gang nu, og sende afsted inden for en uges tid.

Lad mig høre jeres tanker, og lad mig høre jeres idéer. Måske er det noget helt tredje der skal gøres?

« Senest Redigeret: 09 Februar , 2012, 20:23 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2012, 19:40 »
Tanja, hvor skriver jeg under....du sender mig bare et link!!!! /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2012, 19:44 »
Jeg er med :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2012, 19:48 »
 /o jeg er klart også med
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2012, 19:51 »
Klart ja!!!! Duer det der med underskriftsindsamlingen ikke eller ? Og det skal der vel til for at sende noget allerede efter en uges tid? Det er SÅÅÅ tåbeligt, at man ikke må forære en bakke æg væk, giver bare ingen mening i min verden.. Hvis fx min mor bliver syg af mine æg, så er der jo ingen tvivl om, hvor æggene kommer fra, men hvis hun bliver syg af en bakke æg fra supermarkedet, har hun jo ingen chancer for at gå tilbage og sige "hey, noget er galt"..desuden kan maaange andre nå at blive syge, inden de evt måtte trække dem tilbage eller i det hele taget have fundet ud af, hvor æggene er fra eller hvad f..... de skal gøre ved det !!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2012, 19:58 »
Jeg har sendt to mails til den gode Mette, I må da gerne læse dem. Og de må også gerne kopieres helt eller delvist.
Her er den om æg:
Kære Mette Gjerskov

Jeg skriver til dig, fordi jeg håber, du kan få ryddet op i det utal af urimelige regler, der er omkring fjerkræhold.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi selvfølgelig skal have gode regler, der beskytter forbrugerne mod grimme sygdomme.

Dette eksempel er om æg.
Jeg opdrætter racehøns, de lægger æg, og jeg bruger ikke alle æggene til udrugning.
I perioder har jeg flere æg, end vi selv kan spise, som loven er nu, begår jeg lovbrud, hvis jeg lejlighedsvis forærer min familie eller en nabo mine overskydende æg, fordi jeg ikke er godkendt til Stalddørssalg. Denne regel siges at være til for, at man kan spore, hvor en evt. smitte kommer fra, men mon dog ikke man ville vide det, hvis man blev syg efter at have spist æg fra mig?
Om Stalddørssalg:
http://www.fodevarestyrelsen.dk/fdir/pub/2010286/rapport.pdf

Jeg kan tilmelde mig salmonellakontrol af mine høns, men jeg kan stadig ikke opnå godkendelse til det, man kalder ”Stalddørssalg”, fordi mine høns er racehøns og ikke kommer fra et godkendt rugeri.
Bekendtgørelse om bekæmpelse af salmonella i konsumægshønsehold og opdræt hertil (for Stalddørssalg):
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122271#Kap3

Godkendte rugerier udruger ikke racehøns, men udelukkende de sølle æglægningshybrider, som efter at være blevet næbtrimmede, er henvist til et usselt liv enten i et bur, hvor de har ca. 1 A4 ark pr. høne (ja, jeg kender til de såkaldt berigede bure, der endelig er kommet efter adskillige år) eller til et liv i en kæmpeflok på op til 20.000 individer.

Det paradoksale er, at man altid kan risikere at få f.eks. salmonella eller campylobacter fra fjerkræ, også fra godkendte, kontrollerede besætninger, for de er jo kun salmonellafri, den dag kontroldyrene/æggene kontrolleres.

Måske var det bedre at huske forbrugerne på, at de ALTID skal have en god køkkenhygiejne, når de har med fjerkræsprodukter at gøre?

Hvorfor har vi så fået den kæmpefrygt grænsende til angst for salmonella?
"Der er divergerende meninger om, hvorfor forskellige salmonellatyper dukker op og spreder sig hos en dyreart, men nogle vil mene, at S. Enteritidis blev almindelig i fjerkræ, fordi S. Gallinarum blev udryddet, hvorved der blev en økologisk niche ledig, som S. Enteritidis kunne flytte ind i."
S.Gallinarum  er temmelig ufarlig for mennesker, men S. Enteritidis  er ikke..
http://ing.dk/artikel/124376-er-salmonella-et-nyt-faenomen

Mine høns går frit i haven, de får gjort rent i deres hønsehuse hver dag.
Og ja, jeg spiser med stor fornøjelse mine egne æg rå i hjemmelavet is, hjemmelavet mayonnaise, til Sol over Gudhjem osv.

Jeg ser frem til at høre fra dig

Venlig hilsen
Marianne Vedel
og her havde jeg min adr.

Formand for Specialklubben for Maran – Maranklub DK
Administrator på Dansk Fjerkræ Forum
(jeg valgte at tage lidt titler med, idet jeg håbede, det ville give mere vægt)
« Senest Redigeret: 26 Januar , 2012, 19:59 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2012, 19:59 »
Og her er den om slagtning:
Kære Mette Gjerskov

Jeg skriver til dig, fordi jeg håber, du kan få ryddet op i det utal af urimelige regler, der er omkring fjerkræhold.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi selvfølgelig skal have gode regler, der beskytter forbrugerne mod grimme sygdomme.
Jeg har bestemt ikke noget mod love og regler, f.eks. kan jeg sagtens se det fornuftige i at holde stille for rødt lys.

Dette emne er om slagtning af egne dyr.

Når man opdrætter racehøns er ca. halvdelen haner, i æglægningsindustrien bliver de nyklækkede hanekyllinger gasset og anvendt som minkfoder.
Mange opdrættere lader hanerne vokse op til en passende slagtestørrelse, som de når ved ca. 6 mdr. (ikke på 5 uger som i industrien). Mmmm, sådan en hjemmelavet hanekylling kan slet ikke sammenlignes med en fra frysedisken, man forstår til fulde, hvorfor kyllingesteg var søndagsmad i barndomsårene!
Som reglerne er nu, er det ulovligt, hvis vi er nogle stykker, der mødes og hjælper hinanden med at slagte.
Det er ellers vældig praktisk, for så kan man bruge en fælles plukkemaskine, bruge fælles skoldekar osv.
Men det er altså ulovligt, for man må ikke ”åbne dyrene”, når man ikke er på sin hjemmeadresse. Man må heller ikke forære slagtede og rensede dyr væk og slet ikke sælge sådanne. Man må gerne forære dyret væk med indvolde, men holdbarheden (og begejstringen) er unægtelig begrænset, hvis man vil glæde sin familie med en hanekylling med indhold.
Argumentet for at indvoldene ikke må være pillet ud, er at det er modtagers/købers garanti for, at dyret ikke fejler noget. Hvordan det skulle kunne ses på indvoldene, det ved jeg ikke, og det er i hvert fald ikke nogen garanti for at der ikke er bakterier i dyrene... Jeg tror snarere, at det er for at sætte en begrænsning på denne type salg. Det vil altid være nemmere at sælge en kylling eller and uden indvolde end en med. Men sådan er reglerne altså.
Samme regler gælder i øvrigt for kaniner og opdrættet fjervildt (gråænder, fasaner etc.). De må også sælges slagtet, uden dyrlægekontrol, men uåbnede.

Men det ulogiske kommer, når man ser på hvad jægere må. De må nemlig gerne forære/sælge både harer, fasaner og gråænder der er afhudede, plukkede OG rensede. Jægere må altså gerne tage indvoldene ud på de dyr, de skyder og så forære/sælge dyret.. Helt uden autorisation i øvrigt. (Autorisationen kommer igennem jagttegn) Samme antal som ved stalddørssalg. Her er der slet ingen dyrlægekontrol indblandet.
Hermed falder argumentet da, om at forbrugeren skal kunne se indvoldene, fuldstændig væk...

Skov- og Naturstyrelsen regner med, at ca. halvdelen af de fasaner og gråænder som nedlægges i Danmark stammer fra opdrættede fugle. Så man må ikke tage en opdrættet gråand, slagte den og tage indvoldene ud og sælge. Men man må gerne tage den samme gråand, sætte den ud i en sø,
vente en måned, skyde den og SÅ må man gerne sælge den lige til putte i ovnen.

Hvorfor i alverden må jægere det, som almindelige opdrættere ikke må? Jeg undrer mig over disse regler og den forskelsbehandling, der er her. At sælge en nedskudt gråand renset uden dyrlægekontrol er lovligt; at sælge en opdrættet and renset uden dyrlægekontrol er ulovligt...

Modtagerne af vildt kan åbenbart ikke se på dyrenes organer om dyret har været sygt.
De forskellige regler for almindelige opdrættere af fjerkræ og jægere ses her:
http://www.fodevarestyrelsen.dk/fdir/pub/2010286/rapport.pdf

Til gengæld importerer vi så masser af fjerkræ, og her gælder der for importen af fjerkræ fra EU at der er en meget stor risiko.
http://ing.dk/artikel/121841-hver-anden-importkylling-rummer-resistente-bakterier

Men man luller forbrugerne ind i en tro på, at fjerkræprodukter i pæne plastikposer med billeder af bondegårde er sikre. Hvilket de jo langt fra er, vi har for nylig haft en sag med importerede andebryster fra Kina, hvor man fandt salmonella.
Reglerne er i Autorisationsbekendtgørelsen, BEK nr 1151 af 12/12/2011:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139657

Vi ønsker os som racefjerkræopdrætter retten til at mødes til fælles, hyggelige slagtedage, hvor vi kan spare på ressourcerne, når vi slagter i fællesskab.

Jeg ser frem til at høre fra dig

Venlig hilsen
Marianne Vedel

Formand for Specialklubben for Maran – Maranklub DK
Administrator på Dansk Fjerkræ Forum
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #7 Dato: 26 Januar , 2012, 20:15 »
super skervet marianne
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2012, 20:16 »
 /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o

--Du fortsætter også bare selv Marianne /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #9 Dato: 26 Januar , 2012, 20:18 »
Wau Marianne..du er bare sej  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2012, 20:34 »
Må jeg foreslå at det bliver sendt til fødevareudvalget. Ministeren er jo ligesom blevet klar over det, og stiller sig positiv, så nu gælder det om at det kommer op i fødevareudvalget og der bliver taget en beslutning om at ændre bekendtgørelsen.

Så hvad med at Tanja koordinerer noget med at skrive brevet og få så mange til at skrive under og hun også sender det?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #11 Dato: 26 Januar , 2012, 20:34 »
Hej,

Jeg synes også det lyder rigtig godt med en underskrifts indsamling  /o Jeg skriver gerne under.

Jeg må samtidig indrømme, at jeg overhoved ikke har styr på div. regler m.m. Jeg har med glæde foræret æg væk til kollegaer, familie, venner osv.

Jeg har så lige et enkelt lille spørgsmål... - Hvis man ikke må sælge sine store slagtede kyllinger der har gået hjemme i haven, må man så sælge sine ændre, gæs og kyllinger, hvis man kalder dem for "frilands-gæs/ænder/kyllinger"?

Jeg spørger fordi, hvis nogle af jer vil tjekke www.dyssegaarden.com , så er det Mette Gjerskovs familiegård, (kontaktperson er bla. hendes bror Morten) og de sælger da både gæs, ænder og kyllinger. Overholder de alt, hvad man skal, for at få lov til at sælge  ???
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #12 Dato: 26 Januar , 2012, 20:41 »
Dyssegården skriver
"Alle vores ænder og gæs slagtes på et godkendt fjerkræslagteri, hvor hver enkelt dyr kontrolleres af en dyrlæge."

Så må de gerne sælges. Problemet er at det koster en del at få en dyrlæge ud at kigge på indvolde og det kan kun løbe rundt hvis man har mange dyr til slagtning. Ikke noget med hobby så...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #13 Dato: 26 Januar , 2012, 20:43 »
Dyssegården skriver
"Alle vores ænder og gæs slagtes på et godkendt fjerkræslagteri, hvor hver enkelt dyr kontrolleres af en dyrlæge."

Så må de gerne sælges. Problemet er at det koster en del at få en dyrlæge ud at kigge på indvolde og det kan kun løbe rundt hvis man har mange dyr til slagtning. Ikke noget med hobby så...


Okay, og deri ligger forskellen jo
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: E-mail til Chr. borg (vedr. salg af æg fra racehøns)
« Svar #14 Dato: 26 Januar , 2012, 21:08 »
Må jeg foreslå at det bliver sendt til fødevareudvalget. Ministeren er jo ligesom blevet klar over det, og stiller sig positiv, så nu gælder det om at det kommer op i fødevareudvalget og der bliver taget en beslutning om at ændre bekendtgørelsen.

Så hvad med at Tanja koordinerer noget med at skrive brevet og få så mange til at skrive under og hun også sender det?

super ide
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.