Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af æg?  (Læst 50400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #30 Dato: 30 December , 2011, 19:52 »
Jeg er da også helt sikker på at metmus mener at hun heller ikke er utilbøjelig til at frikøbe nogle stakler.
I øvrigt synes jeg ikke at racefjerkræavl løser problemerne ved etikken i fjerkræhold. Vi avler i høj grad udelukkende efter udseende. Mange river hovedet af kyllinger grundet forkert farve eller facon. Andre lader dyr "vente" i meget små bure for at se, hvad de udvikler sig til eller for at kunne skifte hane af og til. Selv må vi "intimbarbere" vores høns for at få befrugtet æggene ordentligt da halefjerene bøjer ind under den manglende gump.... Dertil må vi leve med et letal-gen koblet til øretufterne. Andre racer kan ikke se ud af øjnene. Andre igen har behov for særlige manganpræparater fordi de egentligt er "for store" og ikke kan klare vægten i deres led. Så der er også etiske problemer i egne rækker. Ang. æglægningshybrider, så var vores eneste problem med dem at nogle var så kortnæbbede efter næbkuperingen at de kuglede langt græs op i kroen og faktisk døde af sult før vi opdagede det. Vi har ikke været ude for læggenød (jo, hos en Maran) og de lagde godt nok STORE :o æg! Og mange i løbet at de to-fire år, de holdt her på farmen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Salg af æg?
« Svar #31 Dato: 30 December , 2011, 19:52 »
Jeg er af den indstilling at al hjælp til bedring af forhold for dyr er velkommen.

Men jeg mener samtidig at der er bedre og mere effektive metoder til at hjælpe dyr end ved at redde 10-20 aflagte industrihøns. Giv hellere et bidrag tilsvarende købsprisen for sådanne høns til en af dyrevelfærdsgrupperne, feks Dyrenes Beskyttelse eller Anima. Derved gives disse bedre betingelser for at øge indsatsen for oplysningsarbejde/kampagner. Tegn evt et medlemskab.

Citat fra burhønsemanden vedr. de nye krav til burhøns fra 2012: - Hønsene skal have skrabeareal, siddepinde og redekasser, og det er helt klart en forbedring hvad dyrevelfærd angår. Det er fornuftigt, men det stiller nogle rimeligt store krav til staldsystemerne. - Udfordringen er samtidig, at vi på ingen måde kan konkurrere med udlandet, hvor der generelt er helt andre og langt bedre betingelser for erhvervslivet, herunder landbruget.

Uha, den stakkels mand klager over at skulle bruge penge på at forbedre vilkårene for hans "maskiner" /d.

Jeg bryder mig bestemt heller ikke om produktionsformen, men synes alligevel at vi skal være saglige. Jeg ser ikke i citatet fra burhønsemanden nogen klage. Faktisk siger han at de nye krav er fornuftige. Han gør blot opmærksom på udfordringerne samt en risiko for at dansk produktion af æg kan komme i fare på sigt.

At det sidste ikke kommer til at ske er helt afhængigt af forbrugerne (eller evt politikerne - et forbud mod import af æg produceret under ringere forhold end det der kræves af danske producenter kan afhjælpe risikoen på hjemmemarkedet.)  
Mvh
Erik Andersen

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Sv: Salg af æg?
« Svar #32 Dato: 30 December , 2011, 20:00 »
Go Tanja /o

Jeg har skam også mange af de hellige krige, Arla er et godt eksempel. Jeg tror vi skal kæmpe de kampe der føles rigtige for os og herefter kunne se os selv i spejlet med god samvittighed. Det vi kan gøre er at fortælle andre hvorfor vi vælger at gøre som vi gør. Det batter altid i et eller andet omfang og det er bedre at gøre lidt end slet ikke gøre noget. DET NYTTER ALTID /o

God kamp ;D
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #33 Dato: 30 December , 2011, 20:07 »
Vi er jo også nogle, der BÅDE er medlemmer af Dyrenes Beskyttelse, Forsøgsdyrenes værn, Pindsvinevennerne m.m. - og så alligevel gerne vil "redde " konkrete dyr. Også i oplysningsøjemed. Selv skrev jeg en artikel da jeg for 22 år siden havde mine første aflagte burhøns. Jeg sendte den efter tur til fire aviser. Alle returnerede med nogle pæne ord om min medrivende fortællestil, artiklens seriøsitet kombineret med morsomme og "rørende" observationer. De havde nydt den meget på redaktionen - og send endelig ind igen /o. MEN liiiige dette emne var for følsomt!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Salg af æg?
« Svar #34 Dato: 30 December , 2011, 20:14 »
Der er mere gang i den etiske debat om produktionsdyr nu end bare for nogle få år siden, så prøv da at sende artiklerne ind igen/skriv en ny og send endelig masser af billeddokumentation med lige fra hønsene ankommer, og til de ligner rigtige høns igen. Jeg tror den slags påvirker en del forbrugere efterhånden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af æg?
« Svar #35 Dato: 30 December , 2011, 20:17 »
Redde 10-20 hybrider eller holde en race, som er ved at uddø ? det første er helt sikkert det billigste og letteste.

Bevare mangfoldigheden eller støtte industrien ?

Der er mange muligheder og synspunkter.

Hvad er rigtigt hvad er forkert, det skal jeg ihvertfald ikke vurdere. Men jeg ville aldrig selv købe hybrider.

Ingen tvivl om at burhøns og skrabehøns er noget l... og at det burde forbydes.

Til gengæld synes jeg at det skulle være lovligt at sælge sine æg fra sine racehøns. For det med at hønsene skal komme fra et salmonella kontrolleret sted, holder ingen steder hvis der nu er salmonella, der hvor de skal gå.

Men hvis man tester sine æg for salmonella et år eller to (uden at sælge ) og der er intet er at påvise og man så laver kyllinger efter disse høns, hvad så ?

Men det bliver nok for dyrt i længden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Salg af æg?
« Svar #36 Dato: 30 December , 2011, 20:18 »
Vi er jo også nogle, der BÅDE er medlemmer af Dyrenes Beskyttelse, Forsøgsdyrenes værn, Pindsvinevennerne m.m. - og så alligevel gerne vil "redde " konkrete dyr. Også i oplysningsøjemed. Selv skrev jeg en artikel da jeg for 22 år siden havde mine første aflagte burhøns. Jeg sendte den efter tur til fire aviser. Alle returnerede med nogle pæne ord om min medrivende fortællestil, artiklens seriøsitet kombineret med morsomme og "rørende" observationer. De havde nydt den meget på redaktionen - og send endelig ind igen /o. MEN liiiige dette emne var for følsomt!
Har du overvejet problemstillingen i at i kunne være med til at forværre problemet  ??? Jeg tænker her på, at i ved at aftage de " Gamle " burhøns. Jo faktisk gør plads til nye burhøns der så skal pines igennem dette system. Og da i faktisk giver bønderne en urealistisk høj pris for deres " Affald " tilfører i dem jo kapital der kan bruges til den næste store udvidelse.
Hvad der på overfladen hvirker som hjælp kan faktisk godt være det modsatte.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Salg af æg?
« Svar #37 Dato: 30 December , 2011, 20:28 »
Til gengæld synes jeg at det skulle være lovligt at sælge sine æg fra sine racehøns. For det med at hønsene skal komme fra et salmonella kontrolleret sted, holder ingen steder hvis der nu er salmonella, der hvor de skal gå.

Men hvis man tester sine æg for salmonella et år eller to (uden at sælge ) og der er intet er at påvise og man så laver kyllinger efter disse høns, hvad så ?

Men det bliver nok for dyrt i længden.

Hele problematikken omkring salmonellakontrol har vi haft oppe før og jeg tror konklusionen må være at den kontrol blot giver konsumenter en falsk tryghed.
Kontrollen er 4 gange om året (stalddørssalg) men det betyder jo blot at 4 dage ud af 365 er nogle af æggene (garanteret) salmonellafri. Vender vi den om betyder det at 361 dage ud af 365 er der risiko for salmonella i æggene. Salmonella kan komme fra den ene dag til den anden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #38 Dato: 30 December , 2011, 20:40 »
@kyllingesalg - jeg forstår godt, hvad du skriver. Men fra min tid i en af de velrenommerede nødhjælpsforeninger kan jeg forsikre dig for at mange af projekterne kommer magthaverne mere til gode end den sultende befolkning. Det er jo ét af de store problemer - vi kan ikke undgå at støtte årsagen til problemerne. Så egentligt burde vi ikke støtte sultende små børn osv. De fleste har alligevel ingen fremtid, medmindre der også er et TV-hold tilstede ved den næste naturkatastrofe/borgerkrig. Men det nænner vi jo heller ikke, vel?
Angående hybrider eller ej, så er det vigtige vel at de er levende væsener, der er blevet udnyttet groft af mennesker. Uanset om de er fremavlede til at producere uanstændigt mange æg eller et smukt eller specielt udseende har de vel krav på lidt respekt. Ellers burde vi jo kun holde oprindelige hønsearter.... og så leve med lav ægproduktion og diskret udseende.
Men Lene, jeg er enig i at det burde være meget lettere at få godkendelse til salg. Har jo selv forsøgt men måtte erkende at Fjerkræ- og æggeproducenterne bestemmer. Men vi kunne jo prøve at få lidt indflydelse hos den nye regering. Alle burde kunne holde høns hvis forholdene er til det og det skulle være lovligt at forære naboen eller børnene en bakke æg.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Salg af æg?
« Svar #39 Dato: 30 December , 2011, 20:43 »
UBS der fik jeg vist smidt brænde på bålet

jeg vil  lige gøre opmærksom på at jeg bryder mig heller ikke om produktionsformen

det var kun for at vise at burhønse produktionen langt fra er død

min mening er skal de redes så skal det være inden de kommer i burene og ikke bagefter

og igen penge er roden til alt ondt

men et fantastisk betalingsmiddel



opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #40 Dato: 30 December , 2011, 20:46 »
Det er da lidt fint at få luftet holdningerne. Jeg tror nu ikke at der scores mange penge på de udsatte høns. Destruktion er simpelt hen indregnet i produktionsomkostningerne. Sidst, for 10 år siden, købte jeg 10 høner for 100 kroner. Fik 12. Der var solgt i alt 40 høns til levebrug. Resten blev kværnet til minkfoder. Ikke den helt store indtægtskilde.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af æg?
« Svar #41 Dato: 30 December , 2011, 20:57 »
Angående toppe på de toppede racer, så står der i standarden for dem at toppen skal være så højt og lige placeret på hovedet, så den ikke forhindre frit udsyn.
Her er det jo så op til den enkelte avler at være god til at sortere de dårlige dyr ud.

Angående Araucanaer,så kender jeg ikke deres gener. Men kan de letale gener for øretuffer ikke undgåes ved at parre en med øretuffer med en uden øretuffer eller ?
De er jo lige rigtige om de har eller ikke har øretuffer.

Angående hanebokse, opbevaring af extra haner, så er det jo igen op til den enkelte avlers samvittighed at vurdere om hvor store eller små de skal være eller hvor lang tid dyrene skal være der.

Angående tilsætning af f.eks mangan, så ser jeg det som et tilskud på lige fod med f.eks vitaminer eller masser af hvidløg. Eller for den sags skyld medicinering af dyrene.
De får jo kun mangan i starten og ikke hele deres liv.

Så kan man jo også mene at det er unaturligt at ruge kyllinger ud med maskine, men hvis man har den holdning, så kan man ihvertfald ikke også støtte hybrid hønsene.  
For det er der vist ingen logik i.

Men sådan er vi jo så forskellige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af æg?
« Svar #42 Dato: 30 December , 2011, 21:04 »
Alt andet lige. Om man er til hybridhøns eller ej. Så er vi vist alle enige om at burhøns og skrabehøns er levende individer og at disse produktionsformer burde forbydes.
Men forbydes de i Danmark, så flyttes produktionen vel til Østlandende, hvor dyrevelfærd endnu mere er en "by i Rusland".

Men på den den anden side er det også trist at der nu bruges enorme mængder penge på berigede bure for burhøns, yeah de får et ½ A4 ark mere plads og pinde (godt nok kun 5 cm. over bunden, men pinde er det).

For disse penge kunne istedet bruges til forhold for anlæg til fritgående eller økologiske høns.
« Senest Redigeret: 30 December , 2011, 21:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #43 Dato: 30 December , 2011, 21:06 »
Skal det forståes således at du synnes at det er iorden at lade fjerkræ tørste bare fordi at det gør arbejdet med plukningen nemere  ???

Jeg citerede ikke noget bestemt indlæg, da jeg syntes, det var ganske indlysende, at jeg refererede til det allerførste indlæg med at anskaffe sig "gamle" industriæglæggere.. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge lede metoder som fx tørstning  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

thorleif

  • Gæst
Sv: Salg af æg?
« Svar #44 Dato: 30 December , 2011, 21:11 »
Maaske fremtiden for aeg-produktionen kan vaere at slige "tager over"? Jeg har selv nogle "Black Rocks", og jeg ser at det er stadigt flere og stoerre gaarder der driver ude-gang med slige. Kig indenfor:
http://www.blackrockhens.co.uk/