Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?  (Læst 55713 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #60 Dato: 13 December , 2013, 10:52 »
Nej for det er en gammel race, så hvis man krydser andet ind bliver det til blandinger.

De har en nogenlunde ens type og kropsform, samt vægt, æglægning og temperament. Det hvor man gerne ser variation er farve inden for porcelænstegningen og så må de have top eller ej. Det er i disse ting man kræver variation.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline JKJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #61 Dato: 13 December , 2013, 10:58 »
Åh - det lettede mig lidt! Jeg har tidligere haft Gamle Danske Landhøns og Luttehøns, netop fordi det var noget "oprindeligt" og natur-nært. Det var med lidt den samme tanke jeg kastede mig over Blomsterhønsene. Den tanke ville jo være helt ødelagt, hvis man kunne krydse hvad som helst ind. Nogen der har blomsterhøns med top?  ;) Aftager gerne!

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #62 Dato: 13 December , 2013, 11:04 »
Rent standardmæssigt burde Welsumere ligge de største æg.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #63 Dato: 13 December , 2013, 17:20 »
Jeg har haft en lohman en gang, og den lagde hver dag et kæmpestort æg, ofte med to blommer,,, jeg tænker at lohman netop er programmeret til at lægge de kæmpeæg, men jeg tager måske fejl.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Sydsjælland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #64 Dato: 15 December , 2013, 23:02 »
Jeg lavede nogle araucana/maran kryds de lagde 75 gram+ æg tit 100 gram med 2 blommer :)
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #65 Dato: 22 December , 2013, 18:20 »
Jeg tilslutter mig nu udtalelsen om at Lohmann er en rigtig dejlig og omgængelig høne, med masser af fjer, hvis man ikke har købt den "brugt". mine Sussex lægger rigtig store æg indimellem helt op til 95 gr. har jeg fået. Det kan være at jeg har misforstået noget, men jeg troede det havde noget med hønens alder at gøre, jo ældre de blev, jo større og flottere æg. I forhold til mine Sussex lægger mine Maraner ikke lige så store æg, de er bare sjove, fordi de er mørkere.
Jeg vil til en hver tid anbefale Sussex som den af mine hønseracer der er nemmest og mest naturlig  :laugh:. Men det er bare min erfaring, men jeg kunne godt finde på at anskaffe nogle Lohmann igen, da de som sagt er meget omgængelige.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #66 Dato: 22 December , 2013, 20:39 »
Lohmann lægger som helt unge de første 4-5 uger, helt små æg ca. 30g og ind imellem kæmpe æg med 2 blommer. Altså hormonforstyrrelser som alle andre teenagere. Derefter lægger de normalt store æg 50-60g og det gør de meget konstant i 2 år hvorefter de er slidt op.
Sonja