Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?  (Læst 55719 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline magr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Dato: 17 Juli , 2011, 21:08 »
I min ungdom havde vi en æg-leverandør, hvis æg var VIRKELIGT store, og ofte med 2 blommer.

Det var muligvis hybrid-høns, men jeg ved det ikke.

Jeg synes, det kunne være sjovt at have store æg - så hvilke høner skal jeg lede efter?

Vh. Malene
1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2011, 22:17 »
Industrihybriden Lohman lægger kæmpeæg, men den er ikke nem at have med andre høns da den egentlig bedst kan lide sig selv.
Den er avlet til industrien, og er ikke særlig køn, og den er avlet til at lægge større æg end det passer sig for en høne af den størrelse.  /d
Men det du ønsker det kan den hver dag
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2011, 22:20 »
SYnes også New Hampshire lægger ret store æg - men ellers må du på udstilling når sæsonen starter og se, om du kan lure æggestørrelsen :D

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2011, 01:52 »
Det er sandsynligvis hybrider du skal have fat i, hvis det eneste der interesserer dig er store æg. :-\ Desværre er det så også det eneste du får ud af de høns. De er ikke værd at avle på eller spise.
Efter min mening et tåbeligt kriterie at vælge høns fra. Undskyld hvis jeg er for direkte. Men prøv at tjekke hvilke racehøns der lægger forholdsvis store æg. Dem vil du i det lange løb få mere fornøjelse ud af.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2011, 04:46 »
Industrihybriden Lohman lægger kæmpeæg, men den er ikke nem at have med andre høns da den egentlig bedst kan lide sig selv.
Den er avlet til industrien, og er ikke særlig køn, og den er avlet til at lægge større æg end det passer sig for en høne af den størrelse.  /d
Men det du ønsker det kan den hver dag


Jeg har lige for nyligt set sådan en Lohmann for første gang i mit liv.. Aldrig før har jeg set så lille og knoglet en høne, der bare lagde de største æg nogensinde, så store, at de knap nok kunne sættes i en alm æggebakke, ihvertfald sådan, at ægget hverken nåede bund eller at pakken kunne lukkes. Det havde de gjort i 2 år, et æg hver dag..Men der var næsten ikke engang halvdelen af fjerene tilbage på hønsene  :( Og så var de bare rigtig rigtig grimme, altså absolut ikke charmerende på nogen måder  /d Jeg synes, at dværghøns lægger store æg (taget kropsstørrelsen i betragtning), men jeg vil nu også sige, at det er værd at låne en bog på biblioteket om racer, og så find den, du synes der er flot at se på kombineret med flotte æg  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2011, 08:15 »
Malene, jeg har også set de der Lohmann og deres æg. Eller rettere - jeg så æggene først, og de så jo fantastiske ud, kæmpestore.

Men så så jeg hønsene. Og så skulle jeg ikke have noget af at spise de æg. Føj, hvor var de grimme og afpillede og ulækre, selv om de havde gode forhold. Tror simpelthen de bruger for meget 'krudt' på de æg til at kunne holde sig selv i god stand.

Husk også at jo større æg, jo mere æggehvide/vand er der i dem, blommestørrelsen følger ikke med. Og efter min mening er det blommen, der er allerlækrest.

De lækreste, mest cremede og mest velsmagende æg jeg har fået kom fra de store maraner, super delikate mørkebrune æg med flotte blommer. Og æggestørrelsen er også rigtig god, omkring 65 gram. At maranerne tillige er nogle særdeles behagelige og smukke høns, gør det jo ikke værre.  :)
Mvh Marianne

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2011, 08:28 »
Jeg har haft tre hold Brun Lohman, 11 i hver (aflagte burhøns, den ene høne var gratis ::)). Jeg kan slet ikke genkende jeres udtalelser omkring deres temperament. Mine var rare, nysgerrige, rendte i hælene på mig, var HELT SIKRE på at når jeg tog en greb, så var det ikke for at grave kartofler op, næh, jeg var SÅ flink at glæde dem med regnorm :D. De tiggede hæmningsløst ved havebordet, hoppede endda op på skødet af gæster og stjal deres kage.....
MEN de er produceret for at yde flest mulige æg af enorm størrelse. Selve hønen vejer vel godt et kilo. Kun to af dem blev nogenlunde dækket af fjer. De var næbkuperede (men det behøver de jo ikke at være, hvis man køber dem som kyllinger) og det tog livet af dem, efterhånden som langt græs kuglede sig sammen i kroen så der ikke var plads til mad. Så døde de uden at man kunne observere andet end at de blev tynde. Så der er både for og imod hybrider. Men STORE ÆG - dem er de leveringsdygtige i :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2011, 09:47 »
Spørgsmålet er måske så bare :
" Er det naturligt og sundt for høns at lægge et kæmpeæg hver evig eneste dag" ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2011, 09:53 »
Jeg hepper med på maranholdet. De æg smager altså bare bedre end dem jeg får fra araucana og blandingshønsene - hvorfor ved jeg ikke, men det gør de altså :D. Æggene vejer ca. 65-68 g, og det er ikke usædvanlig med æg +70 g, og rekorden ind til nu er 88 g for et maranæg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline magr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #9 Dato: 18 Juli , 2011, 10:19 »
Jeg har bestemt ingen intentioner om at støtte hybrid-industrien - de får nok al den støtte, de har brug for andetsteds.

Mit spørgsmål gik blot på, hvilke høns, der lægger STORE æg, for mine araucanere lægger ikke-så-store-æg og min skånske blomst og wyandot lægger alm størrelse.

Synes blot, at i og med hønsene er forskellige, er det sjovt, at æggene også er det.

@Marianne, er meget varm på Maran, da de lægger de smukke brune æg, så hvis de også er store, så er det da lige hønen for mig. Har derudover læst, at de er venlige og rolige, så det er da ren optur....sig til hvis du får overskud i hønsegården!

VH. Malene


1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #10 Dato: 18 Juli , 2011, 10:27 »
Jeg har også Maran og ihvertfald de kobberfarvede lægger store mørke og lækre æg. De gråstribede lægger knapt så store og mørke æg.

Mine Jersey Kæmper og Brahma lægger også store æg, ca. 60-65 g.

Men jo større æg des mere hvide- nogle dværg racer, som f.eks Dværg Wyandotter lægger æg med ganske store blommer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #11 Dato: 18 Juli , 2011, 10:46 »
@Marianne, er meget varm på Maran, da de lægger de smukke brune æg, så hvis de også er store, så er det da lige hønen for mig. Har derudover læst, at de er venlige og rolige, så det er da ren optur....sig til hvis du får overskud i hønsegården!

Malene, jeg har desværre ikke maranerne mere, da jeg har valgt at prioritere anderledes. Men måske Lene (lestat), som skriver med her, har nogle ??
Mvh Marianne

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2011, 11:08 »
Italienere og Welsumer lægger også store æg..oftest over de 70 g. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #13 Dato: 24 ſeptember , 2013, 14:35 »
Jeg er ved at BRÆKKE mig over jeres evindelige hetz mod Lohmann høns.. jeg har både racehøns og lohmann høns.. og må sige ..mine lohmann er laaaangt mere tillidsfulde og omgængelige end mine racehøns..
Der er ikke en ENESTE af mine lohmann høns der mangler fjer..så syntes at alle jer der har racehøns og ellers kun 2  håndsviden om lohmann skal undlade at udtale jer om lohmann høns..
Ja.. de lægger store æg, og nej de er ikke noget værd i slagtet tilstand.. men det gør dem da ikke nødvendigvis til dårlige høns !!!
Og mine går af og til frit i haven sammen med min hund..uden problemer..
Hvad er det der skulle gøre racehøns bedre end lohmann ???
Og hvad er det for noget kvækkeri med at alv af lohmann høns (egenskaber) skulle være anderledes end ved racehøns..
Det er lutter dårlig information,  og direkte usandt !!

Dennis
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #14 Dato: 24 ſeptember , 2013, 14:48 »
Det var dog et ualmindeligt charmerende indlæg...

Jeg har førstehåndsviden om lohman, der er en F1 hybrid, hvilket betyder at dens evne til at lægge store og mange æg, fremkommer via krydsningsfrodighed mellem specifikke racer, der er hemmeligstemlet af industrien, og det er netop krydsningen af de forskellige racer, der gør den til en hybrid, i dette tilfælde en æglægningshybrid, med egenskaber der er ønsket i industrien.
Da det nu er en hybrid og ikke en race, ja så kan man ikke avle dyr der er magen til, ved at blande en lohman høne med en lohman hane,,, afkommet vil ikke ligne forældredyrerne, og de fantastiske æglægningsevner vil hurtigt blive til meget mindre æg.
Lohmans temperement har jeg ikke gode erfaringer med, og da den mente at alle andre skulle ligge stille i et hjørne, og kun kunne gå med nogen magen til, ja så fik den kort karierer hos mig...
Slutteligt mener jeg da heller ikke det er særlig rimeligt over for hønen at den lægger så store æg, at det jævnligt hænder at den skyder livmoderen/æggelederen ud af rumpen, og netop de store æg gør at den ikke holder til det så længe..
Lad din kone føde et ualmindeligt stort barn på 6 kg, hvert år i en årrække, så tror jeg også hendes livmoder bliver noget træt... bare en sammenligning til forståelse...

Og så du må tage en spand og brække dig i alt det du gider.

« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2013, 14:50 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn