Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flere racer /arter  (Læst 12606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Flere racer /arter
« Svar #15 Dato: 31 Maj , 2008, 15:16 »
Citér
Og silkehøns hører til i kategori små ?

Ja, jeg er selv blevet forelsket i silkehøns, men da familiens valg er Orpington, er jeg stadig i tænkeboks.

Hvad angår størrelse så er silkehøns SMÅ. Prøv at kigge på vægten på de forskellige racer i leksikonet. http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Racebeskrivelser/Silkehøns
En silkehøne vejer 1,1- 1,4 kilo (den store!) og en Orpington hane 3,5-4,5 kilo. Tænk hvordan du ville have det  ;D

Nogle af folkene siger at en stor hane ikke vil forsøge at parre sig med en lille høne, andre siger at hanen går på alt med fjer ;) så det afhænger nok af selve hanens temprament, hvor hårdt han skal arbejde for at servicere de store høner og måske også årstiden?

« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:45 Fra Finn Jensen »
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Flere racer /arter
« Svar #16 Dato: 31 Maj , 2008, 22:06 »
Svømmefugle og andet fjerkræ skal holdes adskilt, det er rigtigt, men det med de 15 m. er kun for erhvervsfjerkræ. Ikke private.

Desuden ville jeg heller ikke holde svømmefugle sammen med høns alligevel, for svømmefugle sviner helt eventyrligt meget og det er ikke særligt "lækkert" at have sine høns til at gå i det. Især ikke de fodbefjerede, som silkehøns, faverolles, brahma, kochin osv

Mvh Lestat
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Flere racer /arter
« Svar #17 Dato: 02 Juni , 2008, 18:21 »
Der står intet om at det ikke gælder for private, så det vil jeg mene at det gør. Men skal lige gøre opmærksom på at de 15 m er nævnt i vejledningen og ikke i bekendtgørelsen.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31841
Hvis der - foruden gæs og ænder - findes andet fjerkræ og andre fugle i fangenskab på samme ejendom, bør nedenstående foranstaltninger iagttages mellem gæs og ænder på den ene side og andet fjerkræ og andre fugle i fangenskab på den anden side:
 – Indhegning, voliere, stalde, huse eller løbegårde placeres således, at der er et mindst 15 m bredt område/gangareal mellem de forskellige indhegninger, voliere, stalde, huse og løbegårde, hvor der henholdsvis holdes gæs/ænder og andre arter, så personer, der passer fjerkræet eller fuglene, ikke slæber eventuel smitte rundt.
– Der må ikke være risiko for smitteoverførsel via drikkevand, foder, ægbånd, æggebakker, ægopbevaringsrum, rugemaskiner, udmugningsanlæg, ventilationssystem o. lign.
– Der må ikke anvendes samme udstyr, redskaber, overtrækstøj, fodtøj, fjerkrætransportkasser eller andet i stalde, huse eller løbegårde hos flere fjerkræarter, medmindre dette er blevet rengjort og desinficeret imellem anvendelse.


Bemærk at der står på samme ejendom, så hvis jeg har høns gående helt oppe i skel og naboen har ænder gående helt op til samme skel, så er det helt OK...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi