Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flere racer /arter  (Læst 12606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Flere racer /arter
« Dato: 12 Maj , 2008, 17:11 »
Jer, der har flere hønseracer og arter ( Altså høns/ænder) Har I dem gående i samme gård? Eller er de racister sådan nogen næbbede skabninger?

Fik lige løst nævnt for en bekendt vi vil have høns, og jo planlægger at have flere racer + moskus´og fik så en svada tilbage om at man skulle vælge én race, og kun en... For de kunne ikke gå sammen... Nå ja, og så grænsede det til dyrplageri at holde moskus uden adgang til en sø... Men moskus er jo, af os, netop blevet valgt da der står de kan ruge uden vand ??? Altså de får en skal eller andet lavt soppebassin....
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Flere racer /arter
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2008, 17:24 »
Det synes jeg da lyder helt fint, jeg har høns, og ænder, mine ænder har da godt nok et stort vand område, men de har også en skalle,  <Q
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Flere racer /arter
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2008, 18:44 »
Man kan efter hvad jeg ved sagtens have flere racer gående sammen, det har jeg da ihvertfald. Og de har det skam fint sammen, det jeg ville sørge for var nok at de har omtrentligt samme størrelse hvis man har hane også.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Flere racer /arter
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2008, 18:51 »
Vi vil jo *kun* have store høns... Og så lidt silker ( der får egen hane) Silkerne kunne jo evt godt få deres eget lille aflukke i hønsegården, med eget hus... Men er da meningen at de skal være i haven osv samtidig?

De store høns må dele hane :) Hvilken race hanen bliver, lægger jeg ud som åbent spørgsmål, når tiden nærmer sig...
Har dog en ide om at når racen er valgt, så får vi 4-5 hane-kandidater ( Altså ikke fuldvoksne, medmindre der lige er en der har én der ville passe) og så vælger vi den, vi umiddelbart synes har bedst temperament... Og de andre ryger i fryseren...

Kunne altså også vanskeligt forestille mig at det ville være et kæmpe problem, vi har jo *valgt* racer, der skulle gå for at være fredelige og rolige...
Opsummere lige:
Sussex
Kochin
Orpington
Plymouth Rock
Australorps
Silkehøns
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Flere racer /arter
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2008, 19:33 »
Der er nogle racer der er så forskellige af størrelse, sind osv. at det er bedre at have dem for sig.

Du skal huske at ænder og høns ikke må bo i sammen.
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Flere racer /arter
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2008, 19:58 »
Jeg synes også du mangler laksefarvede favrolles, de er rolige og flyver heller ikke, gode kød dyr, men lidt sparsomt med æglægning, jeg har haft den race, og de var vild søde med deres skæg  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Flere racer /arter
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2008, 20:55 »
Hvis du har flere hønsegårde og derfor også flere haner som ikke er vant til at gå sammen så skal du ikke lukke dem ud i haven samtidig da hanerne vil slås og i værste tilfælde slå hinanden ihjel.
Jeg selv har haft forskellige racer gående sammen i mange år (i nogen af mine hønsegårde) og der har aldrig været problemer.
Men jeg vil også anbefale dig at dele dem op hvis du skal have høns i store og små.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Flere racer /arter
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2008, 21:58 »
Og silkehøns hører til i kategori små ?
Spørger altså lige om ting der sikkert er oplagte ;)

Og må ænder og høns ikke være i samme gård?

Og af de racer jeg har nævnt, er der da nogen der har et sind der vil gøre det vanskeligt at have dem som bofæller?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Flere racer /arter
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2008, 22:17 »
Pga. fugleinfluenza Skal høns og svømmefugle holdes adskilt
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Flere racer /arter
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2008, 22:21 »
Og silkehøns hører til i kategori små ?
Spørger altså lige om ting der sikkert er oplagte ;)

Og må ænder og høns ikke være i samme gård?

Og af de racer jeg har nævnt, er der da nogen der har et sind der vil gøre det vanskeligt at have dem som bofæller?


Ja, i forhold til de andre racer du har i tankerne så er silkehøns små. Det gør ikke så meget hvis du kun har en silkehane i flokken men hvis du har haner af de andre racer så er det nok ikke sjovt at være silkehøne som kun vejer en tredje del eller måske kun en fjerde del af hanerne.

Ifølge lovgivningen skal ænder og høns være fysisk adskilt. At de så sagtens ville kunne gå sammen alligevel, rent fysisk, er så en anden ting.

I det store hele vil jeg ikke mene at der er høns der har så specielt sind at de ikke kan gå sammen med andre racer. I så fald har jeg ikke hørt om dem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Flere racer /arter
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2008, 22:28 »
Hmm, ok, HVOR adskilt skal de gå  ;) Og hvad hvis de er uden for gården? Så er det enten høns eller ænder ude ?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Flere racer /arter
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2008, 22:31 »
Hmm, ok, HVOR adskilt skal de gå  ;) Og hvad hvis de er uden for gården? Så er det enten høns eller ænder ude ?

Jeg kan ikke lige huske ord ret hvordan bekendtgørelsen lyder men du kan søge på fugleinfluenza her på forummet og der vil helt sikkert dukke noget læsestof op.

Og nej, rent lovmæssigt må de heller ikke gå sammen ude i haven.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Flere racer /arter
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2008, 09:43 »
Jeg har haft både barnevelder (1,4), et par dorking (0,2) samt silkehøns (1,4) til at gå sammen. Barnevelderhanen var chefen og var her før silkehanen flyttede ind. Han skulle lige fortælle silkehanen hvem der bestemte i starten, men derefter kunne de godt gå sammen. (De blev aldrig bedste venner, men kunne da tåle synet af hinanden uden det kom til håndgemæng).

Hønsene dannede helt af sig selv to flokke. Én med silkehønsene, og én med de store. De havde hele haven hver dag, så de var ikke tvunget til at gå op og ned ad hinanden - det har nok også hjulpet. Det gik faktisk rigtig fint......lige indtil søndag, hvor silkehanen havde efterladt en hel del fjer og ellers ikke var til at finde - - ræven kunne han desværre ikke klare - så nu må jeg have fundet en anden og så ellers håbe på det går lige så godt som med Ludvig, som silkehanen var kommet til at hedde.

Jeg ville nok sørge for at hanen af den store race havde en håndfuld damer af hans egen størrelse at "servicere", så det ikke kommer til at gå for meget ud over silkehønerne; som Danny skriver er det en stor belastning for en lille silkehøne på måske 1,7 kg at skulle bære en 4-5 kg tung hane.

Men ellers held og lykke med det hele.

/Jens 

PS - Silkehøns findes også i en dværgudgave - sørg for (i dit tilfælde) at gå uden om dem, da de er endnu mindre (6-800 g) og slet ikke vil kunne holde til det.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Flere racer /arter
« Svar #13 Dato: 13 Maj , 2008, 11:53 »
Afstanden fra ænder til andet fjerkræ og fugle er 15 meter, og som tidligere nævnt må de ikke komme på det samme areal.

Offline Martin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Flere racer /arter
« Svar #14 Dato: 31 Maj , 2008, 07:14 »
Jeg har landhøns og silkehøns sammen - ingen problem, de er som to forskellige arter der ikke har noget med hinanden at gøre.

Martin