Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: str på selve huset  (Læst 3954 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
str på selve huset
« Dato: 08 Januar , 2024, 01:16 »
Jeg kunne godt tænke mig at bygge mit hus selv men uden at det kommer til at koste ligeså meget som at købe det færdigt - og uden at det kræver den store ingeniør titel og det helt store arsenal af værktøj. For jeg er bestemt ikke tømmer. Jeg tænke derfor på at bruge en palle i bunden, tagkrydsfiner plade ovenpå. 4 hjørnestolper og så sporplader som beklædning, hvor den ene ende skal være på hængsler så den kan åbnes. Og så en tagkrydsfinerplade som tag med en bitumen plade ovenpå. Det vil jeg lige kunne finde ud af. MEN MEN er det stort nok? Det vil jo så blive 120x80 i grundplan - og så regner jeg med 1-1,2 m i højde. Vi skal have 2 orpingtoner og 2 australorps. Så det er jo 4 store damer :-) Det skal lige siges at det bliver tilknyttet en hønsegård på ca. 3x3-4 meter - og de får også adgang til at gå i haven når vi er hjemme.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: str på selve huset
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2024, 21:03 »
Det lyder da godt. Inde arealet er - efter min mening - kun et problem når hønsene ikke kan komme ud. Det sker heldigvis sjældent, så klø du bare på, syntes jeg.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: str på selve huset
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2024, 17:55 »
Jeg er enig med Hans-Kurt

Eneste tilføjelse er, at du kan overdække hele eller en del af ude-gården. Det vil hønsene og du blive glade for i våde perioder, hvor mange hønsegårde bliver til en mudderpøl.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: str på selve huset
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2024, 21:46 »
ja det er dejligt med overdækket gård. Storebror gjorde det her i sommers for mig. Det har jeg nydt, den dejligste tørre gård til gokkerne.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: str på selve huset
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2024, 22:37 »
Lige nu har jeg haft mine høns inde i 14 dage. De har 30 +m2  hus (3 gamle svinebokse + staldgang). Jeg har 30 høns. Det er en udfordring, når de ikke kan komme ud i volieren (overdækket, men sneen føg ind). Endelig i dag lod jeg dem komme ud, og de væltede sig i tørvestrøet, som i dag ikke var dækket af sne. Problemet er at holde hønsehuset frostfrit. Jeg HAR prøvet el-slynge til vandbeholder; det virkede ikke godt.
Jeg har så suppleret med griselampe, som nogenlunde holder frostfrit (her har vi haft minus 18 grader)
Jeg tror ikke, at hønsene fryser meget, når de sidder på pinden ved siden af hinanden, men de skal jo ud og spise, finde skaller, grus og vand.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: str på selve huset
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2024, 07:02 »
Jeg tror ikke det er et problem med kulden, når huset/rummet er tørt og uden træk. Jeg holder vandet frostfrit med varmeplade under drikkebeholderen.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk