Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne  (Læst 2136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MariaBN

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Skrukhøne
« Dato: 25 April , 2021, 21:56 »
Hej!
Hermed spørgsmål fra en begynder:-)
Vi har tre havehøns (ingen hane) hvoraf den ene har været skruk i de sidste 5-6 dage.
Hun har flittigt lagt på egne og de to andre høns’ æg. I dag har vi flyttet hende over i eget skrukkehønsehus og forsøgt at få hende til at lægge sig på 10 befrugtede æg.
I første omgang havde hun blot lagt sig på et enkelt, hvorefter vi skubbede de andre æg over til hende. Det har nu resulteret i, at hun har spredt alle æg rundt omkring i hønsehuset. Tror nok, at hun fortsat ligger på det ene æg, men er ikke sikker.
1) Er det et klart tegn på, at hun ikke vil skrukke på de æg, og kan vi godt opgive at få hende til det?
2) Æggene har ligget frit i hønsehuset i flere timer, så kan de overhovedet bruges som rugeæg længere.
På forhånd tak for hjælpen!
Mvh Maria

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Skrukhøne
« Svar #1 Dato: 26 April , 2021, 06:36 »
Jeg er bange for det. Har stort set kun haft dårlige erfaringer med at flytte en skrukhøne.
De sidste år jeg rugede kyllinger ud lukkede jeg reden af hvor hun selv havde lagt sig og lukkkede hønen ud af reden et par gange dagligt. det virkede fint. se evt. lidt billeder på min hjemmeside.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk