Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: moskusand pludselig død  (Læst 8140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
moskusand pludselig død
« Dato: 02 Marts , 2008, 17:50 »
Hej....

I dag fandt vi vores ellers tilsyneladende raske moskusand liggende død i andehuset  :'(. Vi har ikke obsereveret nogle sygdomstegn og de resterende 4 ser også friske ud... hvad kan denne pludselige død skyldes? det skal siges at "andefar" kan være meget hård, og for 14 dage siden måtte vi begrave en and som de andre ænder havde taget livet af, vi havde godt set at de andre ænder var efter hende og hun var blevet lidt pjusket, men mente ikke det stod så galt til, men en dag vi kom hjem fra arbejde var hun død og plukket helt til blods, dette er slet ikke tilfældet denne gang.

Med venlig hilsen
Jane

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: moskusand pludselig død
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2008, 21:40 »
hvis din andrik er så hård ved ænderne, at de ligefrem bliver mobbet til døde, så ville jeg æde ham og straks få mig en mere venligsindet herre til damerne.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: moskusand pludselig død
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2008, 22:01 »
ja det kan godt være vi skal overveje en ny herre til damerne... ha ha... men jeg tror ikke det er ham der har taget livet af netop denne and...  han er ellers rigtig flot, men det bliver han selvfølgelig ikke mere venlig af  ;D Da vi fik ham sidste år, kunne vi næsten ikke kende forskel på ham og så de øvrige ænder, kun at han var en smule større -men nu er der virkelig ingen tvivl, han har fået en hel anden fjerdragt, er det helt normalt at de ændre sig så markant.?.. men nu skal det så lige siges, at vi ikke ved hvor gammel han eller de øvrige ænder er, så derfor har vi heller ikke lyst til at sætte tænderne i ham, hvis han er en sej gammel fætter.

mvh
jane

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: moskusand pludselig død
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2008, 22:36 »
Hej Jane.

Det er svært at sige om en andrik er for hård. For er han for blid, så styrer damerne det hele og det kommer der ingen ællinger ud af. Så han skal styre dem.

Men en andrik der konstant hopper oppe på ryggen af en and, er voldsom og er han meget stor så kan anden blive mast.

Jeg har ikke selv oplevet det, her var herrerne meget galante  :D

Hvor bor du henne? Ved at Mette Nygaard på Møn har andrikker i overskud  ;)
Hilsen Susanne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: moskusand pludselig død
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2008, 07:54 »
Hvor bor du henne? Ved at Mette Nygaard på Møn har andrikker i overskud  ;)
Det er nemlig rigtigt! Sad lige og tænkte det samme som Susanne - at du da 'lige' kan komme et smut forbi og se om ikke de kan bruges?
De er nogle meget rare herrer :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: moskusand pludselig død
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2008, 08:41 »
Hm - det har jeg nu aldrig oplevet....har du overvejet at obducere anden? - måske du finder en forklaring der - hvis den f.eks. har slugt et eller andet.

Engang da vi slagtede en lille flok, ja, da fandt jeg et stykke hård plastic i spiserøret - puha, sikke dårlig samvittighed man får, men det var jo ikke til at se på den.

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: moskusand pludselig død
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2008, 20:23 »
Den døde and er væk, og vi har ikke obduceret den, men det kan måske godt tænkes at det var andrikken som gik hårdt til værks, for den lå underligt udstrakt med gumpen i vejret... stakkels and. Vi bor på Langeland og det lyder som et godt tilbud med en rar andrik, men vi har en af ungerne fra sidste år som er en andrik, vi har ikke set den i "aktion" endnu... hvornår bliver de egentlig "seksuelle aktive"? hvis man kan sige det  ::) Men det ville selvfølgelig gå hen og blive lidt indavl, men kan man helt undgå det... hvad gør i andre på det område?

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: moskusand pludselig død
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2008, 08:58 »
P.g.a. naturlig afgang med rævens hjælp - har vi haft en løbende udskiftning. Men underligt nok så har vores halvgamle andrik overlevet i nu 5 år, så det har været nye damer vi har anskaffet til ham.

Jeg ville nok foretrække at få én udefra, så man ikke løber ind i avlsrelaterede sygdomme og/eller problemer. Jeg ser nok mest på naturen som "hjælper" og der kan de jo frit vælge, men der sker vel også lidt indavl engang imellem.