Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aggressiv hane  (Læst 8761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Aggressiv hane
« Dato: 20 Maj , 2016, 08:44 »
Min hane er begyndt at angribe mig når jeg lukker op om morgenen. Den stamper i jorden og løber hen og hakker mig i benet. Jeg har prøvet at skælde ud og stampe igen. Det er ikke umiddelbart nogen succes, for når jeg vender ryggen til, kommer den løbende og hakker igen. Faktisk synes jeg, at det bliver værre dag for dag.  >:( >:(

Så vidt jeg husker fra en tidligere tråd, så anbefalede man øksen. Den er ikke aggressiv overfor hønsene, så hvis der findes andre måder, ville jeg foretrække det.
På den anden side vil jeg heller have en hane, der giver mig nervøse trækninger.

Jeg mindes også at have læst, at aggressivitet er arveligt. Og jeg vil så gerne have nogen kyllinger. Ser for mig, at 15 kyllinger løber efter mig, og prikker mig i anklerne.  ;D

Såhh, hvad skal jeg gøre?

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Aggressiv hane
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2016, 08:51 »
Det KAN være arveligt. Du kan være heldig, og du kan være uheldig. Men aggressiv hane eller ej, så er coq au vin noget af det lækreste man kan lave med sådan en hane.
Du kan jo prøve at lave kyllinger, og er de aggressive, så slagt dem. Du kan også købe rugeæg ude fra :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Aggressiv hane
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2016, 09:00 »
Dårligt temperament er arveligt, men der er nogen, som mener at et alt for højt protein indhold i foderet kan gøre dyrene aggressive.

For øvrigt så kan hønerne nok også avle temperamentet videre, men hanen viser det jo altid tydeligere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Aggressiv hane
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2016, 09:48 »
Jeg har også givet et par aggressive haner en chance fordi jeg syntes de var fine på andre måder - men det er hver gang endt med at jeg er blevet træt af dem og de har måttet lade livet. Den sidste jeg havde blev rigtig slem. En dag jeg var ude i haven med barnebarnet på 4 år - gik den til angreb på ham. Jeg holdt ham bag mig og sparkede hanen væk når den angreb - men vi kunne ikke komme ud af stedet. Stod midt i haven og kunne ikke komme ind fordi hanen kredsede rundt om os og angreb hver gang vi tog et skridt. På et tidspunkt blev det barnebarnet for meget han slap min hånd og løb. Hanen gik lige i flæsket på ham. Det overlevede hanen ikke!
Nu slagter jeg de aggressive straks - uanset hvor flotte de er. Når man nu kan få de sødeste rareste haner - hvorfor så bøvle med de andre. Det giver i længden ingen glæde. Det er i hvert fald blevet min konklusion.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Aggressiv hane
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2016, 09:53 »
Mine høns får hønsekorn fra Køge Korn, og så alt det de kan finde i haven. Kryb er jo fyldt med protein, men ellers ved jeg ikke.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Aggressiv hane
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2016, 10:04 »
Der er kun en løsning - slagt ham /o

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Aggressiv hane
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2016, 20:48 »
Tak for svar, selvom det er noget nedslående.

Og selvom hanen ikke er så slem, som den Lene beskriver, så må det nok være sådan.
Øv.

Er der nogen i nærheden af mig mig, som bor på Nordfalster, der har en rar hane tilovers?
Mine høns er landhøns, så den må ikke være alt for stor.

Offline Luffe65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Aggressiv hane
« Svar #7 Dato: 21 Maj , 2016, 12:08 »
Vi er selv lige startet med hønsehold. Efter meget googlen og snak med hønsefolk vi kender.
Vi fik blandt andet at vide, at en hane kan blive stresset, hvis han har for mange høns. Det kan han også blive aggressiv af.
1.4 Gul Orphington
0.4 DV heste
1(2).10 British Shorthair
2(3).4 Huskatte
0.1 Kone

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Aggressiv hane
« Svar #8 Dato: 21 Maj , 2016, 20:03 »
Ham her har kun 4 høns, så det kan vel ikke være det.

Det er værst om morgenen, senere på dagen har vi ingen problemer.
Det er nok noget ævl, men jeg tænker på, om han er sur og sulten om morgenen. De har ikke noget mad inde i huset på grund af rotter.

Han er ellers en god hane for hønsene. Og de er ikke bange for ham overhovedet.

Nu har jeg lige aflivet min første ælling, så jeg har brug for en pause med hensyn til at dræbe flere dyr  :-[

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Aggressiv hane
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2016, 23:49 »
Du kunde jo aflive hanen, i stedet for at dræbe den.  :o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Aggressiv hane
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2016, 07:08 »
Der er da absolut ikke noget forkert i at slagte en aggressiv hane.
Det er da langt bedre end f.eks at give den væk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2016, 19:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Aggressiv hane
« Svar #11 Dato: 23 Maj , 2016, 17:25 »
Nej, der er ikke noget forkert i at slagte ham, og det kommer også til at ske. Men det er ikke så nemt. Han er flot og en god hane for hønsene, som ikke er det fjerneste bange for ham.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Aggressiv hane
« Svar #12 Dato: 23 Maj , 2016, 18:26 »
De aggressive haner, jeg har haft, er kun blevet værre som tiden gik. De beskytter jo bare deres hustruer på bedste måde - de er bare ikke egnet til at omgås både hustruer og mennesker på samme tid.

Havde engang, som stor pige, en hvis Italienerhane, som tog magten. Til sidst havde vi koste stående ved alle døre i hus stald og lade. Dem trak vi bag os når vi gik ud. Han angreb altid bagfra. Det var jo en farce. Min far gjorde en ende på den historie. Det var kun en lettelse.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Aggressiv hane
« Svar #13 Dato: 23 Maj , 2016, 18:48 »
Lige præcis, han gør bare det, han skal.

Jeg kan også mærke at det trapper op, og jeg skal ikke vende ryggen til ham om morgenen. Senere på dagen er der ingen problemer - endnu. Lige nu er han seriøst morgensur, men det kan jo brede sig til hele dagen.

Så han skal af med knoppen når jeg har samlet mig lidt.

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Aggressiv hane
« Svar #14 Dato: 23 Maj , 2016, 22:58 »
Jeg har også en hane der er aggressiv og syntes at jeg er den værste fjende. Jeg har fundet en metode der virker imod angreb. Jeg har en vandforstøver med når jeg er inde i hønsegården. Jeg giver ham altid et sprøjt med hård stråle i hovedet når jeg kommer. Det kan han ikke lide og går væk. Hvis han angriber sprøjter jeg på ham, indtil han går. I starten da jeg fandt på det, måtte jeg sprøjte flere gange på ham, før han under brok gik væk. Nu er det bare en daglig markering af, at han skal holde sig væk fra mig og jeg syntes det fungerer rigtig fint.