Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucanere og deres gener  (Læst 54227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #30 Dato: 21 Juni , 2009, 12:27 »
Angående haleløshed vil det så være rigtigt at antage at det er et vigende gen og dermed temmeligt nemt at renavle?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #31 Dato: 21 Juni , 2009, 22:06 »
Jeg ved ikke om jeg har nævnt det ( ;D), men jeg har foretaget et lille krydsningsforsøg mellem Araucana ("vildtfarvet," haleløs med ærtekam, ørekvaster og grønskallede æg) og Danske Landhøns ("brun," med hale, enkeltkam og hvide æg, men uden ærekvaster).
Jeg viser lige et par billeder af resultaterne.



Læg mærke til, at de alle helt eller delvist mangler halen.
Jeg vil tro, at genet er ufuldstændigt dominant...

Jeg fik dog også en kylling ud af det, som min storebror stadigvæk er overbevist om, kom ud af et blågrønt æg. Se min anden tråd.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #32 Dato: 21 Juni , 2009, 22:11 »
Og det flotte turkise æg, hvem lægger det, Magnus?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #33 Dato: 21 Juni , 2009, 22:12 »
Vil lige kikke på siden om lidt, skal lige ud og lukke kyllingerne ind, her kl. 22:00 var de ikke gået ind i aften, men nu skal de altså.
Det med halerne burde ikke være noget problem, skulle være nemt at avle den væk.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #34 Dato: 21 Juni , 2009, 22:15 »
Nej, det er ikke nemt at avle væk, da haleløs hanexhaleløs høne kan give kylling med hale. Jeg bruger aldrig avlsdyr med hale, men fik alligevel sidste år kyllinger med hale.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #35 Dato: 21 Juni , 2009, 22:16 »
Og det flotte turkise æg, hvem lægger det, Magnus?
Muligvis hønen på det sidste billede. Ellers skulle det være hendes søster (som jeg aldrig har fået fotograferet). Jeg beholdt to af dem...
Det må nok være hende på billedet, for den anden høne lægger nogle kæmpestore, matte, meget særprægede æg. Skallen er nærmest knudret...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #36 Dato: 21 Juni , 2009, 22:17 »
Sikken en masse der er sket på tråden og hvor er det dejligt at læse alle de ting som folk har erfaret hen ad vejen.Det bliver jo aldrig det samme at sidde at læse på nettet bare om racen.

Lidt standard er der så her kommet frem og jeg er meget spændt på, hvad der sker fremover ude i de små hjem, ligeledes hvad de dygtige fjerkræfolk kan øse ud af deres viden.

VH Gunni.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #37 Dato: 21 Juni , 2009, 22:42 »
Nej, det er ikke nemt at avle væk, da haleløs hanexhaleløs høne kan give kylling med hale. Jeg bruger aldrig avlsdyr med hale, men fik alligevel sidste år kyllinger med hale.

Hej Lone
Var lige ude og kikke lidt på haleløs genetikken, og du har da ret i, at det er ikke den vej man skal gå.
Bevares, man vil da ved en parring mellem hale/uden hale få haleløse, men som jeg læste på nedenstående side, så er det ikke ønskeligt, fordi det modifier med gener, som ikke skal være der

Se her: Canadian Araucana Society

Angående haleløshed vil det så være rigtigt at antage at det er et vigende gen og dermed temmeligt nemt at renavle?
Haleløshed er ikke et vigende gen, læs ovenstående genetik.


Her lige et link til lidt mere genetik omkring øretufter:
Se her: Oxford Journals

Her lidt om tufternes udseende:
Se her: Canadian Araucana Society

Her lidt om ægs farve og dets betydning (Ikke decideret om Araucana æg):
Se her: Eggshell colour

Lidt genetisk omkring Lethal genet "Ear tufts":
Se her: Lethal genes, Ear-tufts

« Senest Redigeret: 21 Juni , 2009, 23:53 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #38 Dato: 03 Juli , 2009, 08:01 »
Da jeg blev bekendt med at der fandtes Araucanere i DK og via dette forum også blev den lykkelige ejer af denne race, sagde jeg at jeg gerne ville være med i en evt specialklub, det står ved magt.

Desværre kan jeg ikke tilbyde min hjælp, er i forvejen engageret andet sted. Andre har måske heller ikke den fornødne tid, selvom de gerne ville.

Håber nogle har mulighed for at skyde projektet i gang.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #39 Dato: 03 Juli , 2009, 10:17 »
Jeg vil da også gerne være med, men kan ikke overskue at starte noget lige pt, vi får huset fuldt indtil en gang i august.
Jeg mener dog stadig, at man ikke kan gå uden om DFfR, for det er jo der standarder godkendes osv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #40 Dato: 03 Juli , 2009, 11:56 »
Jeg må tilstå, at jeg bliver mere og mere forvirret jo mere jeg læser. Mener jo at fjerkræopdræt er så gammel en forteelse, at enhver standard burde være international!!! Samt at racer godkendt i andre lande pr. automatik også er det i Danmark.

Hvad skulle fordelen være ved at have standarder der kun gælder i Danmark Norge og Sverige ???????????????

Verden er blevet så lille, at dommere kan hentes, hvorfra man vil og har råd, hvad gør man med dem fra andre lande end DK-SE-NO, skal de først lære disse landes helt egen standard eller dømmer de alligevel efter en bredere, eller bruger man dem slet ikke?

Spørgsmålene trænger sig på hele tiden hos mig, hvorfor er dette her så meget anderledes end de organisationer jeg hidtil har været medlem af og arbejdet for? Katten, hundene, hestene har alle internationale standarder, som tager behørigt hensyn til racens hjemland, men som gælder over hele verden.

Det er virkelig ikke for at være på tværs, jeg undres bare.

VH Gunni.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #41 Dato: 03 Juli , 2009, 12:28 »
I England har de Italienere og Rhode Island-høns med rosenkam, i Amerika findes Silkehøns kun i én størrelse, der ligger midt mellem store og dværge, i Tyskland er "racen" Legbar en farvevarietet af Italiener, og i nogle lande er hanekamp stadigvæk en sport.

Det er naturligvis udmærket med noget internationalt, navnlig med de sjældne varieteter, men jeg tror også, det er udmærket, at vi har en del selvbestemmelse. Vi kan ikke nødvendigvis forvente, at diverse farvevarieteter er fuldkommen statiske; for et par år siden blev der tilføjet en detalje med de båndede om, at hanen også måtte være båndet. En fuldkommen nødvendig detalje. Hvor besværligt havde det ikke været at få dén detalje tilføjet i hele Europa, i stedet for blot i Skandinavien? Og hvad med alle de varieteter, som slet ikke findes i Skandinavien? Skulle vi også have standarder for dem?

Jeg mener nej. Alting behøver ikke være så stort, og vi har godt af noget selvbestemmelse.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #42 Dato: 03 Juli , 2009, 12:57 »
Ja, det er det sikkert og Rom blev ikke brygget på een dag.

De organisationer jeg nævner har jo et hovedsæde, hvor alle standarder er vedtaget for rigtigt mange år siden. Det har så ikke forhindret, at der er specialklubber spredt rundt omkring for racer som ikke er særligt stort repræsenteret.

Jeg var medstifter af Dansk Palominosportheste foreningen, som dengang ikke havde noget sæde i DK, og derfor fik stambogsført i UK.Der var en anden forening under LU, men der valgte de at sætte navnet Palomino som en race, der helst skulle ligne en Dansk Varmblod, men Palomino er en farve, endda af stor vigtighed, derfor den nye forening, som optog heste med den rigtige farve, og ikke brune, skimlede og hvad der ellers findes.

Selv er jeg da nu medlem af The Crabbet Org. som netop er en bestemt forening som beskæftiger sig med disse linier indenfor araberhestene, men samtidig er jeg så også  medlem af DSAH som så igen via moderorganisationen er medlem  af den store organisation WAHO

Det kan jeg ikke se noget galt i, idet uanset om jeg køber en hest i Japan, Egypten, Australien eller USA, ja så er den opdrættet efter de samme principper og vil til enhver tid kunne optages i den danske stambog. Er kvaliteten i orden, ja så er den nyt blod og sikkert også et dyr som lever op til det jeg ønsker, som måske ikke fandtes i Skandinavien.

Også her er der da typeforskelle fra verdensdel til verdensdel, men det er ikke det store.

Bevares der er udbrydere, men er man så dum at købe der, har man ikke mulighed for at registrere under de vedtagne regler. Lidt det samme som med Dank Racehundeunion kontra DKK.

Jeg ved da godt at jeg er spritny herinde, men på mig virker det hele meget stift og gammeldags i en verden, der uanset om man kan lide det eller ej er blevet meget lille.

DFF virker på mig ret monopoliseret, men det er danskerne jo også så glade for at ligge under. Jeg har forhåbentlig ikke ret, blot fået et forkert indtryk.

At der findes hanekampe i et eller andet umba-umbaland kommer ligesom ikke sagen ved, det er jo noget med lovgivning.

VH Gunni.


Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #43 Dato: 03 Juli , 2009, 13:17 »
Jeg synes absolut det er en god ide med international standard. Jeg kan ikke se hvordan alle de forskelle gavner. Man kan altid have en engelsk variant af legbar og gøre det til en race f.eks. hvis man beslutter sig for at lave en standard. I andre forbund fungerer det jo under et stort moder forbund.

Jeg vil også gerne være med til at starte noget op. Jeg har masser af tid men absolut ingen erfaring! Jeg har ikke engang været medlem af en fodboldklub ;D

Interesse og engagement er hvad jeg har
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #44 Dato: 03 Juli , 2009, 19:55 »
Nu er det ikke for hele tiden at drage andet end høns ind i debatten, men vi indførte for mange år siden en spansk hunderace ved navn Sabueso Espaniol. I DK havde man ikke beskrivelsen af standarden, men henvendte sig til moderorganisationen FCI og derfra fik man den spanske standard udleveret, hvorefter den blev oversat til dansk.FCI råder over alle standarder der er anerkendt og kan til enhver tid give disse videre om nødvendigt.

Det er jo det jeg mener er en fordel, at standarden for dyrene oprindeligt er fra det land, hvorfra de kommer og er blevet anerkendt som race,

Magnus nævner forskellen på Italienere, men er der nogen der har tænkt på, hvordan den så ud oprindeligt? Det må da være det, der er den rigtige, på lige fod med Danske Landhøns, Skånske Blomsterhøns o,s,v.

Hvor stor er forskellen på de forskellige racer fra land til land, jeg læser jo da om at man tager til andre lande end Sverige og Norge og henter avlsmateriale.

Det med det båndede kan jeg slet ikke forholde mig til, kender intet til det, men hvis det er vedtaget, kun for de nordiske lande er det da at udelukke udenlandsk materiale.

Uh Ja, tankerne er mange og I må holde for. <G <G

VH Gunni.