Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucanere og deres gener  (Læst 57375 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #45 Dato: 03 Juli , 2009, 22:09 »
Før i tiden sagde standarden for båndede varieteter angiveligt, at det kun var hønen, der måtte have tegning på brystet. Det kan imidlertid ikke lade sig gøre, hvis hønerne skal være flot båndede, så man blev nødt til at have to stammer: Én til høner, som skulle have tegnet bryst, og en til haner, som ikke skulle. I begge stammer ville det kun være det ene køn, der egnede sig til udstilling.
Den regel fik de heldigvis ændret, så nu kan man godt opdrætte en standardmæssig korrekt hane og høne fra samme kuld.

Jeg ved ikke om jeg har ret, men jeg forestiller mig, at det ville koste en stor mængde anstrengelser at nå til enighed, hvis alle lande skulle have én fælles standard, som tilføjelser skulle stå i, og man skulle have alle de enkelte lande med på sådanne små lovændringer.

Jeg synes så afgjort ikke, vi skal droppe de nationale standarder, men det vil nok være værd at efterstræbe en vis overensstammelse imellem de forskellige.
Vi skulle nødig ende med et "Europas forenede Stater."
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #46 Dato: 03 Juli , 2009, 22:23 »
Jeg synes også det er fair nok at en race eller farve som er anerkendt i Europa, skal vises frem på Lu en enkelt gang i en passende kvalitet for at blive optaget i den skandinaviske Standard.

Så kan dommere, hønsefolk og andre interesserede også se hvad det er for noget, som "slæbes" til landet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #47 Dato: 03 Juli , 2009, 22:33 »
hej lestat
jeg ved godt at det ikke hører hjemme her
er enig med dig at dyrene skal forbi LU for at komme i standarten
men  skal de stå som ny opdræt el skal de stå nede i rækken med andre dyr af samme race ?
jesper
en hønsehunds kryds

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #48 Dato: 03 Juli , 2009, 23:44 »
Lestat, jeg synes da det er en underlig formulering: "Så kan dommere, hønsefolk og andre interesserede også se, hvad det er for noget der "slæbes" til landet"

Det der slæbes til landet er måske en race, køn, grim, uinterssant måske, der ikke før har været her, men som svarer til den Europæiske standard, eller den standard i det land hvori den er opdræettet .

Det er da ikke sikkert den falder i smag, så det bliver en race der fremover bliver populær, men det er der da så mange racer som er anerkendt i DK der ikke er. Hovedsagen er vel at der er en standard og at dyrene svarer til den.

Skal jeg forstå det sådan. at så skal den udstilles, med risiko for at DK derefter laver standarden om, hvis man finder det for godt?

Hvad med de opdrættere der køber rugeæg i et andet land, af en i forvejen anerkendt race, skal de så også udstille deres afkom efter disse æg inden disse må sættes i avlen?

Det er altså rimeligt kringlet alt dette her.

VH Gunni.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #49 Dato: 04 Juli , 2009, 09:42 »
Jeg retter "slæbes" til kommer istedet for, det var bestemt ikke ment som noget negativt, jeg  beklager meget at det er blevet opfattet sådan.

Der er mange fine og dejlige racer i Europa. Men jeg synes nu stadig væk at det er iorden at de skal fremvises, for det er da også i høj grad en form for P.R og det ville vel kun være dejligt hvis andre også får øjnene op for dem.




Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #50 Dato: 04 Juli , 2009, 23:47 »
Det er helt i orden, ikke altid man bliver forstået i den ånd det faktisk var ment. Jeg skal nok skåne jer for flere spørgsmål, kan godt forstå , hvis det kan irritere en smule til tider.

Jeg er blot så irriteret over, at man praktisk taget ingen research kan foretage sig på nettet, hverken hvad angår udstillingsregler, standarder(igen, igen)eller lignende.

Jeg kan ikke greje om det er fordi foreningen mener, det er bedre man kontakter den med alle disse spørgsmål, men jeg har aldrig brudt mig om at spilde folks tid før end jeg helt bestemt ved, at det har min interesse.

Jeg kan ikke engang finde en liste over Araucaneropdrættere.

VH Gunni.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #51 Dato: 05 Juli , 2009, 03:08 »
Jeg tror, at der i rigtig mange foreninger sidder bestyrelser, som tildels ikke er kommet ind i IT-tiden endnu, og at dette er problemet med de manglende oplysninger.

Standarden bliver udgivet fra DFfR i en bog, som de sikkert har copyright på, men man kan jo stille spørgsmål ved, hvem der egentlig ejer denne standard?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #52 Dato: 05 Juli , 2009, 08:53 »
Ja, det er jo det!!!!! Man kan vel ikke eje en standard, hvordan skulle det kunne lade sig gøre???. Man kan eje den opsætning og de billeder ( med ophavsret) som befinder sig i selve værket og derfor ikke må kopieres, men selve standarden, mener jeg bestemt ikke man kan bestemme over.

Der rådes jo heller ikke over f.eks. Den nye Hestelov, den kan man da fint plukke stykker ud af til offentliggørese.

Jeg er helt overbevist om, at det er fuldt lovligt, at jeg tager billeder ( på hvilke jeg har ophavsret) af mine Araucanere, sætter dem på min hjemmeside, samtidige med at jeg SKRIVER STANDARDEN.

Den service vil jeg da gerne give evt. kunder i fremtiden.

Man kan jo da også blive for autoritesttro, som det før er nævnt her i tråden er det jo godt med lidt selvbestemmelse ;D ;D ;D

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 05 Juli , 2009, 09:24 Fra GKV »

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #53 Dato: 05 Juli , 2009, 13:56 »
Jeg kan ikke engang finde en liste over Araucaneropdrættere.
Det, du nævner her, er ikke et "ikke engang."

Sammen med vores landhønseblad får vi tilsendt en medlemsliste, med overblik over adresse, bosted og telefonnummer, samt hvilke varieteter, de har. Problemet er blot, at den er håbløst forældet.
Jeg skrev til kasseren og foreslog diskret, at man opdaterede den og lagde den op på nettet.
Han svarede, at man ikke må lægge oplysninger om folk op uden deres tilladelse.
De har dog sendt spørgeskemaer rundt, hvor man kunne oplyse, hvilke varieteter, man opdrættede, og samtidig evt. indvillige i, at de blev publiceret (muligvis på nettet, ellers kun på papiret). Jeg ved ikke, hvor langt de er kommet med det.

Med dette vil jeg bare sige, at det ikke er en smal sag at lave en liste over opdrættere. Selv de lister, der er, er ofte forældet: den eneste person, jeg kunne finde, der havde Faverolles, havde i virkeligheden ikke haft høns i 7 år.

Lån en bog eller snak med nogen. Glem internettet.
« Senest Redigeret: 05 Juli , 2009, 14:03 Fra Magnus Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #54 Dato: 05 Juli , 2009, 18:38 »
Den første bog er skam anskaffet, standarden lånt på biblioteket, men opgive nettet, aldrig i livet!!!!  ;D ;D ;D

Det kan da godt være, at man inden for fjerkræet i DK ikke er så vild med det, men når jeg tænker på, hvor meget jeg har lært via nettet og fået forbindelser til, ja, så fortsætter jeg.Jeg fandt jo da ud af via nettet, hvordan en Araucana i grove træk skal se ud, også selvom DFFR holder kortene tæt til kroppen ::) Desværre er der jo ingen specialklub for disse dyr i DK, men håber da at den kommer med tiden, ellers må jeg jo søge udenlands.

Hvis folk ikke vil figurere derinde som opdrættere, eller i det hele taget kun interesserer sig for sine nuværende medlemmer og egen lille verden, ja så kan man jo ikke tvinge dem, det kunne da lige mangle.

Jeg må så konstatere, at det på mig virker meget konservativt og lidet fremadrettet, lidt a la the English Stiff Overlip, og hvor jeg dog har mødt det, netop i England, blandt gamle opdrættere som ikke er til at rykke en milimeter, men som derfor også er sakket bagud, når det gælder om at udbrede deres materiale.

Med fjerkræ er det jo trods alt nemt, man SKAL ikke være medlem for at få sine dyr stambogsført, idet der ingen stambog er, så man kan jo så blot gå og lave nogle dyr for hyggens skyld, indtil man føler, at nu er man på rette vej og så tage den derfra.

Fremgangsmåden tror jeg ikke fremmer tilgangen af nye medlemmer.

Copyrighten vil jeg undersøge nærmere, men mener stadigvæk ikke man kan have det på et begreb,( der må være noget på nettet ;D) men kun på sit materiale, når det ikke gælder decideret forfatterskab, billeder, musik, eller lign.

Nu tror jeg, jeg har sagt nok i denne debat, det lader jo til ,at de fleste finder det helt i orden og jeg vil ikke gøre mig totalt upopulær. Dette her er jo et dejligt forum, som jeg meget gerne vil være en del af. *h *h *h

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #55 Dato: 05 Juli , 2009, 22:00 »
Jamen Gunni, du har da også ret til at ytre dig!
Personligt er jeg træt af hobbyforeninger og føler ikke trang til at melde mig ind i endnu én.
Jeg er faldet for Araucana-racen og er sådan set indstillet på at skulle fremavle mine egne høns, så jeg får hvad jeg ønsker. Foreløbigt har jeg kyllinger fra Stevns, Nordjylland og Tyskland, så noget bliver der vel ud af det.....
For mig er æggenes farve nok det vigtigste, dernæst kropstype, haleløshed, ørekvaster - og i meget høj grad det tillidsfulde og nysgerrige temperament. Så der er da nogle ting at avle på. Endelig vil det jo være sjovt at eksperimentere lidt med farverne. Har lidt planer om at forsøge at frembringe blå/sølvhalsede. Men altså til os selv - ikke noget med at udstille, få anerkendt osv. Men derfor kunne vi jo godt lave en klub og støtte hinanden og hjælpe med avlsmateriale  ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #56 Dato: 06 Juli , 2009, 00:01 »
Jamen det lyder da rigtigt godt den måde du har valgt. Mit ønske er faktisk det samme, men for at komme igang er man jo nødt til at vide de mest elementære ting om det man arbejder med.

Da jeg købte mine, vidste jeg faktisk ikke det med ørekvasterne, jeg vidste kun, at de var haleløse og lagde turkisfarvede æg. For mig var det skam også æggene og jeg skynder mig at sige at mine indlæg ikke er skrevet fordi jeg er utilfreds med de kyllinger jeg har købt. Sådan må I endelig ikke forstå det.De er skønne og så tillidsfulde at det er en fornøjelse.

Jeg er utroligt glad for mine dyr, men vil altså også have nogle der svarer til standarden, som jeg kan avle på fremover, også selvom det nok varer længe inden der bliver tale om udstilling. Hvis det nogensinde kommer på tale.

Det var først efter at jeg havde købt mine dyr at jeg begyndte at undersøge, hvordan de egentlig skulle se ud og derved opdagede hvor svært det var at finde oplysninger på dansk.

Jeg udstiller heller ikke mine heste, men er begyndt at hjælpe til på div. shows, hvor jeg er pointansvarlig, hvilket giver mig et indblik i, hvad dommerne mener, samtidig med, at jeg kan se de andres dyr.

Jeg ville blive meget glad for en specialklub, hvor man kunne koncentrere sig om racen og kun racen. Det lader jo til at det er en race med udfordringer, hvilket jo altid er spændende.

VH Gunni.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #57 Dato: 06 Juli , 2009, 18:46 »
Hvis der er interesse for det, så kan vi her på forum lave en kategori omkring aracuana specialklub. Dem der så er interesset i det kan få læse- og skriveadgang til den og så finde ud af om og hvordan sådan en aracuana specialklub skal fungere og diskutere dette i denne kategori. Evt. arbejde med standarder osv.

Det skal selvfølgelig ikke forhindre at der stadig snakkes om aracuanaer i åbent forum, men en mulighed for at føre mere specifikke diskussioner. Det vil være en forholdsvis ukompliceret måde at se om der kan startes en aracuanaklub op.

Der skal være (mindst) en fra gruppen som melder sig til at være lokal moderator for denne gruppe, som kan gøre tråde til opslag og flytte/slette hvis der er behov for det. Det vil kun være i denne kategori at den lokale moderator har disse beføjelser.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #58 Dato: 06 Juli , 2009, 19:43 »
Det var da et fint tilbud, Finn  :D.
Nå, araucana-ejere: er der en IT-nørd iblandt os? Det ville jo give os mulighed for at få fortalt hinanden, hvad vi har af fordele og ulemper i vores samlede bestand af mere eller mindre ægte kræ. Vi kunne måske også finde ud af, hvem der er beslægtede - og få gavn af hinandens genpuljer ved udveksling af kyllinger eller udlån af haner... Masser af muligheder  :o. Og så uden at kede de andre Forum-medlemmer med vores specialsnak.
Er der nogen, der melder sig?
Vi  kunne måske endda få vores egen Smiley. ;D
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2009, 03:39 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #59 Dato: 06 Juli , 2009, 21:09 »
Ok jeg melder mig, i hvert fald til en begyndelse ;D
Synes det her er ret spændende så Finn jeg vil gerne moderere hvis jeg får et grundkursus
Nu tilbage som Johanne Schiødt