Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæt en gnaver  (Læst 8129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Gæt en gnaver
« Dato: 17 Februar , 2015, 21:43 »
Hej alle

Jeg sidder i en lidt kedelig situation hvor jeg har fået fangst i min musefælde. Og jeg ved, at der er mere at komme efter. Spørgsmålet er bare, hvilken gnaver har jeg fået fat i? Jeg har taget et par billeder, den var dog stadigvæk i fælden, så jeg håber, at I kan se det alligevel. Den er rimelig lille synes jeg, ca. 11-12 cm måske.

Hvad synes i?


Offline Karen Greve

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2015, 22:11 »
tror det er en halsbåndmus. Vores værste oplevelser med halsbåndmus er, at de gnaver snorene på halmballerne over, og så er det altså rigtig besværligt at flytte på dem - halmballerne, altså.

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2015, 22:17 »
Men den hale gør mig godt i tvivl om det er en rotte eller mus. For den er nemlig kortere end hoved og krop tilsammen, så derfor tænker jeg, at det ikke kan være en halsbåndmus. Og så synes jeg, at halen er mørkere på oversiden end undersiden.

Jeg har søgt og læst på blandt andet miljøstyrelsens hjemmeside, men synes slet ikke, at informationen er fyldestgørende for differentieringen. Det kræver nok mere et trænet øje. Og i denne sammenhæng er det bedre ikke at være trænet i at se skadedyr. :D

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2015, 05:54 »
Det er ikke en rotte!

Beskrivelsen af en rotte er sakset fra Miljøstyrelsens hjemmeside:

"Udseende

Den brune rotte måler fra snudespids til halerod 21-29 cm, mens halen er omkring 20 cm lang. Hannen er større end hunnerne, og vægten ligger som regel mellem 200 og 250 gram.

Hovedet er spidst, ørerne sparsomt behårede, og som det er karakteristisk for gnavere, har den brune rotte store mejselformede fortænder som er rodåbne. At tænderne er rodåbne betyder, at de vokser kontinuerligt og slides i takt med de bliver brugt.

Halen er ikke pelsklædt på samme måde som resten af kroppen, men derimod dækket af små stive børster. På bugen er pelsen gråhvid, mens den på oversiden af dyret er mørkebrun eller grålig. Følesansen er særligt udviklet hos brun rotte, da lange følehår i pelsen bruges, når dyret bevæger sig omkring."

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2015, 07:15 »
Halsbåndsmus. Prøv at tjek om den ikke har et tydeligt brunt bånd over halsen. Den lyse underside afslører den også.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2015, 08:06 »
Halsbåndsmus. :)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2015, 19:47 »
Enig, det er halsbåndsmus, nok nærmest det smukkeste lille dyr man kan forestille sig. Jeg har ofte taget nogle stykker af dem i fælder i løbet af en vinter. Men hold dem lidt nede, der er ingen grund til at de skal mæske sig på dit hønsefoder...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2015, 17:19 »
Det var dejligt at høre, at det ikke er en rotte! ;D

Men ja, jeg kan se, at de har gravet nogle gange i jorden. Prøvede at stikke en tynd, stiv gren ned i en. Den syntes at ende blindt, grenen kunne i hvert fald ikke komme videre i nogen retning efter en halv meter. Det kunne være spændende at se, hvor langt den strakte sig.

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2015, 20:26 »
Det er en yngre halsbåndmus.
Jeg bor på landet og får hvert efterår (og vinter) besøg af halsbåndmus, som vil ind i varmen. De kan blive en del større end den du har fanget. Når de er fuldt udvoksede er de så store, at små træ-klapfælder ikke slår dem ordentligt ihjel. Jeg har klapfælder til rotter stående, og de er effektive   :police:
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2015, 15:01 »
Nu har jeg fanget et par stykker og kan fortælle, at de små træfælder ikke er effektive nok til at gøre det af med dyret med det vons. Jeg har nu sat rottefælde derude og det funker ret godt med nutella.

Tror I, at de kan have ynglet i hullet/gangen, der er udenfor huset? Det er med sikkerhed et musehul, da gangen går lidt vandret ned i jorden. Indtil videre er 3-4 gået i fælden, men det er ikke ynglesæson for halsbåndmus. De skulle gerne være lidt mere punktlige!

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2015, 18:18 »
Ifølge Miljøministeriets hjemmeside, så yngler de ikke om vinteren, og slet ikke indendøre i huse. Så de har søgt ind i varmen eller på jagt efter mad.

Sjovt at det dur med nuletta  8) Jeg bruger rosiner, og det lokker dem også.
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #12 Dato: 08 Marts , 2015, 09:45 »
Jeg bruger peanutbutter i musefælder, det virker også fint. Det er sandt, halsbåndsmus bliver ret store - jeg har haft en stor hanmus der gik i en fælde på loftet -  og musen var gået 5-6 meter væk med fælden før den blev kvalt, det var IKKE rart at finde og tænke på.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2015, 09:47 »
Har læst mig frem til, at mus elsker chokolade, jordnøddesmør og rosiner! Så de får faktisk lidt af hvert i fælderne, de to førstnævnte er dog sværere at løbe væk med.

Jeg er gået over til kun at anvende rottefælder, nogle sat til at gå af ved lettere berøring så også de små mus kan "deltage"! Nej, det er bestemt ikke rart at finde mus+fælde et par meter længere væk!

Men hvor mange kan der være af de djævle hvis ikke de har ynglet? De kan jo ikke sms'e hinanden om at mødes i mit hønsehus og være sådan en stor flok! :D
Jeg kunne læse mig frem til, at hanner og hunner ikke lever sammen uden for ynglesæson, og jeg gætter på, at de nok heller ikke lever i flok da.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Gæt en gnaver
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2015, 09:50 »
De tiltrækkes af varme og nem adgang til foder - de kommer ind om efteråret og finder dit hønsefoder eller dine mejsekugler eller andet museguf. Så flytter de ud til foråret og lever i skov og mark.
Nogle maraner, nogle araucana.