Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af EN slags racistiske høns.  (Læst 9110 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #15 Dato: 04 Juni , 2019, 11:32 »
Min erfaring er at dværghønsene er mildere i temperamentet end de store. Dette gælder både høner og haner.

Derudover har jeg primært oplevet mobning mellem de lette flyvske hønsetyper og i meget mindre grad blandt de store tunge, som orpington og faverolles. Mine skånske blomster og eng. auraucana har været mere stridbare, eksempelvis også overfor store kyllinger. Jeg har aldrig oplevet dværghønsene være aggressive.

Min teori er at de tunge racer ikke har det i sig - lidt ligesom med heste, som jeg kender en hel del til. fuldblodsheste og de typer er vilde og uforudsigelige, mens tunge hesteracer som islandske heste er mere rolige og stabile...

jeg har altid haft blandet flok, både med og uden haner. Både store og dværge sammen - jeg har aldrig oplevet en specielt flok blive mobbet. Faktisk synes jeg selt ikke mine flokke mobber. Jeg tror også det har noget med plads at gøre. Jeg oplever at ældre høns dominerer yngre og at høns der er opvokset sammen altid vil holde sammen overfor fremmede/andre, uanset farve/alder osv.





Samtidig har jeg overvejet
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #16 Dato: 06 Juni , 2019, 21:07 »
De svære racer både indenfor store og dværge er nok af natur mere rolige og mindre flyvende end de lette racer indenfor store og dværge. Men det kan alligevel variere en del.
For det har også meget at sige om hvor meget eller lidt folk går op i gode temperamenter og det inden for alle høns.
For temperament er ganske arveligt.
Jeg gider f.eks. hverken aggressive eller nervøse dyr indenfor de racer, jeg har haft og har endnu. For jeg synes at dyr skal være til at omgås uden at de farer forvildet af sted til fjerneste afkrog eller ryger i flæsket på en når man går ind til dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #17 Dato: 06 Juni , 2019, 21:12 »
Angående heste, så sorterer de jo også de arrige fra i hvert fald på Island.
Og om fuldblod er mere uforudsigelige har nok både med temperamentet at gøre men ikke mindst håndteringen, for det er langt fra alle som har følelse/forståelse til at håndtere sådanne heste og de kan hurtigt blive ødelagt kontra f.eks. en shetlands pony.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub