Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af EN slags racistiske høns.  (Læst 9139 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Valg af EN slags racistiske høns.
« Dato: 01 November , 2014, 20:48 »
Hej DFF, kunne det overvejes at tilføje i Vejledningen om 1. Gangskøb af fjerkræ, at man bør vælge en enkelt race og alder når man anskaffer høns til en haneløs have. Dette ville give mange havehøns en bedre trivsel.
Jeg har to hvide høns som bliver moppet af de andre mørke når de skal på pinden om aftenen. Derfor har jeg nu lavet en "White only" plads, så de kan komme til køjs uden øretæver.
Desværre tror jeg dette problem er almindeligt. Måske er familien samlet når man bladrer i den store hønsebog, og kombinerer hønsevalget som en buket blomster for at være demokratisk. Det er en flot teori som sjældent fungerer i praksis, dette kunne der vejledes bedre om, - syntes jeg.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #1 Dato: 01 November , 2014, 21:14 »
Jeg har høns i alle farver og der er ikke en speciel farve som bliver mopped. Det er normal at de har en hakkeorden og at de laveste i rang ikke må komme på pind før de andre har fundet deres sted. Men det er slet ikke sikkert at det er en bestemt farve eller race som bliver nummer sjok. Det er afhængig af hønens temperament om hun kommer op i rangorden. Hvis du har høns i en farve og samme alder er der stadig nogle som må vente til de andre er i seng eller som slet ikke må komme op bland de andre men du opdager det ikke så meget fordi de har samme farve som de andre.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #2 Dato: 01 November , 2014, 21:47 »
Hvis det er få som oplever dette, så skal vejledningen ikke tilføjes noget. Når jeg bringer det op her, så er det imidlertid fordi jeg opfatter det som et hyppigt problem i små sammensatte hønsehold.
Med den etablerede raceadskillelse i mit hønsehus, så får de hvide høns nu også mulighed for at komme op på pind. Dette løser problemet her og nu, men på længere sigt vil jeg tilstræbe en homogen flok.
Har ingen andre oplevet mobning på tværs af racer i små haneløse hønsehold?
Øh, og det med hønsenes naturlige hakkeorden er ikke det jeg mener.
Mvh
« Senest Redigeret: 02 November , 2014, 06:11 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #3 Dato: 01 November , 2014, 22:05 »
Jeg kan nu også godt sætte mine racer sammen. Som f. Eks pt. Går alle "gamle" brahma og Jersey kæmpe høner sammen uden hane og uden ballade, og de unge Brahma høner, legbar og isabel går fint sammen uden hane med de blå og spættede Jersey kæmper. Så mobberiet kommer nok mere an på hvilke høner temperaments mæssigt man avler på. For jeg har ingen problemer med at flytte høns rundt og sammen sætte på nye måder.

Mine ene hold brahma og Jersey unghaner går sammen med en "gammel" Jersey hane og heller ingen ballade her. Og det andet hold unghaner Jersey og danske land haner går også med en "gammel" Jersey hane og det går også fint.
« Senest Redigeret: 01 November , 2014, 22:08 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #4 Dato: 01 November , 2014, 22:12 »
Jeg oplever heller ikke direkte mobning i min meget blandede flok. Om det er hanens skyld, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg oplever meget at hønsene går sammen med nogen af deres egen race og farve.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #5 Dato: 01 November , 2014, 23:34 »
 ;) jamen, så må jeg notere mig, at kvindelige hønseholdere, som HAR haner ikke oplever det, som jeg som mandlig hønseholder oplever UDEN en hane.
Tak for denne bekræftelse i jeres dementi.
Da jeg også, indtil for nyligt, havde en hane var min hønseidyl lige så god som jeres.
Dette ødelagde jeg selv med et enkelt øksehug, men det er en anden historie /d  :'(
Nu skal jeg selv snart på pind, men dejligt hvis nogen med habiliteten i orden (sammensatte små hønsehold UDEN haner, uanset hønseavlerkøn) ville støtte mig ud af denne misere.
Hjælp!
Alternativt må jeg vel købe nogle af de kvindeanviste harmoniske høns som manduceret  for mig.
Men nu er det ikke sådan, at I amazonøse hønsefreaks skal tage hele æren for at mobbe mig ned med nakken, jeg skrev jo selv, inden jeg blev ramt af jeres inlæg, at jeg ville omlægge driften til noget homogent. Næppe sandsynligt, men dette kunne jo være 10 haner af samme race fra en mandlig hønseavler! Ha tag den!
Spøg til side, grundsubstansen i mit indlæg var seriøst ment.
DFF er for gentlemen (og K)= Alle.
Hilsner ;)
« Senest Redigeret: 02 November , 2014, 06:14 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #6 Dato: 02 November , 2014, 01:15 »
Jeg er kvindelig hønseholder med hane og oplever alligevel racisme mellem to racer. Dog ikke fra hanens side. Han er nemlig en guldklump. Racisme nok et forkert ord. Uforenelige temperamenter er mere korrekt. Vi har netop brugt aftenen til at finde et hønsehus vi kan lynopføre så racerne ( Orpington og Australorp) kan skilles ad. Så enig - ikke altid lige smart med flere racer sammen. Hane eller ej.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #7 Dato: 02 November , 2014, 01:56 »
Skal vi så lave en oversigt om hvilke racer kan leve sammen uden problemer eller hvad har i tænkt jer?

Det med farver oplever jeg ikke. Jeg tror det er mere hvad hønsene er vandt til fra barnsben. Hvis man er opvokset med kun brune høns må en anden farve høne være farlig. Min yngste hold er en blandet flok med 15 sorte 2 hvide og en brun og de sidder i en pæn række hver aften.
Jeg har også solgt nogle flokker i blandede farver til små hønsehold uden haner hvor det heller ikke har givet problemer.
Om sommeren havde jeg en skruk med nogle kyllinger i mørke farve, rød og sort. Da jeg ville give hende lidt flere fra rugemaskine ville hun kun have dem som lignede hendes egne, ikke noget med gul eller hvide, så de kan godt se farver.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #8 Dato: 02 November , 2014, 06:44 »
Jeg har igennem alle årene med høns, mest set og hørt om at dette "racisme" mest er udbredt blandt de røde hybrider, som Isa linjerne. For der er mange ejere af disse høns, som har ringet til mig og spurgt om råd om dette igennem tiderne.  (Så det er ikke noget, jeg bare finder på). 

Men de er selvfølgelig heller ikke avlet på temperament, men på stor æglægning. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #9 Dato: 02 November , 2014, 07:12 »
Jeg måtte overtage en hvis australorp for en veninde. Hun havde fået den sammen med en sort, som blev accepteret med det samme men den hvide fik bank. Jeg havde nogle gamle burhøns og her fik den lov at være i fred. Har også haft isa'er men de har ikke været de værste trods deres dårlige ry.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #10 Dato: 02 November , 2014, 08:23 »
Jeg har en blandet haneløs flok bestående af 5 maran s/k. 2 sort/hvide dotter, en hvid sussex, 4 vildtfarvede og vildtblå auracana. De går fint sammen og gruppere sig mere efter alder end race og farve. Der er fred og fordragelighed.
Jeg har dog prøvet at have en racistisk skruk, hun ville kun have de mørke kyllinger og jagtede de lyse væk. Hun er selv hvid.....:-)
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #11 Dato: 02 November , 2014, 09:58 »
Mine Australorps har aldrig set andre voksne høns end mine gul-sortsømmede Orpingtons, som de er vokset op sammen med, og de gik sammen med lyse Sussex kyllinger de første 14 dage af deres liv. Hos mig er det helt klart forskelle i adfærd, der skaber problemet.

Måske er det bare så enkel at nogle fugle kan sammen ( uanset race og farve ) og andre ikke - og det er ikke noget vi har indflydelse på.

« Senest Redigeret: 02 November , 2014, 13:47 Fra Lene Skelmose »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #12 Dato: 02 November , 2014, 12:45 »
Jeg har haft masser af forskellige høns i forskellige racer og farver til at gå sammen uden problemer. Også uden hane, så det hænger mere sammen med temperamentet for de enkelte.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #13 Dato: 02 November , 2014, 15:57 »
Tak for jeres gode svar.
Jeg tillader mig at opsummere og konkludere følgende. Høns, selv indenfor samme race kan være meget forskellige i temperament, og at en hane, hvis man har mulighed for det, er god til at fastholde harmonien.
Jeg vil fortsat styre mod en homogen raceflok i det nye år, men anskaffe flere end jeg skal bruge, så jeg kan putte en balademager i fryseren.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Valg af EN slags racistiske høns.
« Svar #14 Dato: 03 Marts , 2019, 21:12 »
Der er kun et emne, der er vanskeligere at fatte end kvantemekanik, og det er hønsepsykologi.
 
Vores flok bestod indtil midt i december 2018 af 8 sorte Australorps høner og en hane af samme race. Et hold kyllinger af racen La Bresse var da slagteklare, men vi besluttede at sætte de 3 bedste af dem  ind i flokken, for at se, hvad resultatet af en sådan krydsning kunne blive. Bresserne fandt hurtigt deres plads i hakkeordenen og blev ikke mobbet ekstra pga. deres farve. Problemet er hanen. Det meste af tiden er der ingen problemer, og han træder dem lige så flittigt som de sorte, men når der bliver serveret godbidder tolererer han ikke, at de får deres del. Så får de hak, og det er ikke på skrømt. Hvis jeg går imellem ham og Bresserne, kan finde på at fare på mig også. Inden vi satte Bresserne ind, var han blid som et lam. Den opdrætter, der solgte os Australorpserne havde advaret os mod at specielt denne race kunne have racistiske tilbøjeligheder, men her er det altså hanen, der er racist.