Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gul tværstribet wyandot  (Læst 5618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline madsdam123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
  • why not, wyandot
    • http://www.dv-wyandot.dk
gul tværstribet wyandot
« Dato: 14 Juli , 2014, 14:43 »
hej hønsefolk
jeg har idag læst her på forum om gul tværstribet/rød tværstribet.
jeg kunne godt tænke mig at vide præcist hvordan de tværstribede (fungere).
altså hvordan man måske kan lave en ny stamme for at undgå indavl.

jeg vil gerne bare lære noget og håber det er muligt at lave en ny stamme kun med e´n hønsegård. jeg har en gul tværstribet hane hvis den kan hjælpe med at lave den nye stamme
ejer af 1,3 dejlige dværg Wyandotter

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: gul tværstribet wyandot
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2014, 12:37 »
Med kun en hane kan det ikke lade sig gøre, du skal bruge mindst 2 haner, så du kan lave to stammer, som du så kan bruge.
Hvis du vil undgår indavl i et hønsehus, skal du skifte hanen hvert år, men du kan sagtens lave indavl i to generationer, det er normalt når man arbejder med farver, for oftes skal man tilbage til faderen eller moderen for at få farven.
Hvis du har en gultværstribet skal du lægge hønekyllinger til efter ham, som du så bruger til ham igen, så skulle du få gultværstribet 2. gang du gør det.

Du kan finde mange svar på http://kippenjungle.nl/kruising.html

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: gul tværstribet wyandot
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2014, 23:35 »
Flotte farver du vil lege med synes jeg bestemt, om det så er de Gule tværstribede eller genskabe de Røde Tværstribede du vil prøve dig ud i er jo op til dig.

Nu ved jeg ikke hvilket kendskab du har til genetik, men vil gøre mit bedste for at det er til at forstå. Hvis ikke spørger du bare ind og så kan jeg måske forklare det fra en anden vinkel der er mere forstålig.

Genet der giver det tværstribede udseende hænger også med gener der bestemmer kønnet og det giver nogle fordele når vi skal til at krydse med andre farver/tegninger. Også fordi det ene forældredyr har mulighed for at have det tværstribet gen dobbelt(hanen og derfor smukkere stribning) og det andet forældredyr kan maksimalt kun have det tværstribet gen i enkelt form(hønen og derfor grovere stribning).

En Gul tværstribet uden stribningsgenet er en ensfarvet gul og derfor kan denne farve bruges til at blodforny meget simpelt og da kønnet har betydning viser jeg hvad begge kombinationer vil give.
Gul hane X Gul tværstribet høne
50 % Gule tværstribede hanekyllinger(hønestribet)
50 % Gule hønekyllinger
Nå ingen af høner blev Gule tværstribede og har ingen gener for tværstribning og derfor kan de ikke bruges. Nu er hanerne godt nok Gule tværstribede, MEN ikke rene da de kun har et ud af to mulige gener for tværstribning. Derfor kalder jeg dem hønestribet da deres stribning er ligeså grov som hønernes og desuden vil disse haner ikke avle rent fremover, men det kommer vi tilbage til.

Hvis vi nu tager den omvendte kombination vil det blive dette:
Gul tværstribet hane X Gul høne
50 % Gule tværstribede hanekyllinger(hønestribet)
50 % Gule tværstribede hønekyllinger
Hanekyllingerne blev det samme som sidst og derfor med grovere stribning og vil ikke avle rent, men denne gang blev hønerne Gule tværstribede og da de kun har mulighed for et stribningsgen vil de avle rent i den tværstribede avl fremover.

Så ved at bruge hønekyllingerne fra den sidste kombination har man allerede nyt blod der vil avle rent når de sættes tilbage på faderen eller en anden Gul tværstribet hane.
For at få det hele med tager jeg også lige kombinationen med en hønestribet hanekylling på henholdsvis Gule og Gule tværstribede høner.
Gul hønestribet hane X Gul høne:
25 % Gule hanekyllinger
25 % Gule tværstribede hanekyllinger(hønestribet)
25 % Gule tværstribede hønekyllinger
25 % Gule hønekyllinger
De gule både hane- og hønekyllinger vil avle rent gult fremover og ligeledes vil de gule tværstribede hønekyllinger også avle rent i gul tværstribet med en ren kok i farven. De hønestribet hanekyllinger vil avle som deres far.

Gul hønestribet hane X Gul tværstribet høne:
25 % Gule tværstribede hanekyllinger(hanestribet og rene)
25 % Gule tværstribede hanekyllinger(hønestribet)
25 % Gule hønekyllinger
25 % Gule tværstribede hønekyllinger
Nu blev det spændende for ikke nok med at halvdelen af hønekyllingerne blev rene, men det gjorde halvdelen af hanekyllingerne også da de har modtaget både et stribningsgen fra moderen og faderen og derfor har to ligesom de rene haner og vil avle rent framover.

Så her har du allerede set en nem måde at få nyt blod ind i stammen på og da høns ikke har de store problemer med indavl kan der gå flere generationer før du behøver nyt blod igen. Dog afhænger det også af hvordan man avler og vælger kyllinger. Hvis man gemmer en hønekylling efter hver avlshøne har man en større genvariation end dem der måske vælger hønekyllinger fra et par stykker eller kun en avlshøne samt hanekylling fra den samme. Her vil genvariationen falde hurtigere og behøve nyt blod før end den forrige metode.
Så er spørgsmålet om man har har tid til kontrolreder eller har mulighed for at dele hønerne op eller sætte en høne af gangen over i et rum for sig selv og kun ruge de æg hvor du ved hvem moderen er til.

Nu var spørgsmålet hvordan du lavede en ny stamme og det afhænger jo af hvor meget fremmet blod man synes der skal være til stede. For bare at holde dine egne adskildt for andre stammer i 3-4 år er ofte nok til at de bliver deres egen stamme hvor de har bevaret deres gener på en måde og oprindelses stammen på en anden og derfor vil de allerede her kunne blodforny hinanden til en vis grad.
Nogle ser det med en ny stamme som at de overhovedet ikke må være i familie med det der allerede findes og i så tilfælde skal man lave farven helt fra bunden af hvilket kan være meget besværligt somme tider.
Hvis det er sådan man har det skal man bruge Tværstribet og Gule og så ville jeg nok gøre følgende.
Tværstribet hane X Gul høne eller omvendt:
Alle kyllinger vil overordnet blive tværstribet hvor hanekyllingerne er hønestribet. Her ville jeg vælge en hanekylling og sætte tilbage på en gul. Grunden til at jeg ikke bare vil sætter de tværstribede kyllinger sammen er fordi der vil komme for store spildprocenter af farver man ikke kan bruge. At jeg vælger en stribet hanekylling er fordi så bliver der mulighed for både hane- og hønekyllinger i den rigtige farve i næste generation hvor hvis jeg havde valgt det modsatte køn var det kun hanekyllingerne der vil kunne findes kandidater imellem da hønekyllingerne ikke ville få tværstribning.
Af det næste hold kyllinger fra hønetværstribet far på gul mor vil der så falde gule, sorte, gul med sort tegning(ala columbia), Gul tværstribet, tværstribet, gul sorttværstribet(ala columbia med stribning).
Så her gælder det om at få nogle Gule tværstribede hønekyllinger og Gule hønetværstribede hanekyllinger med så lidt sort som overhovedet muligt. Disse kan så sættes sammen og følge en af overstående metoder eller man kan krydse med gult endnu engang for at få det sorte endnu mere avlet væk. Det må blive en vurderingsag på daværende tidspunkt.

En anden metode er simpelthen at udavle alt på nær tværstribningsgenet og derved få en stamme der lægger så langt fra som muligt fra de oprindelige gule tværstribede. Dette kan gøres ved at man tager en Gul hønetværstribet hanekyllinger fra en af de viste kryds oppe i toppen og bliver ved med at sætte på gule høner(gamle som nye) og når man synes de er nok udavlet sætter man så en af de Gule tværstribede hønekyllinger der falder tilbage på faderen eller bror/halvbror så man kan få rene haner med to stribningsgener igen og derfor kan avle rent i fremtidige generationer.
Hvis man bliver ved med at parre ind på gule vil de oprindelige gener/blod fra den gule tværstribede stamme forsvinde og erstattes. Her kan du se hvor meget der bliver tilbage af det oprindelige gener/blod efter hver generation.
1. generation 50 %(oprindeligt blod)
2. generation 25 %(oprindeligt blod)
3. generation 12,5 %(oprindeligt blod)
4. generation 6,25 %(oprindeligt blod)
5. generation 3,125(oprindeligt blod)
6. generation 1,5625(oprindeligt blod)
7. generation 0,78125(oprindeligt blod)
8. generation 0,390625(oprindeligt blod)
Efter/ved 8. generation må der være så lidt tilbage at næsten enhver må kunne betegne det som en ikke beslægtet stamme til de oprindelige Gule tværstribede.

Hvis du vil lave Røde tværstribede vil mit råd være at starte med en Gul tværstribet hane på en rød høne og så blive ved med at tage haneafkommet og krydse tilbage på røde høner. Efter anden generation burde allerede nogle af hanekyllingerne være lige så intensive i den røde farve som moderdyrets stamme og derfor allerede der ligne den ægte vare.

Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline madsdam123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
  • why not, wyandot
    • http://www.dv-wyandot.dk
Sv: gul tværstribet wyandot
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2014, 09:12 »
mange tak frank :D
du er da helt ekspert på området!

HILSEN MADS
ejer af 1,3 dejlige dværg Wyandotter

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: gul tværstribet wyandot
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2014, 15:56 »
Gør mit bedste og håber du kunne bruge det uanset hvilken metode der frister.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen