Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox  (Læst 100001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jeppeshøns

  • Gæst
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #15 Dato: 01 Januar , 2009, 15:39 »
Hej Alle
meget interessant læsning, især fordi vi skal i gang med at bygge hønshus i vores villahave. Vi bor i Odense og en bekendt har fortalt mig at elhegn i ca. 15-20 cm højde er særdeles effektivt. Vi vil lave dette uden om hønsehuset da dette giver, mener jeg, en køn løsning i en "prydhave". Når vi er færdige kan jeg lægge nogle billeder ud. Mange nytårs hilsner ;D

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #16 Dato: 01 Januar , 2009, 16:08 »
I forbindelse med elhegn, så har jeg selv lige været på udkig. Og bla. nordic agro (som der er link til ovre i venstre side), har nogle smarte batteri modeller, netop til hønsegårde oa.

Hilsen Susanne

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #17 Dato: 01 Januar , 2009, 17:41 »
Ang elhegn.
Der er et par ting jeg vil råde omkring.

1.Sæt to tråde i forskellige højder. Med kun den lave tråd kan Mikkel springe ind på tråden og kravle over - med to rammer den en af trådene. Kender en økolog som havde den lave tråd og 180 cm hegn. Ræven tog over 200 høns, men problemet er løst efter han satte en extra tråd. Vi snakker om en indhegning med flere 1000 høns. Vi fik myrdet vores 9 ænder ( Moskus og Rouen) sidste forår med en tråd. Nu har vi to tråde og lukker dyrene ind om natten.

2. Luk for jeres dyr om natten... hver eneste dag.

3. Tænk på når i trækker tråden, at den skal være så "løs" og fri som muligt. Hvis man snurrer den rundt om klokkerne for at være omhyggelig, mister den noget strøm for hver vinding. Jordforbindelsen skal også være god.

Vi har hegnet for et pænt beløb og faktisk først købt den mindste model i Harald Nyborg, for så at købe en støder med mere kraft, da vores tråd går nogle tusinde meter i forskellige hønse- og andeindhegninger. Det er nu engang vores store glæde og en hobby, så skidt med at det koster.
Jeg synes det er rædselsfuldt når de dejlige dyr (og uerstattelige avlsdyr) ender deres dage på den måde. Også selv om jeg selv spiser fjerkræ med glæde, jeg skræmmer da ikke livet af dem først, og lader dem evt ligge halvdøde og hårdt sårede tilbage.
God fornøjelse med hegnet Rie.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #18 Dato: 03 Januar , 2009, 09:03 »
Det er rigtig fine råd Rie, for ja, bæstet kravler unde hvis det ikke er i kort højde over jorden - og husk at holde græs og ukrudt nede, for rører det tråden afledes det ligeså.

((Og for søren da en sulten ræv - 200 høns!! :) ))

Offline ksnim

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #19 Dato: 27 Januar , 2009, 21:49 »
Er nystartet udi "hønseriet" og startede med en ret trist oplevelse.

Jeg har den sødeste hund, som aldrig har krummet et hår eller fjer på hverken kat, børn eller de ænder jeg havde til at gå op til jul. Men en australorp høne var åbenbart for stor en fristelse og den spiste en halv   -uden fritter ;)

Og for første gang nogensinde gav jeg hunden en overhaling. Sikkert mest pga egen frustration - det er jo trods alt hundens natur.

Så kom jeg i tanke om at hun(d) jo et par gange var løbet i hegnet til hestefolden og nu ikke kan lokkes i nærheden af folden, selv med den bedste godbid.

Så jeg tog den anden halve høne og stak et stykke hegnstråd igennem, forbandt det til hegnet på hestefolden og lagde kadaveret på en plastikspand med bunden i vejret, for at undgå jordforbindelse.

Pludseligt ud på aftenen hørte jeg hunden udbryde et kæmpe hyl, komme løbende i fuld fart forbi stuevinduet og væk fra huset, for først at komme tilbage langt ud på natten.

Nu går hund, høns og katte frit udenfor sammen.

Dagen efter så jeg ræven helt inde i haven tæt på hønsegården, ( vi bor dog også på nedlagt landbrug ved siden af en skov)men ræven syntes hunden bestemt ikke om, så den blev jagtet flere hundrede meter ud over markerne. Igen satte jeg min halve høne i spil, lige i kanten af grunden og ræven har været der, kan man se, men den halve høne var der stadig. Ræven har vi ikke set siden.

Så nu håber jeg at vores høns kan gå frit uden at blive ædt af hund og ræv. Hunden viser i hvert fald ingen synlig interesse længere...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #20 Dato: 27 Januar , 2009, 22:14 »
Hold da op, men hvis du virkelig slipper for at hunden er interesseret i hønsene og ræven holder sig væk, kan man jo sige, at hønen døde for en værdig sag!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ksnim

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #21 Dato: 27 Januar , 2009, 22:28 »
Ja med de problemer andre lyder til at have med ræve etc. er det jo billigt sluppet. Nu må vi bare håbe det varer ved, det er jo kun 14 dage siden det skete.

Offline maronada

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #22 Dato: 09 Juni , 2009, 16:13 »
Jeg overvejer at føre en tråd ned og hønsegården fra mit hestehegn det slår godt til så vil jeg håbe ræven kan holde sig væk...  :-[

Ved ikke hvad jeg vil gøre hvis ræven kom og tog mine høns >:(

GKV

  • Gæst
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #23 Dato: 09 Juni , 2009, 16:57 »
Sådan en historie har jeg også. Vi var også plaget af ræven, hvor vi boede før, men fik rådet med at sætte en død høne på el-hegnet.

Vi havde netop fået lavet folde til fårene og til dem kræves ret meget strøm for at det skal virke. Nå, en hane blev slagtet og det var lidt makabert. Der var så meget strøm på hegnet at hver gang det stødte ja, så røg vingerne op og ned på hanen. Man var helt bange for at den ville blive genoplivet selv uden hoved ::)

Senere på aftenen hørte vi hylet, Jaw, Jaw Jaw ud over marken og vi havde ingen problemer med Mikkel siden da.

Nu nærmer det sig, hvor vi skal til det igen, her hvor vi nu bor, i vinters kom han ind på gårdspladsen og snuppede en and ligefor næsen af os, de er altså frække, men jeg synes også det er et charmerende dyr som har sin berettigelse. Vi ser ham hver aften ude i marken, han er så flot, men han er ikke på kost her og skal holde sig væk.

Ænderne er de værste de skulle hedde natteravne istedet for, for de er altså lidt sene til at gå i seng.

Heldigvis tog vi det store el-hegn med os så han skal nok lære det.

VH Gunni.

Offline Albani

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #24 Dato: 26 Marts , 2010, 19:03 »
Jeg er så HELT ny,i denne hønseverden  :D

Vi skal have hønsehus,bagerst i haven,ud mod marker,og jeg VED at der
render ræve rundt (svigerfar er jæger her)

Jeg ser ikke stødhegn som en god løsning her,da vi har børn
fra 1 år - 13 år,og vil bare gå og være nervøs for mine børn  ::)

Hvad kan jeg så gøre for at sikre vores kommende høns??

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #25 Dato: 26 Marts , 2010, 19:06 »
Du kunne enten grave nettet ned, og det skal så være noget stærkt net, som ræven ikke kan gnave over. Men ellers kan du sagtens bruge stødhegn alligevel, og så bare få sat et tænd/sluk ur på, som tænder når det bliver mørkt, og som så er tændt indtil f.eks. kl 8-9 stykker :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #26 Dato: 26 Marts , 2010, 19:36 »
Velkommen på forum, Rikke  :D
For at sikre hønsegården, kan I grave fliser ned på højkant, og så lade rammerne til hønsegården hvile på dem. Det har vi haft, og det betød, at da ræven en nat forsøgte at grave sig ind, ja, så opgave den efter at have forsøgt fire steder. Det havde nu ikke betydet noget, hvis den var kommet ind i gården, for mit hønsehus er altid lukket om natten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lindemose

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #27 Dato: 02 August , 2012, 21:11 »
Halløjsa..

Min hønsegård har stormasket hønsetråd op i 180 cm højde, selvfølgelig med lægter øverst og nederst. Udvendig på hegnet har jeg så sådan noget almindelig hønsetråd i en meters højde og udenpå har jeg ført bredbåndet hegnstråd med stød fra hestefolden rundt om (og jeg skal hilse og sige at det virker MEGET godt.. av mit knæ)

jeg havde i januar besøg af to jagthunde som splittede min hønsegård og høns ad, så nu ligner min gård fort knox!.. mit stødhegn sidder 40 cm. over jorden (følger hestefoldens højde på den nederste tråd ) jeg overvejer at sætte en mere på som følger foldens øverste tråd.. den er så i 90 cm over jorden, men ved ikke om det har nogen effekt overhovedet.. nogen råd omkring højden på flere tråde? så mikkel røv den anden dag, godt nok på nabo marken.. men vil ikke risikere noget!.. hverken med hunde eller ræve..
Lykkelig ejer af

1 blå, 2 sorte samt 2 gule Orpington damer og 1 splash hane og 6 forvirrede hønekyllinger..
1 DV
1 shetlænder
1 kanin
1 gul banan  (undulat)

2 lækre unger af egen avl og 1 stk. overbærende husbond :0)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #28 Dato: 18 August , 2012, 10:49 »
Hejsa hønsevenner.

Ja, det er godt nok et stykke tid siden tråden er oprettet, men den går jo ikke lige af mode  *f

Vi har noget mobil fårehegn som kan tilsluttes strøm.
Indtil vidre har vi gået og leget lidt med indretningen  og størrelsen på hønsegården- Da det jo er ret nemt og lige til med det her hegn.
Vi gik først fra en hønsegård på ca. 100m2, men fandt jo hurtigt ud af at hvis vi flyttede og udvidde gården var det super hyggeligt at kunne se dem inde fra huset langs den ene side. MEEEEN, Nu er de blevet så trygge vedos at de kommer løbende når vi går ud til dem og i går slap vi dem løs et par timer i hele haven. Hold da op hvor de nød det og kunne sagtens finde tilbage i seng. Her til morgen har jeg lukket dem fri igen og de hygger sig. ( Det gør vi også) Så nu er vi blevet enige om at det måske et lidt overflødigt med en hønsegård hvis de bare får hele haven.
Vi er dog nervøse for Mikkelræv som for 2 år siden slagtede 2 af vores moskusænder. Vi tænker derfor at sætte el-hegn om hele haven, men er det så også nødvendigt med et evt. lavt inderhegn så de kære fjerbomber ikke ender med at blive forvandlet til grilkylling?
Hvor meget smæk skal det på hegnet så det er nok til ræven holder snuden for sig selv og bambi og dennes familie ikke bliver skadet. ( De er nemlig også vant til at komme frit i haven )

 

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #29 Dato: 18 August , 2012, 11:50 »
Halløjsa..

Min hønsegård har stormasket hønsetråd op i 180 cm højde, selvfølgelig med lægter øverst og nederst. Udvendig på hegnet har jeg så sådan noget almindelig hønsetråd i en meters højde og udenpå har jeg ført bredbåndet hegnstråd med stød fra hestefolden rundt om (og jeg skal hilse og sige at det virker MEGET godt.. av mit knæ)

jeg havde i januar besøg af to jagthunde som splittede min hønsegård og høns ad, så nu ligner min gård fort knox!.. mit stødhegn sidder 40 cm. over jorden (følger hestefoldens højde på den nederste tråd ) jeg overvejer at sætte en mere på som følger foldens øverste tråd.. den er så i 90 cm over jorden, men ved ikke om det har nogen effekt overhovedet.. nogen råd omkring højden på flere tråde? så mikkel røv den anden dag, godt nok på nabo marken.. men vil ikke risikere noget!.. hverken med hunde eller ræve..

Det er bedre at have en tråd nede ved jorden, ca 10-15 cm over jorden, da det er der Mikkel sætter snuden til hvis den mener den kan grave sig ind i hønsegården, det var særdeles virksomt da min hønsegård blev invaderet af en hel rævefamilie.

Det er nu godt under alle omstændigheder at have en hønsegård, hvis man ikke kommer hjem til sengetid
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn